De komst van HISWA naar Amsterdam-Noord is een feit, meldt de organisatie op haar website. De komst van HISWA naar Amsterdam-Noord is een feit, meldt de organisatie. De gemeente Amsterdam zet alle seinen op groen. Als eerste gaan de palen voor de golfbreker het water in. De aanbouw van de jacht- en evenementenhaven volgt daarna. Vervolgens het kantoorgebouw en het havenkantoor. In deel 1 van deze serie vertelt de HISWA in grote lijnen wat er op stapel staat.
“We wilden graag een keer onze etalage van de HISWA te water vernieuwen. De beurs organiseren we al sinds 1995, met succes, in Marina Seaport IJmuiden. Onze ambitie gaat echter verder dan IJmuiden kan bieden. We misten bijvoorbeeld een aantrekklijk achterland voor onze bezoekers. Daarnaast was het beursconcept aan vernieuwing toe hetgeen om een andere aanpak en locatie vroeg. Amsterdam trok altijd al. De NDSM-werf is een logische en een nautische locatie. We kunnen daar ons kantoor én de HISWA te water bij elkaar brengen. Daarmee centraliseren we onze activiteiten op één plek, dat levert aanzienlijke kostenvoordelen op. Tot slot sluit onze internationale oriëntatie goed aan bij de allure en aantrekkingskracht die Amsterdam als hoofdstad van Nederland heeft, “ aldus André Vink, directeur van HISWA Vereniging. HISWA keert daarmee terug op het oude nest. HISWA werd in 1932 in Hotel Krasnapolsky in Amsterdam opgericht en de HISWA te water had ooit een locatie in het Oosterdok in Amsterdam.
De golfbreker
Voorzitter Rob Post van van de Gemeente Amsterdam Stadsdeel Noord en Rob Vooren, projectmanager bij projectbureau Noordwaarts (het projectbureau van de gemeente Amsterdam voor onder andere de NDSM-werf), zagen direct de meerwaarde van HISWA voor Amsterdam-Noord. Zij stelden zich heel constructief en coöperatief op. Post in de Noorder IJkrant: “Onlangs heeft ons bestuur een overeenkomst met HISWA gesloten. Dat betekent vanaf 2012 jaarlijks het evenement HISWA te water op de NDSM-werf. Ook de HISWA-organisatie komt naar Noord en we krijgen een heuse jachthaven op de NDSM. Een geweldige aanwinst!”
Om dit te realiseren is allereerst de aanleg van een golfbreker noodzakelijk. De golfbreker die wordt aangelegd in het IJ geeft de benodigde beschutting voor de jachthaven. De golfbreker is beloopbaar tijdens evenementen en wordt 400 meter lang. De aanleg start in februari 2012.
Amsterdam Marina
De jachthaven, Amsterdam Marina, die wordt aangelegd is in feite een jachthaven zoals alle andere. De investering en exploitatie is in handen van Fred Redeker, directeur/eigenaar van Marina Projects BV. Redeker exploiteert grote jachthavens in Stellendam, Schokkerstrand en het Regatta Center Medemblik. De haven gaat in de zomer van 2012 open. De havencapaciteit voor vaste ligplaatsen wordt ongeveer 340 boten. De ligging is pal op het zuiden dus in de zon. Daarnaast is er sprake van zoet en diep vaarwater (circa 10 meter diep) en dus ook ideaal voor grote jachten.
HISWA te water 2012
De internationale botenbeurs HISWA te water is in september 2012 definitief in Amsterdam Marina. De gemeente Amsterdam heeft zelfs de Clipper Stad Amsterdam al geboekt voor de duur van het evenement. Het schip gaat tijdens de beurs dienen als hospitalityschip én publiekstrekker. Farouk Nefzi, directeur HISWA Multimedia en organisator van de HISWA te water: “Wij slaan een brug tussen consument en ondernemer. En dat doen we door allerlei activiteiten te organiseren. Die brengen we op termijn naar Amsterdam. Niet alleen tijdens de HISWA te water, het is de bedoeling het hele jaar rond nautische evenementen te organiseren. Alleen of samen met anderen. Denk aan een rendez-vous voor bepaalde bootklassen, expo-platforms, maar ook seminars en congressen, leerprogramma’s. We organiseren ook handelsmissies en journalistenbezoeken. En niet te vergeten, het afgelopen jaar werkten we aan een nieuw beursconcept waarin ‘beleving’ centraal staat.”
Kantoorgebouw
Het hoofdkantoor van HISWA wordt ondergebracht in een pand van circa 2.000m² . Het gebouw wordt in mei/juni 2013 opgeleverd. Marina Projects BV is ook de investeerder van dit gebouw. SeARCH Architecten maakten een prachtig eigentijds ontwerp, met een kenmerkende en terrassen om het gebouw heen. In het pand worden verder het havenkantoor en een restaurant ondergebracht. Er is nog ruimte beschikbaar voor een maritieme huurder die bij voorkeur gelieerd is aan HISWA.
HISWA Nautisch Centrum
Met de komst van HISWA naar de NDSM-werf wordt een nautisch centrum ontwikkeld. Dienstverlenende bedrijven als watersportwinkels, makelaars en dealers vestigen zich daar. Deze bedrijven gaan samen met het HISWA-hoofdkantoor, de jachthaven, het havenrestaurant en het havenkantoor het HISWA Nautisch Centrum vormen. Het centraal bijeen brengen van bedrijven, evenementen en activiteiten op het gebied van watersport moet leiden tot een grote trekpleister voor (inter)nationale watersporters, recreanten en toeristen.
Bereikbaarheid
Amsterdam heeft niet bepaald het imago van ruime parkeervoorzieningen. Vooral tijdens de HISWA te water zal er een grote behoefte zijn aan parkeerplaatsen bij de jachthaven. De vele duizenden bezoekers kunnen straks op vijf locaties op loopafstand parkeren. De NDSM-werf is verder goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Met de gratis pont vanaf Amsterdam Centraal Station is het slechts vijf minuten naar de overkant.
In kader: De NDSM-werf
De NDSM-werf in Amsterdam-Noord: creatief, veelzijdig, vernieuwend en inspirerend. NDSM staat voor de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij. Het ruige gebied heeft een grote maritieme en nautische geschiedenis. De historie is voelbaar op de voormalige scheepswerf. Jarenlang lag het terrein braak, maar ontwikkelt zich nu tot een multifunctioneel stadsdistrict dat bol staat van nieuwe activiteiten en initiatieven. De projectontwikkelaar in het gebied, Amsterdam Waterfront, heeft de ambitie de NDSM-werf te transformeren in een eigentijds en bruisend gebied voor werken, wonen en beleven. ondernemen, leven, cultuur en water. Zowel op het water, aan het water en gerelateerd aan het water zijn diverse mogelijkheden voor ondernemers aanwezig. Er wordt gestreefd naar een optimale clustering en mix van nautische bedrijven zodat schaalvoordelen worden gedeeld. Op dit moment tonen al zo’n 65 watersportbedrijven interesse in vestiging op de NDSM-werf.