De Transat Jacques Vabre 2023 verliep door een stormachtige start anders dan gewoonlijk. Vanwege het onstuimige weer werd voor drie klassen de start namelijk met een week uitgesteld, met bovendien flink ingekorte routes als gevolg. De eerste Ultims zijn al bijna twee weken binnen, maar op 23 november arriveerden pas de eerste Class40’s in Fort-de-France, Martinique. De winnaars van de vier verschillende klassen in deze woelige editie van de grote oceaanzeilwedstrijd zijn nu eindelijk allemaal bekend.
Ultims
De eerste Ultim met aan boord Sébastien Josse en Armel Le Cléac’h finishte zondag 12 november al in Martinique. Het Franse duo legde het 7.500 mijl lange parcours op Banque Populaire XI in veertien dagen en tien uur af. Ze zeilden feitelijk maar liefst 9263 zeemijl met een gemiddelde (!) snelheid van 26,75 knopen. Terwijl SVR Lazartigue (met aan boord François Gabart en Tom Laperche) na de start de vijfkoppige vloot het Kanaal uit leidde, maakte Banque Populaire XI haar winnende zet bij Madeira en lag sinds net na Ascension Island aan kop. Toen Le Cléac’h en Josse finishten, lag SVR Lazartigue iets meer dan 160 zeemijl achter ze.
Le Cléach nam al zeven keer eerder deel aan de wedstrijd, maar won hem nu voor het eerst. Josse won de Transat Jacques Vabre eerder al in 2013. Nederlandse routeerder Marcel van Triest over hun winst: “De Noord-Atlantische Oceaan hield ons in de wedstrijd. Hierdoor konden we gelijk opvaren naar Ascension Island en daarna deed de boot het werk voor ons. Na Ascension waren we veel sneller. De lange slag naar de evenaar leverde ons een aanzienlijke voorsprong op, die we vervolgens verloren van SVR op weg naar Ascension. Maar als we samen uit de doldrums waren gekomen, hadden we bij Ascension 200 mijl achter gelegen en dan zouden we in een ander weersysteem hebben gezeten en hadden ze de voorsprong misschien vastgehouden.”
Ocean Fifty winnaars
Thibault Vauchel-Camus en Quentin Vlamynck op Solidaires en Peloton passeerden vervolgens als eerste Ocean Fifty-team de finishlijn op 17 november, na elf dagen op zee. Vanwege de storm pauzeerde de vloot eerst zeven dagen lang in Lorient, voordat ze koers zetten naar het Kaapverdische Ile de Sal en vervolgens naar Martinique. De Ocean Fifty winnaars zeilden in totaal 5433 nautische mijlen met een gemiddelde snelheid van 19,8 knopen. Het Franse tweetal leidde de Ocean Fifty-vloot sinds vlak voor Kaap Finisterre en was ook de eerste die de tussentijdse finishlijn bij Lorient passeerde. Drie van de zes Ocean Fifty-teams gaven vervolgens tussen 8 en 9 november in de Golf van Biskaje op, toen een de vloot een groot front passeerde.
Hun overwinning maakt grote teleurstellingen van vorig jaar voor beide schippers goed; Vauchel-Camus leidde vorig jaar de solorace Route du Rhum naar Gaudeloupe toen hij kapseisde voor de kust van Portugal. En Vlamynck greep net naast de overwinning van dezelfde wedstrijd, met een achterstand van een luttele 18 minuten.
IMOCA’s aan elkaar gewaagd
Zondag 19 november bereikte vervolgens ook de eerste IMOCA Fort-de-France. Van een recordaantal van veertig IMOCA’s dat op dinsdag 7 november vanuit Le Havre startte, behoudt het Franse duo Thomas Ruyant en Morgan Lagravière met hun winst de titel die ze twee jaar geleden ook samen wonnen. De IMOCA’s waren erg aan elkaar gewaagd: de top zeven IMOCA’s finishten na een race van bijna twaalf dagen binnen ruim elf uur van elkaar, de top drie binnen vier en een half uur en de vierde tot de zevende plaats zelfs binnen 34 minuten van elkaar.
Sinds de winderige start in het Kanaal behoorde For People tot de kopgroep van deze meest competitieve IMOCA-vloot ooit. Terwijl Justine Mettraux en Julien Villion lange tijd de vloot aanvoerden met een voorsprong van meer dan 1000 mijl, dankzij een gewaagde ontsnapping naar het noorden, namen Ruyant en Lagravière vier dagen geleden de leiding over. Uiteindelijk finishten ze met 55 mijl voorsprong op de nummer twee.
Class40 bijna drie weken onderweg
Tenslotte finishten gisteren, op 23 november, ook de eerste zeilers op de Class40. Na achttien en een halve dag op zee bereikten Ambrogio Beccaria and Nico Andrieu als eerste van de klasse Martinique. En daarmee kreeg het tot dan toe Franse overwinningsfeestje op de valreep nog een Italiaans tintje. Beccaria en Andrieu waren eerder ook het eerste Class40-team dat in Lorient arriveerde.
De ingekorte route die de recordvloot van maar liefst 44 Ocean40’s aflegde, was 4.045 mijl lang. Het Italiaans-Franse duo lag het grootste deel van de race ook aan kop, Alla Grande Pirelli lag op het moment van finishen vijftig mijl voor op de nummer twee. “Het voelt geweldig, maar bovenal is er een gevoel van opluchting, omdat de concurrentie zo intens was met de boten dichtbij en die ver weg. Dat was een grote druk om 17 dagen lang te dragen,” aldus Andrieu vlak na hun overwinning. Ruim tien Ocean40’s en een handvol IMOCA’s zijn momenteel nog onderweg naar Martinique.
Last modified: 24 november 2023