De 23e editie van de Mini Transat 6.50 is in volle gang. Het grootste deel van de 90 boten die deelnemen is aangekomen bij (jawel) het Spaanse vulkaaneiland La Palma. Het laatste vertrek staat gepland op 29 oktober met als eindbestemming Guadeloupe. Hoe ziet het leven op een Mini 6.50 er uit? Een aantal jaar terug namen we een kijkje aan boord bij Dimitri Simons, toen hij zich voorbereidde op zijn overtocht. Je leest delen uit het artikel dat we erover maakten.
Ervaring
“Het enige vaste punt op de dag is het moment dat er een uur lang weersverwachtingen en rankings worden doorgegeven via de SSB”, zegt Brabander Dimitri Simons. Voor deelname aan de race is een kwalificatietocht van 1000 mijl noodzakelijk. Die tocht moet gevaren worden met dezelfde boot als waarmee je de Transat wilt doen. Ervaren is Simons inmiddels wel.
Het interieur
In de kleine kajuit van de Mini liggen zeilzakken en andere spullen ogenschijnlijk willekeurig verspreid. Veel opbergruimte is er niet. De witte wanden zijn kaal. Elektrakabels lopen open en bloot langs het plafond. Simons vertelt vanaf een ongedefinieerd meubel, dat zich zowel aan stuurboord als aan bakboord bevindt. Een uitsparing in de verplichte luchtkasten doet dienst als stoel én als bed.
Zelfgefabriceerde weerkaart
“Mijn Frans is niet helemaal vloeiend, maar ik kan me redden. De weersverwachting wordt overigens ook in het Engels uitgezonden, maar ik weet niet wat ik beter kan verstaan: normaal Frans of Engels uitgesproken door een Fransman. De wedstrijdorganisatie geeft posities van hoge- en lagedrukgebieden en fronten. Daar moet ik dan zelf een weerkaart van maken op basis waarvan de route wordt bepaald. Om het bericht nogmaals te kunnen beluisteren, neem ik een voicerecorder mee.” Aan de hand van de zelfgefabriceerde weerkaart, getekend op een gelamineerde zeekaart, bepaalt Simons wat voor route hij kiest of welke tactiek hij gebruikt. “Natuurlijk doe je dat ook aan de hand van wat je buiten ziet. In feite hoef je maar één of twee keer per dag te bepalen waar je heen gaat.”
Persoonlijke verzorging
“Ik heb wel een tandenborstel aan boord en ik denk dat ik een keer per dag probeer m’n tanden te poetsen. Wanneer weet ik niet. Dat schiet er bij langere wedstrijden altijd bij in. Misschien ’s avonds?” Echt een vastomlijnd plan heeft Simons niet. “Schoonmaken doe ik ééns in de twee, drie dagen of zo. Kijk, ik heb nog echte Franse babydoekjes.” Als toilet gebruikt hij een emmer, “Met een laagje water is hij direct klaar voor gebruik. Na gebruik omspoelen. Toiletpapier moet ik dus gewoon meenemen.” Een tweede (anders gekleurde) emmer doet dienst als hoosvat.
Waarom?
Wat bezielt iemand om in een bootje van 6,50 meter de oceaan over te willen zeilen, drie weken op vriesdroogmaaltijden te willen leven zonder ook maar een normaal bed aan boord te hebben? “Ik wil weten wat ik zelf kan. Solozeilen, zeezeilen vind ik leuk, en wat is er mooier dan de oceaan oversteken? Je kunt natuurlijk ook van Europa naar Afrika zeilen, maar dat kan altijd. Het feit dat er zeventig dezelfde boten tegelijkertijd de oceaan oversteken in wedstrijdverband, die competitie, dat vind ik mooi. Als ik geen prestatie zou hoeven leveren, als het geen race was, zou ik niet de oceaan oversteken in een bootje van 6,50 meter.”
Even een opfrisser
Zoals je je misschien kunt voorstellen is deze oversteek van de Atlantische Oceaan geen onbeduidende prestatie. De schipper moet veelzijdig zijn en in staat alle uitdagingen aan te gaan die de Atlantische Oceaan hem biedt.
De Mini Transat ziet er als volgt uit:
- Solo, zonder assistentie aan boord (d.w.z. alleen op de boot tijdens de race)
- Wekenlang zeilen op een boot van 6,50 meter (ongeveer een paar bureaus)
- Zonder weerroutering per satelliet of enig contact met het land (m.u.v. de berichten van de wedstrijdleiding)
Wedstrijd volgen
Thuis kun je de Mini Transat 6.50 volgen via de tracker of het nieuws over de wedstrijd volgen. Zo hoef je geen moment van deze zeilwedstrijd te missen en kun je zelf de daggemiddeldes in de gaten houden. Beluister ook het interview uit 2015 met Dimitri nadat hij de finishlijn kruiste.
Het volledige artikel over de voorbereiding van de Mini Transat 6.50 van Dimitri Simons is te lezen in Zeilen 10/2015.
Foto’s: Klaas Wiersma
Tags: Mini 6.50, Mini-Transat Last modified: 18 oktober 2021