De laatste deelnemers aan de Rolex Sydney to Hobart Yacht Race 2024 zijn gefinisht. De 70-voets Shipwright Salt Lines kwam op woensdag 1 januari na bijna zes dagen over de finish, vier en een halve dag na de snelste boot. De 628 mijl lange wedstrijd werd overschaduwd door twee dodelijke ongevallen.
Dodelijke ongevallen
De eerste nacht op zee, slechts twaalf uur na de start, vonden twee dodelijke ongevallen plaats. Op McIntyre 55 Flying Fish Arctos kwam een 55-jarige man om het leven nadat hij bij het reven werd geraakt door de giek. Op Beneteau First 44.7 Bowline werd een 65-jarige man bij een gijp door de grootschoot geraakt, waarna hij bij zijn val dodelijk hoofdletsel opliep. In beide gevallen was reanimatie tevergeefs.
Gered
Dezelfde nacht sloeg bij een ander jacht een man overboord. Hij droeg een reddingsvest met plb en was bij bewustzijn. Hij werd gelukkig teruggevonden. De omstandigheden waren die nacht uitdagend; er stond tussen de 30 en 38 knopen wind in de rug, de golven waren tussen de twee en drie meter hoog.
‘Afgelasting niet overwogen’
Na de ongevallen gaf de wedstrijdorganisatie een verklaring af. “We hebben niet overwogen om de wedstrijd af te gelasten,” zei vice-commodore David Jacobs van de organiserende vereniging. “Een van de basisprincipes van wedstrijdzeilen dat de schipper zowel het recht als de plicht heeft om te besluiten of het veilig is om door te gaan. Hij of zij is het best bij machte om, op basis van de omstandigheden ter plaatse, te bepalen of het veilig is om verder te varen.”
Daarnaast benadrukte Jacobs dat het besluit ook moet worden gezien in het licht van het evenement op zich. “We hebben een uitgebreid veiligheidssysteem opgetuigd rond de wedstrijd. Als we de wedstrijd staken, dan hebben we geen zicht meer op de deelnemers – die bijvoorbeeld naar de kust varen waar ze op dat moment het dichtst bij zijn. Praktisch gezien valt het systeem dan weg. Het is dan veiliger om het te laten doorgaan.”
Historisch zwaar
De Sydney to Hobart Yacht Race is niet zonder gevaar. Tijdens de race van 1998 ontstond er een zware storm, waarin vijf jachten zonken en zes mensen om het leven kwamen. De tragedie zorgde voor een aanscherping van de deelnamevereisten en een kritische blik op jachtontwerp.
Iconische wedstrijd
De wedstrijd tussen het Australische Sydney en Hobart, op het eiland Tasmanië, geldt vanwege zijn afgelegen karakter als een van de zwaarste klassieke 600-mijls zeilraces. Andere wedstrijden van dergelijke lengte zijn de Fastnet Race, de Middle Sea Race, de Newport-Bermuda Race en de Caribbean 600.
Uitslag
Line honours: Juan K 100 LawConnect – 01:13:35
Line honours double handed: Lombard 34 Mistral – 03:06:16
Algemeen klassement IRC: Juan K V70 Celestial V70 – 02:16:40 (tijd op handicap)
Algemeen klassement PHS*: Farr 51 Just Farr Love – 03:20:54 (tijd op handicap)
*PHS is een toerklasse, soortgelijk als SW
Van de 104 deelnemende jachten haalden 30 de eindstreep niet. Onder de uitvallers was onder andere favoriet voor de snelste tijd: Master Lock Comanche, voormalig Comanche.
Last modified: 3 januari 2025
Wat voor wedstrijd het ook is een mensenleven vind ik belangrijker dan een zeilwedstrijd wat zo’n wedstrijd organisatie ook zegt je ziet de weerberichten stel hem dan1 of 2 dagen uit.
Kennelijk heeft Erwin Koppejan geen ervaring met zeilwedstrijden op oceanen.
Sydney Hobart Race is iets speciaals, het is een traditie die kun je niet verzetten hoogstens besluiten om hem een jaar niet te varen.
Alle deelnemers weten waaraan ze beginnen, zijn goed voorbereid en voldoen net als de scherpen aan de zwaarste eisen. Ieder deelnemend jacht en zijn bemanning moet zich bewezen hebben. Desondanks gebeuren er dodelijke ongelukken, dat laat maar weer eens zien dat zeilen op een oceaan niet ongevaarlijk is. Als zeiler van de Sydney Hobart Race ben je Australië een beroemdheid, de race wordt daar bekeken en gebracht in de media als hier een WK voetbal. Zie het als een ode aan één van de gevaarlijkste zeilraces in de wereld, dat heeft deze editie weer laten zien.