Zondag 10 november verschijnen er, als alles goed gaat, maar liefst 40 schippers aan de start van de tiende Vendée Globe, ‘s werelds zwaarste solozeilrace rond de wereld. Hoewel het aantal deelnemers in de afgelopen decennia alleen maar is toegenomen, was een limiet niet eerder nodig. De sinds de editie van 2020 aangescherpte veiligheidseisen doen daar niets aan af. Een jaar geleden stonden er 44 namen op de inschrijflijst. Vier meer dan waarvoor, op basis van kwalificatie en gezeilde mijlen plaats was in de race. <tekst gaat verder onder het kader>
Beleef de start
Op zondag 10 november start de wedstrijd. Er zijn twee startmomenten: het vertrek ‘s ochtends uit de haven en de daadwerkelijke start van de wedstrijd. Vanaf 08.00 uur ‘s ochtends vertrekt er elke drie minuten een IMOCA van de steigers om door het havenkanaal naar zee te gaan. Dat is de ‘eerste start’, waarbij duizenden mensen aan weerszijden van het kanaal de zeilers uitzwaaien. Dat duurt van 07.30 tot 10.30 uur. De wedstrijd start om 13.02 uur voor de kust van Les Sables-d’Olonne. Dat officiële startprogramma is van 12.15 tot 14.00 uur.
Je kunt de start live zien via de vendeeglobe.org, via het Vendée Globe YouTubekanaal en via de Vendée Globe Facebookpagina.
De Race Village in startplaats Les Sables-d’Olonne is sinds 19 oktober al toegankelijk voor het publiek. Je kunt de IMOCA’s daar vanaf de steiger bewonderen. Honderdduizenden mensen komen af op de helden die in 2,5 maanden in hun eentje rond de wereld racen. Wil je die kant op, dan kun je het best met de auto. Het is zo’n tien uur rijden. Je bent niet de enige, dus plan je reis en verblijf van te voren. En vergeet je verrekijker niet.
Risico’s beperken
De kwalificatie- selectiecriteria, die in 2020 voor het eerst van kracht werden, zijn bedoeld om het aantal uitvallers te beperken. Start je als schipper in voldoende wedstrijden en zeil je genoeg mijlen? Dan is de kans groter dat je de Vendée Globe met succes kunt volbrengen. Goed voor de veiligheid en goed voor het niveau. Het percentage uitvallers was in 2020 slechts 24 procent, ten opzichte van 38 en 45 procent in de edities daarvoor.
Kwalificatie de oceaan over
Om te mogen deelnemen dien je aan de start te zijn verschenen van ten minste twee kwalificatiewedstrijden (zoals de trans-Atlantische New York – Vendée) in de afgelopen drie jaar, waarvan je er ten minste één moet hebben volbracht, in maximaal 1,5 keer de gezeilde tijd van de winnaar. Selectie vindt vervolgens plaats op basis van gezeilde mijlen sinds de Transat Jacques Vabre van 2021. Slechts de schippers met een nieuwe IMOCA, gebouwd voor deze Vendée Globe, hoeven niet aan het mijlencriterium te voldoen.
In Zeilen 11/2024 (blz. 16-22) lees je uitgebreid over de boten en potentiële kanshebbers voor het podium.
Vendée Globe
De Vendée Globe is bedacht door de Fransman Philippe Jeantot, die een nieuwe uitdaging bedacht nadat hij tweemaal de BOC Challenge (solo rond de wereld in etappes) had gewonnen. In 1989 werd de solo non-stop zeilwedstrijd rond de wereld, langs Kaap de Goede Hoop, Kaap Leeuwin en Kaap Hoorn, voor het eerst gezeild. Tot nog toe won er altijd een Fransman. Meer en meer landen zijn vertegenwoordigd in de wedstrijd en de kans op een niet-Franse winnaar is groter dan ooit. Dat zou zowel een bittere pil als een opsteker zijn voor de Fransen, dat ze de alleenheerschappij van ‘hun tak van sport moeten afstaan aan een buitenlander, die zich door hun eigen liefde voor de sport heeft laten inspireren en enthousiasmeren.
Het afgelopen jaar werden zowel de Mini Transat als La Solitaire du Figaro Paprec, beide graadmeters voor onder andere het IMOCA-circuit, gewonnen door buitenlanders. Eind vorig jaar wonnen de Uruguayaan Frederico Waksman (proto) en de Italiaan Luca Rosetti (serie) de Mini Transat. Dit seizoen schreef de Ier Tom Dolan ‘de Figaro’ op zijn naam.
De Vendée Globe is vernoemd naar het departement Vendée, dat in de regio Pays de la Loire ligt, ten zuiden van Bretagne. De Vendée is ongeveer even groot als Friesland, Groningen en Drenthe bij elkaar.