Nederlandse wedstrijden

Het zuiden is favoriet bij de 24 Uurs Zeilrace

10:05

Het weer was perfect voor de 52e editie van de Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace. Van de 576 ingeschreven boten startten er 550, waarvan er 544 door de finishlijn bij Medemblik zeilden. De meeste zeilers kozen ervoor om op het IJsselmeer te blijven, slechts een enkeling koos voor het wad.

Slechts enkele teams op de wadden

24 uurs SailSelectHet wad was dit jaar niet favoriet, omdat wind en getij minder gunstig waren. Team SailSelect koos er toch voor. “Wat een geweldige editie van de 24 uurs race dit weekend. Het kon eigenlijk niet veel mooier op het resultaat na, maar dat stond dit jaar dan ook niet op de eerste plaats,” aldus schipper Jeroen Koninkx. Tijdens het teamoverleg bleek dat de volledige bemanning de voorkeur had om de zee op te gaan en een rondje buitenom de Waddeneilanden te varen. “We wisten dat de windvoorspellingen voor het wad minder waren dan voor het IJsselmeer en ook wisten we dat de timing van het rondje met de stroom en voorspelde windrichtingen erg veel risico’s had. Een bewuste keuze om voor de mooiste route te gaan in plaats van het beste resultaat.”

Het team lag als enige bij de sluis van Kornwerderzand, rond 02.00 uur zeilden zij het wad op. “Een vlakke zee met een prachtige sterrenhemel en een uitdagend kruisrak op de boontjes. Bij Harlingen kon de spinnaker erop en die konden we tot vlak voor Vlieland laten staan. Toen een beetje omhoog naar Terschelling terwijl we genoten van een prachtige zonsopgang samen met een zeehond die naast de boot opdook om ons te bekijken.” Halverwege Vlieland trok de wind aan en daar putte het team nieuwe energie uit. De stroom stond ook mee en met gemiddeld 9 knopen koerste de boot richting Den Helder. Onderzeeër“We werden verrast door een onderzeeboot die net uitvoer. We lagen even op ramkoers, een spannend moment. Maar het marinepersoneel kwamen zwaaiend en lachend voorbij. Bij ons ook iedereen aan dek, want je maakt dit niet elke dag mee.” De 24 uren zitten erop en het team is tevreden. “Zelden zo mooi gezeild maar volgend jaar gaan we toch weer voor het resultaat, want dat kon duidelijk beter. Uiteindelijk zijn we ook een wedstrijdteam.”

Winnaarstactiek

Alle winnaars hebben andere keuzes gemaakt en verschillende trajecten gevaren. Sommigen kozen voor een start op het Markermeer, omdat daar meer wind zou staan, anderen waren ervan overtuigd dat dit op het IJsselmeer het geval was. Drie van de tien winnaars startten in Stavoren, twee in Medemblik en twee in Lelystad Zuid, de rest in andere startplaatsen.

24 UursVan de 544 finishers kwamen 508 reglementair over de streep. Gezamenlijk legden zij 68150.89 mijlen af, fors meer dan vorig jaar (31062.11) toen meer dan de helft van de deelnemers de finish niet wist te bereiken door het wegvallen van de wind. Gemiddeld zeilden zij 134,16 mijl, tegen vorig jaar 122,29. In totaal zijn er 11.996 rakken gevaren, ook fors meer dan vorig jaar (5814). Populairste startplaats was Enkhuizen Noord (84), met Stavoren (66) en Medemblik (53) en Lelystad Zuid (53) als goede tweede en derde. De mijlenrecords voor mono- en multihull zijn opnieuw niet gebroken.

Winnaar kiest voor Markermeer

24 uurs Schipper Couperus won met zijn Dehler 41 Endorphin de eerste prijs in de ORC 1. Volgens zijn berekeningen was Lelystad Zuid de beste startplaats. “Ik denk dat onze winst lag in het feit dat er meer wind was op het Markermeer. Ik heb van te voren de weerkaarten bestudeerd en er lag tot zaterdag 12 uur een kern van hoge druk boven de eilanden. Op het IJsselmeer zou minder wind zijn dan in het zuiden. Onze strategie pakte goed uit. We hebben veel spinnakerkoersen uitgezocht en gewacht op de draaiing van de wind naar het oosten.” Couperus deed voor de zevende keer mee, de vijfde keer als schipper. Het is voor het eerst dat hij op het podium van de Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace staat.

Rond- en Platbodems

Platbodem 24 uursJager van schipper Hermans won voor de zevende keer de eerste prijs in de Rond- en Platbodemklasse. “Ik deed voor de tiende keer mee”, vertelt Hermans. “Ons geheim? Het begint bij de navigator, dan degenen die de zeilen trimmen, maar ook het kombuis is belangrijk. Het eten en drinken is de motor van de boot, dus dat moet goed zijn. We zijn in Medemblik gestart, dat was voor ons het best haalbare, waar de bemanning nog op tijd aan boord kon komen. We zijn allemaal platbodemzeilers en zeilen veel wedstrijden met dit team. En we hadden nog een geheim wapen aan boord. Via Facebook meldde vorige week een Italiaanse zeilster zich als bemanning bij de Flevorace. Zij kan goed zeilen en was bij ons genuatrimmer en voordekker. Bovendien kwam in de eindfase haar felle Italiaanse karakter naar boven. Zij heeft ons op fantastische wijze aangemoedigd om op tijd binnen te komen. Dus was ze ook onze mental coach. We zijn heel blij met haar.”

ORC 3 en overall ORC

24 uursSchipper Zomer van Blue June, een Standfast 43, mocht twee keer op het podium verschijnen. Hij won met zijn bemanning de eerste prijs in de ORC3 en de overall prijs in de ORC. “Onze tactiek was simpelweg heen en weer en op en neer”, vertelt Zomer lachend. “We startten in Stavoren, omdat je daar meteen een goede uitvalsbasis hebt met de noordwestenwind. Van daaruit konden we veel rakken oost-west met de Code 0 zeilen, voordat de wind naar het oosten draaide en daarna konden we lange rakken noord-zuid varen, ook weer met de Code 0. Voor ons is dat het gunstigste zeil. Normaal gesproken willen we zo snel mogelijk naar het wad, maar dat was dit jaar niet gunstig. We waren met zijn zessen, op zich een gelegenheidsbemanning, maar wel goede zeilers. Met zes man kun je twee shifts maken, drie uur op en drie uur af. Dat ging fantastisch.”

Mijlenrecord net niet gehaald

Leeloo, de MAT1180 van Harold Vermeulen, won voor de derde keer op rij de Tim van Rootselaarprijs voor de monohull met de meeste mijlen in de wedstrijd. “We gingen voor het record”, vertelt Vermeulen. “Dat hadden we in feite ook gehaald, we zeilden 204,7 mijl, net 0,3 meer dan het record. Maar bij het plakken van de stickers merkten we dat we een fout hadden gemaakt in het laatste rak, dus dat moesten we laten vervallen. Daarmee kwamen we op 191,05 mijl. Heel zuur, maar we waren allang blij dat we nog wel reglementair gefinisht zijn. We hebben de hele week naar de voorspellingen gekeken en vrijdagavond zat een record van 208 mijlen erin. Zaterdagochtend bleek dat we nog 204,7 mijlen konden halen en daarop hebben we de hele dag gevaren. Helaas dus. Dat was wel een deceptie bij de finish. Verder ging alles goed, we hebben geen fouten gemaakt en met de voorspelde wind was het prima te plannen. Volgend jaar gaan we dus voor het record.”

Overige winnaars

Finish 24 uursOverall prijs tocht: Windverwachting, Maxfun 25, H. van der Werf.
ORC 1-4 zonder spi: Vidarr, Beneteau Oceanis 40, T. Koblitz
ORC 2: Jazz, J. Donderwinkel, Comfortina 42
ORC 4: Flyer, Friendship 34, C. Woord
VKSJ: Carmagnole, Mahonie marsdiepkruiser, G. Visch
FPC: Friends 11, Albin Vega, A. Leunis
Multihull: SeaMotions, Outremer 45, C. Keijser

Bekijk hier de volledige uitslagen.

 

Tags: Last modified: 7 mei 2021
Sluiten