UPDATE 16 november 2022 – Na iets minder dan een week racen heeft Charles Caudrelier de Route du Rhum gewonnen in de Ultim 32/23 klasse. Zijn 32/23 Maxi Edmond de Rothschild kon François Gabarts SVR-Lazartigue na een spannende race voorblijven en finishte vanmorgen in een recordtijd van 6 dagen, 19 uur, 47 minuten en 25 seconden. Zoals Charlie Dalin eerder al aangaf, kon ook Caudrelier de laatste mijlen – ondanks een comfortabele voorsprong – zeker niet achterover leunen.
“De laatste mijlen zal ik in het donker moeten varen. Dat is vanaf de kant natuurlijk spectaculair, maar voor ons zeilers is dat niet de meest ideale situatie. De laatste mijlen zijn altijd een beetje eng, maar gelukkig heb ik een redelijke voorsprong. Hopelijk is het genoeg”, zo liet Caudrelier de organisatie vlak voor zijn finish weten. “Ik weet welke koers ik moet varen, maar wordt het opletten geblazen. De windrichting is niet in ons voordeel en zal vlagerig zijn. In alle eerlijkheid had ik liever een grotere voorsprong gehad. De bergen op het eiland kunnen voor valwinden zorgen, maar kunnen ook voor een luwte zorgen. Het wordt echt een spel met de wind. In het donker.”
Met al zijn apparatuur aan, een route die de meeste gevaren uit de weg gaat en wat extra slaap heeft Caudrelier de winst dus toch binnen weten te slepen. Na de finish vertelde Caudrelier dat de winst van de Route du Rhum “een droom is die uitkomt” en de legendarische race er eentje is die hij ook vooral voor zijn team wilde winnen. Het wachten is nu op Gabart die volgens de livetracker ten zuiden van Guadeloupe vaart, maar in afgelopen uren in de luwte van het eiland terecht is gekomen. Volg hieronder de finish van de Ultim 32/23s live.
Dalin lijkt favorietenrol waar te gaan maken
Een stuk verder terug, midden op de Atlantische Oceaan, heeft Charlie Dalin in de IMOCA klasse de leiding in handen genomen. Na een behouden start, waarin Dalin een tijd lang buiten de top tien voer, heeft hij inmiddels een voorsprong van zo’n 44 mijl opgebouwd op LinkedOut van Thomas Ruyant. De IMOCA’s naderen een derde front, waardoor vooral het midden van de IMOCA-vloot vrijwel constant met aandewindse koersen te maken heeft. Een ongewone situatie, want het is gebruikelijker om in deze tijd van het jaar na één front de passaatwinden te bereiken en relatief eenvoudig snelheid te kunnen maken richting Guadeloupe. Dat ligt in deze editie, na de ook al door het instabiele weer uitgestelde start, dus net even anders. De koplopers hebben de passaatwinden inmiddels wel bereikt, dus naar verwachting kunnen zij de komende week een flinke slag maken.
De directe bedreiging van de vier koplopers wordt gevormd door een drietal zeilers die min of meer op één lijn achter ze zeilt. Een van de meest opvallende prestaties in die achtervolgende groep is toch wel de zesde plek van Justine Mettraux. De Zwitserse zeilster is bezig met haar eerste grote solo-wedstrijd in een IMOCA, waarin ze in eerste instantie vooral gefocust is op finishen. Mettraux wil de eerste Zwitserse zeilster worden die de Vendée Globe uitzeilt en is in de Route du Rhum vooral ‘haar eigen race’ aan het zeilen. Tot nu toe gaat dat behoorlijk goed dus!
Hoe gaat het met ‘the ones to watch’?
Pip Hare – IMOCA
Mocht je Pip Hare de afgelopen week via de tracker van de Route du Rhum gevolgd hebben en haar een aantal bijzondere manoeuvres uit hebben zien halen; dat kan kloppen. Hare ontdekte namelijk een probleem met het back up systeem van haar kiel, waardoor ze naar eigen zeggen een moment nodig had om uit te vogelen wat ze moest doen. Omdat ze ook vooral Medallia niet wilde beschadigen, was naar de kust varen en uitstappen een optie. Maar Hare heeft de mijlen van de Route du Rhum hard nodig voor de kwalificatie voor de Vendée Globe.
Na een grondige inspectie en een tijdelijke reparatie heeft Hare besloten door te zeilen. “Dit is een relatief korte race en ik ben niet direct in gevaar. De ergste weersomstandigheden heb ik inmiddels ook achter de rug, dus ik heb er vertrouwen in dat ik, als ik alles goed in de gaten houd, gewoon in Guadeloupe kan finishen.”
Boris Herrmann – IMOCA
Rosalin Kuiper gaf vorige week in haar maandelijkse gesprek met Zeilen al aan dat Boris Herrmann zo’n 60% kans had om Guadeloupe te halen. Niet super zeker dus, en het had niet veel gescheeld of Herrmann had de Route du Rhum afgelopen week verlaten. Malizia’s J2 is tijdens een zware zeegang losgeraakt, waardoor er vrijwel geen spanning meer op de voorstag stond. Met hulp van zijn team aan de wal heeft Herrmann dit probleem gelukkig kunnen verhelpen. Was dat namelijk niet gelukt, dan was, vanwege het grote risico op het verlies van de mast, uitstappen dus een hele realistische optie geweest. Inmiddels bevindt Herrmann zich in rustigere weersomstandigheden en hoopt hij met de code zero weer wat plekken in te kunnen lopen.
Jingkun Xu – IMOCA
Chinese zeiler vaart weliswaar ietwat achterin de IMOCA-vloot, maar houdt dapper stand. Xu heeft voor zover bekend geen schades of technische problemen en lijkt volledig zijn eigen race te zeilen. Naar verwachting heeft hij over een kleine 24 uur de wind meer in de rug, en zal ook hij de zwaarste omstandigheden gehad hebben.
Rodolphe Sepho – IMOCA
In tegenstelling tot het merendeel van de IMOCA-vloot heeft Rodolphe Sepho een meer zuidelijke koers gekozen. Het grote nadeel hiervan is dat hij in een aanhoudende wind uit westelijke richting vaart en dat de komende 24 uur ook zal blijven doen. Waar de rest van de vloot eerder kan profiteren van de passaatwinden, zal Sepho dus langer moeten opkruisen. Wellicht dat de voorspelde noordelijke en aantrekkende wind over 50 uur in het gebied waar Sepho vaart hem een flinke slinger richting het westen en een paar plekken winst in het klassement kan opleveren. Of dat ook daadwerkelijk gaat lukken zal de komende week moeten blijken.
Ivica Kostelic – Class40
De Kroatische ex-skiër heeft door een combinatie van technische problemen helaas zijn Route du Rhum moeten staken. Onder andere het uitvallen van zijn windvaanstuurinrichting heeft hem doen besluiten uit te stappen. De Route du Rhum was een grote droom van de Kroaat, die behoorlijk teleurgesteld koers richting de kust van Portugal heeft gezet.
Sam Goodchild – Ocean Fifty
Sam Goodchild is vlak voor de start gewond geraakt. De Brit is geraakt door een van de draaiende hendels van zijn grinder. Hij is overgebracht op een reddingboot en zijn Ocean Fifty ligt inmiddels weer in de haven van Saint Malo. Jammer genoeg heeft hij zijn favorieten status dus niet waar kunnen maken. Hopelijk gaat het naar omstandigheden goed met hem.
Marc Guillemot – RHUM Multi
In de RHUM Multi-klasse is Marc Guillemot ogenschijnlijk bezig met een hele solide race. De ervaren Fransman en zijn bijzondere catamaran Metarom MG5 bezetten op dit moment een vijfde plek in het klassement. Met een wind die meer naar het noordoosten trekt en zijn directe concurrenten in een windarmer gebied kon Guillemot de komende dagen nog wel eens een paar plaatsen gaan inlopen.
Koningin der solo-transats laat haar zeilers nog even in spanning
Zondag 6 november had ze van start moeten gaan: de Route du Rhum. 138 solozeilers stonden in de startblokken om te beginnen aan hun avontuur naar Guadeloupe, maar een naderende storm gooide roet in het eten. De race, Route du Rhum – Destination Guadeloupe, startend in Saint-Malo, Bretagne, en finishend in Pointe-à-Pitre, Guadeloupe, wordt dit jaar voor de twaalfde keer georganiseerd. Verdeeld over zes verschillende klassen strijden professionele en amateurzeilers tijdens de 3542 zeemijlen lange overtocht om de winst (in hun eigen klasse). Ondanks dat deze race op zichzelf al een behoorlijke onderneming is, is het voor sommige schippers ‘slechts’ een opstapje naar een groter doel; de Vendée Globe van 2024, waarvoor de Route du Rhum een kwalificatiewedstrijd is.
Start 2022-editie uitgesteld
De Route du Rhum moet de zeilers de ‘ultieme herfstzeilervaring’ bieden, maar de herfststorm die daags na de start Het Kanaal zou teisteren was voor de organisatie toch iets te veel van het goede. Windvlagen van 45 knopen (en meer) en de voorspelde hoge golven waren reden genoeg om de zeilers nog een paar dagen langer in spanning te houden. Of juist nog wat extra voorbereidingstijd te geven. De reacties van de zeilers op deze beslissing waren wisselend maar begripvol. IMOCA-zeilster Pip Hare liet via Instagram weten enigszins teleurgesteld te zijn, maar de beslissing van de organisatie volledig te begrijpen. Ook Charlie Dalin stond volledig in de startblokken om te vertrekken, maar respecteert de beslissing van de organisatie.
De boten starten woensdag om 14.15 uur. De start is live te volgen:
Geschiedenis van de race
De koningin der solo-transats. Dat is nogal een statement, en eentje waarmee de organisatie van de legendarische race maar wat graag rondstrooit. Wat maakt deze race zo speciaal? De Route du Rhum werd voor het eerst georganiseerd in 1978 als een oceaanrace zonder enige restricties voor type en lengte boot. Eigenlijk was het zo simpel als een race van A naar B maar zijn kon; je gaat allemaal op hetzelfde moment van start en de eerste die op Guadeloupe aankomt wint. Er was geen verschil tussen professionals en amateurs en alle, op dat moment beschikbare, navigatiehulpmiddelen waren toegestaan. De 38 boten die de eerste editie aan de start verschenen, waren in principe weer onder te verdelen in 24 klassen. Het merendeel van de deelnemers (zo’n driekwart) voer destijds op ‘reguliere’ toerjachten.
Inmiddels wordt er wel degelijk een onderscheid gemaakt in verschillende klassen (zes in totaal, waaronder vier voor professionals en twee voor amateurs) waarin de deelnemers het tegen elkaar opnemen. Deelnemende boten moeten ook minstens 39 voet lang zijn, en de RHUM Multihulls hebben een maximum lengte van 64 voet. Nog steeds racen professionele zeilers en (ervaren) amateurs tegen elkaar onder dezelfde omstandigheden, op (grofweg) dezelfde route. En misschien is dat ook wel wat de Route du Rhum zo uniek maakt: de relatieve laagdrempeligheid van het evenement. Het idee dat iedereen, op iedere boot groter dan 39 voet, in principe deel zou kunnen nemen.
Route
Destination Guadeloupe verraadt de route eigenlijk al een beetje. De Route du Rhum volgt een redelijk rechttoe rechtaan lijn van Saint-Malo in Bretagne naar Pointe-à-Pitre op Guadeloupe. Deze route neemt de deelnemers mee de Atlantische Oceaan over. Uiteindelijk kiezen de zeilers natuurlijk zelf waar ze precies langs gaan, en dat heeft in de loop der jaren nogal wat verschillende koersen opgeleverd. De gehele race is hier te volgen.
Zes verschillende klassen
9 November zullen er dus 138 zeilboten beginnen aan hun reis de Atlantische Oceaan over. In zes verschillende klassen mogen eigenlijk alle boottypes (van minstens 39 voet) meedoen. Van deze klassen zijn er vier – twee voor multihulls en twee voor monohulls – waarvan de restricties behoorlijk vast staan: de Ultims 32/23 en Ocean Fifty’s, en de IMOCA’s en de Class 40’s. Waarvan vooral de laatste de mogelijkheid biedt voor amateurs om met gelijkwaardige boten tegen de professionals te zeilen. De RHUM Multihulls en Monohulls daarentegen zijn bedoeld als meer ‘open’ categorieën. Alle multihulls kleiner dan 64 voet en monohulls groter dan 39 voet zijn in deze twee categorieën welkom. Zoals de organisatie zelf zegt, belichamen de RHUM Multihulls en Monohulls de race zoals deze ooit bedoeld is; als een ‘transat of freedom’.
ULTIM 32/23
De grootste multihulls in de race. Dit zijn boten van 100 voet en groter. In deze categorie is geen bovengrens aan de bootlengte gesteld.
OCEAN FIFTY
De iets kleinere multihulls. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn dit boten van 50 voet. Niets meer, niets minder.
IMOCA
Dit zijn de 60-voeters waarvan er een aantal later mee gaan doen aan de Vendée Globe. De klasse van onder andere Pip Hare, Charlie Dalin en Boris Herrmann (de teamgenoot van Rosalin Kuiper). Een aantal van deze monohulls is uitgerust met foils, dus het gaat interessant zijn om te zien of de foilers gaan winnen van de niet-foilers.
CLASS40
De klasse waarin de professionals en amateurs in gelijkwaardige boten tegen elkaar zullen racen. Van de ‘vaste’ klassen is dit met 40 voet de kleinste.
RHUM Multi
Alle multihulls die niet in de andere categorieën vallen (en kleiner zijn dan 64 voet), nemen deel in de RHUM Multi-klasse.
RHUM Mono
De monohull-versie van de RHUM Multi. Voor deze klasse geldt alleen geen maximum, maar een minimum lengte. Alleen monohulls groter dan 39 voet mogen meedoen aan de RHUM Mono-klasse.
‘Ones to watch’
Het zal geen verrassing zijn dat er onder de vele deelnemers een aantal opvallende en inspirerende verhalen te vinden zijn. Veel deelnemers in de IMOCA zullen de Route du Rhum gebruiken als opstapje naar en kwalificatie voor de Vendée Globe van 2024. Maar dat betekent niet dat er ook in de andere klassen geen grote namen, inspirerende verhalen of opvallende boten te vinden zijn. Een overzicht van een aantal interessante zeilers om de komende weken te volgen.
Pip Hare – IMOCA
Het wordt voor de ervaren solozeilster, die tijdens de vorige Vendée Globe veel bekendheid en populariteit vergaarde door haar enthousiasme, de eerste keer dat ze meedoet aan de Route du Rhum. Hoewel Pip Hare, na twee edities mee te hebben gemaakt als walbemanning, enorm uitkijkt naar de nieuwe uitdaging die de Route du Rhum brengt, staat meezeilen voor de winst zo’n beetje onderaan haar prioriteitenlijst. Net als veel andere potentiële deelnemers aan de Vendée Globe 2024 staat Hare onder grote druk om deze race uit te varen. De Route du Rhum biedt kostbare kwalificatiemijlen voor de Vendée, dus Hare wil vooral finishen, haar nieuwe boot heel houden en zoveel mogelijk leren van de ervaring. Daarna moet Medallia zou snel mogelijk terug naar Groot Brittannië voor een refit.
Vooral de eerste 24 uur zijn voor dat ‘heel houden van de boot’ cruciaal. De start lijkt namelijk behoorlijk hectisch te worden. De vloot van IMOCA’s aan de start, 38, heeft een recordgrootte en in combinatie met de andere klassen kan dat nog wel eens een drukke bedoening worden in Het Kanaal. “Eigenlijk ben ik best wel zenuwachtig voor de start”, laat Pip Hare aan Sail-World weten, “maar ik zorg ervoor dat ik flexibel ben en snel kan handelen. Dat betekent zeilen met het dak open en alert blijven. Mijn volledige uitrusting gaat de eerste 24 uur zeker niet uit.”
Race om de mijlen
Ondanks dat de noodzaak om zich voor een race te moeten kwalificeren voor Hare niet nieuw is – dat kent ze nog uit andere klassen zoals de Mini 6.50 – klinkt er toch wel wat kritiek van haar kant op dit nieuwe systeem. “Ik snap waarom ze dit systeem in gevoerd hebben (er hebben zich voor de Vendée Globe meer mensen ingeschreven dan er startplekken zijn, red.), maar ergens voelt het krom. Ik kon de vorige keer gewoon zonder problemen inschrijven en meedoen. Heb de race zelfs uitgevaren en nu moet ik als het ware laten zien dat ik het kan. Daarbij verandert dat de dynamiek van de kwalificatieraces ook weer. Zeilers doen niet meer mee voor de Route du Rhum, maar voor de mijlen. Dat is eigenlijk wel zonde.”
Een kleine rondleiding aan boord van Pip Hare’s Medallia
Boris Herrmann – IMOCA
Een andere topzeiler die niet voor de winst gaat, is Boris Herrmann. En dat is opvallend, want zijn spiksplinternieuwe IMOCA Malizia-SeaExplorer is theoretisch gezien een van de topfavorieten voor een podiumplek, of zelfs de winst. Herrmann wil die verwachting meteen temperen. “Ik heb deze boot nog maar net (Malizia-SeaExplorer werd afgelopen juli pas te water gelaten, red.) en heb me dus niet, zoals voorheen, jarenlang met deze boot kunnen voorbereiden. Natuurlijk ben ik hier om te racen en een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten, maar ik ken mijn boot simpelweg nog niet goed genoeg om echt mee te doen voor de winst. Dat ga ik dan ook echt nog niet doen.”
Herrmann ziet zichzelf dan ook absoluut niet als favoriet voor de winst, en vindt het eigenlijk wel prettig dat die druk niet op zijn schouders rust. “Eigenlijk is finishen en de boot heel houden het enige doel dat ik heb. En als het kan hoger eindigen dan met mijn oude boot.” De boot heel houden kon nog wel eens het hoofddoel zijn in deze Route du Rhum, want met de Malizia-SeaExplorer start Herrmann in januari 2023 aan The Ocean Race (in een team met onder andere Rosalin Kuiper). Dat betekent dat er eenmaal in Guadeloupe weinig tijd is om weer terug in Europa te komen en de laatste voorbereidingen voor The Ocean Race te kunnen doen.
Charlie Dalin – IMOCA
Alhoewel hij er iets minder stellig in is dan Pip Hare, is de Route du Rhum voor Charlie Dalin ook onderdeel van het route die naar de Vendée Globe van 2024 leidt. Voor Dalin, die deze race voor de laatste keer in zijn vertrouwde IMOCA APIVIA 1 zal zeilen, is de Route du Rhum wel écht een race. Eentje die hij, in tegenstelling tot Vendée Globe concurrenten Pip Hare en Boris Herrmann, het liefst wil winnen. En een die meerdere uitdagingen met zich mee brengt. Want, zo stelt Dalin, eigenlijk begint de race al tijdens de dagen voor de start bij de drukte die de sfeer van Saint-Malo, het grote publiek en de media met zich meebrengen.
“Het is de truc om je daar niet door te laten meeslepen. Om te zorgen dat je de juiste mindset houdt om gefocust aan de start te verschijnen.” Als je namelijk ook maar enigszins kans wilt maken op de overwinning, in welke klasse dan ook, stelt de winnaar van de Vendée Arctique, valt er aan de start meteen een wereld te winnen. “Kijk maar naar de voorgaande winnaars. In iedere klasse zie je dat de mensen die eerder wonnen of hoog eindigden meteen in het begin hard pushten.” En ook de finish in Guadeloupe gaat nog wel het nodige eisen van de deelnemers, verwacht Dalin. “De moeilijkheid zit daar nog in het ronden van het eiland. Je kunt niet verslappen als je Guadeloupe in zicht hebt, want het kan nog tot 20 uur duren voor je daadwerkelijk de finishlijn gepasseerd bent.” Geen tijd om te relaxten dus voor Charlie Dalin.
Jingkun Xu – IMOCA
Het is misschien wel een van de meest inspirerende verhalen van deze editie. De 33-jarige Chinese zeiler Jingkun Xu, voor wie de Route du Rhum ook een opstapje naar de Vendée Globe is, verloor als kind zijn linker onderarm en begon, vastberaden om zijn verdere leven niet te laten bepalen door zijn handicap, met zeilen in het Chinese Paralympische team. Na een tiende plaats in 2008 in Qingdao kwam bij Xu het verlangen naar meer. Geïnspireerd door Ellen MacArthurs avonturen en prestaties begon hij te dromen van solozeilen, en het liefst, net als MacArthur, meedoen aan de Vendée Globe.
Nadat hij langs de Chinese kustlijn was gezeild in een kielboot van 24 voet die hij van de sloop had gered, werd Xu in 2015 de eerste Chinese zeiler die de Mini-Transat finishte. Een wereldomzeiling met zijn vrouw op een Lagoon volgde. Terug in China begon Xu zijn eigen zeilschool en begon hij serieus te werken aan zijn droom om de Vendée Globe te zeilen. De Route du Rhum wordt voor de eenhandige zeiler pas de vierde keer dat hij in zijn nieuwe IMOCA zeilt, dus ook voor hem is het doel voornamelijk de race uitzeilen en alles heel houden.
Zorgen in de zee
Naast het verwezenlijken van zijn grote droom hoopt Xu met zijn prestaties jonge zeilers in zijn thuisland te inspireren toch vooral je dromen na te jagen. Maar ook voor zijn niet-zeilende landgenoten wil Jingkun Xu iets betekenen. “Volgens een Chinees gezegde kun je je zorgen van je afschudden door ze in zee te gooien. Ik heb via de binnenlandse media gevraagd of mensen mij hun zorgen wilden sturen, zodat ik ze hardop kan lezen en ze voor hun in de oceaan kan gooien. Hopelijk kan ik mensen op die manier een beetje helpen.” Xu kreeg ontzettend veel brieven met ‘zorgen’, dus hij hoeft niet bang te zijn dat hij zich onderweg gaat vervelen.
Rodolphe Sepho – IMOCA
Al sinds Rodolphe Sepho als kind de deelnemers van de Route du Rhum op ‘zijn’ eiland zag finishen is hij gefascineerd door de zeilrace. Elke vier jaar zag Sepho de zeilers op Guadeloupe aankomen en luisterde hij gefascineerd naar de verhalen die ze te vertellen hadden. Alhoewel hij van jongs af aan lid was van de plaatselijke zeilvereniging en veel op het water te vinden was, was Sepho’s weg naar het oceaanzeilen alles behalve makkelijk. Niet alleen waren er op het eiland niet veel mogelijkheden voor zeiltalenten om zich verder te ontwikkelen, ook de cultuur op Guadeloupe maakt het niet makkelijk om voor de zee te kiezen. “De zee wordt al generaties lang geassocieerd met de slavenhandel. Dat maakt het al generaties lang een bron van pijn voor veel families op het eiland”, vertelt Sepho aan Sail-World.
Het is dan ook best begrijpelijk dat de inheemse bevolking van Guadeloupe de zee liever de rug toe keert. Daarnaast heerste de opvatting dat oceaanzeilen, en racen helemaal, vooral is weggelegd voor rijke expats, hetgeen het voor Sepho als eilandbewoner ook niet bepaald makkelijker maakte zijn droom te verwezenlijken. Gelukkig begint daar langzaam maar zeker verandering in te komen, merkt ook Sepho. Voor de bewoner van Guadeloupe wordt dit zijn derde deelname aan de Route du Rhum en de eerste in een IMOCA. Ook voor hem is deze race namelijk een opstapje naar, jawel, de Vendée Globe. Rodolphe Sepho droomt er namelijk van de eerste Guadeloupse deelnemer te worden aan de legendarische solozeilrace.
Maatschappelijke boodschap
Sepho hoopt jongeren op Guadeloupe met zijn deelname aan oceaanraces te inspireren om de zee niet langer als iets ‘recreatiefs’ te zien, maar als een mogelijkheid voor werkgelegenheid. Als een mogelijkheid voor andere jonge zeilers om zich als oceaanzeiler te ontwikkelen en het gebied voor de zeilsport aantrekkelijk te maken. Deze maatschappelijke boodschap hoopt Sepho mee te nemen naar en uit te dragen tijdens de Vendée Globe van 2024. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het doel voor de Route du Rhum deze keer ‘simpelweg’ finishen is. Ook Sepho zal de race gebruiken om de nodige kwalificatiemijlen te maken. “Ik heb nog niet zoveel solo met deze boot gevaren, dus ik wil vooral finishen. Het resultaat in het klassement maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Dat is een bonus in dit geval.”
Ivica Kostelic – Class40
Van professioneel alpine-skiër (met onder andere vier olympische medailles op zijn naam) naar oceaanzeiler in een Class40. Het lijkt een ietwat aparte transitie die de Kroaat Ivica Kostelic heeft gemaakt. Maar toch vindt Kostelic dat er wel degelijk vergelijkingen zijn te treffen tussen het skiën en zeilen. Dat begint voor hem al bij de sfeer van de Route du Rhum die hij bijna een op een herkend van de sfeer tijdens het beroemde Hahnenkamm-weekend in Kitzbuhel: het publiek, de spanning, de uitdaging. Kostelic kan er wel van genieten.
Class40 als de ultieme klasse
Voor hem is de Route du Rhum dan ook geen opstapje naar een grotere race, maar een doel op zich waar hij de afgelopen vier jaar naartoe gewerkt heeft. En ook al ziet Kostelic zichzelf – mede vanwege zijn oudere en zwaardere boot – zeker niet als een van de favorieten, hij is absoluut gekomen om te racen. “Ik ben hier alleen maar voor het avontuur, ik ben hier om te racen. Om mezelf tot het uiterste te pushen en mijn grenzen te verleggen. Ik wil mezelf graag verder ontwikkelen als Class40-zeiler, en moet er niet aan denken om de Vendée Globe te varen.” Die vraag komt vaak terug, vertelt Kostelic in een interview op de site van de Route du Rhum, maar hij ziet zichzelf echt als een racer, niet als een avonturier. En voor Kostelic is de Class40 daar de perfecte klasse voor.
Sam Goodchild – Ocean Fifty
Deze ervaren Britse solozeiler wordt gezien als een van de topfavorieten voor de winst in de Ocean Fifty-klasse. Al zal de bescheiden Goodchild die verwachting zelf wat willen temperen. “Ik heb een kans om te winnen, maar dat hebben andere deelnemers ook. Mijn doel is vooral om mijn best te doen en zo goed mogelijk te zeilen.” Nadat hij de vorige editie is uitgevallen door een gebroken mast is Goodchild er nu vooral op gebrand om de Route du Rhum te finishen. De komende editie brengt echter wel een nieuwe uitdaging met zich mee voor de Brit, want waar hij de vorige keer mee voer in de Class40 start hij deze keer dus in de Ocean Fifty-klasse. En deze snelle en lichte multihulls vergen, vanwege het risico op omslaan, een opperste concentratie van de zeilers.
Gefocust
Om gefocust te blijven heeft Goodchild zelfs de hulp van een slaaptherapeut ingeroepen. “Ik wil mijn energie zo goed mogelijk kunnen verdelen en niet ‘in het rood komen’. Zowel fysiek als mentaal wil ik op de toppen van mijn kunnen presteren. Gelukkig heb ik nog nooit problemen met mijn slaap gehad. Dat wil ik echter, helemaal tijdens de Route du Rhum, graag zo houden, dus vandaar de slaaptherapeut. Daarnaast heb ik nog een ademhalingstherapie gevolgd. Hopelijk helpt dat me om makkelijker in slaap te vallen of in stressvolle situaties me beter te concentreren.”
Het is duidelijk dat, hoewel hij de verwachtingen zoveel mogelijk probeert te temperen, Goodchild wel degelijk met de winst in de Ocean Fifty-klasse bezig is. Maar, zo stelt de Brit, “we mogen niet vergeten dat het oversteken van de Atlantische Oceaan een serieuze onderneming is die je niet mag onderschatten. Zeker als solozeiler is er weinig tot geen ruimte voor fouten.”
Marc Guillemot – RHUM Multi
Een opvallende naam in de RHUM Multi-klasse is Marc Guillemot. Voor deze veteraan wordt het zijn zesde deelname aan de Route du Rhum. Een race waarvan de Fransman beweert dat het onderdeel van zijn dna als zeiler is geworden. Het was namelijk de Route du Rhum die in de jaren 80 de kickstart was voor zijn carrière als oceaanzeiler. Met een indrukwekkend cv aan oceaanraces onder zijn arm zou je Guillemot met recht net zo legendarisch als de Route du Rhum zelf kunnen noemen. Dit jaar verschijnt de Fransman aan de start met een 52-voets catamaran voorzien van zeilen waarin zonnecellen zijn verwerkt. Op die manier kan Metarom MG5 haar eigen energie opwekken.
Omslagfoto: Alexis Courcoux / Route du Rhum
Tags: Route du Rhum Last modified: 16 november 2022
Heb je gezien dat Jingkun Xu letterlijk singlehanded is? Hij heeft maar één hand. Buitengewoon knap! Die ga ik volgen.