Na de knockdown van week 28 was het nog geen tijd om uit te rusten voor Ian Herbert-Jones. Te midden van een gierende storm met windvlagen tot (vermoedelijk) 90 knopen vloog de Brit richting Kaap Hoorn. De teleurstelling door de tegenvallende snelheid van een week geleden maakte al snel plaats voor paniek door de zware omstandigheden. In het midden van week 29 belde Herbert-Jones de organisatie van de Golden Globe Race om een onrepareerbare schade aan zijn windvaanstuurinrichting te melden en een Code Orange aan te vragen.
Code Orange betekent dat de dichtstbijzijnde reddingsdienst stand-by staat om een eventuele redding zo snel mogelijk op gang te brengen. De lijn van Herbert-Jones’ zee-anker is in de storm rond het roerblad van zijn windvaanstuurinrichting gedraaid, waardoor het blad afgeknapt is. Er zat voor de Brit dus niets anders op dan zijn ronding van Kaap Hoorn, in een zware storm, zelf te sturen. En daar was hij niet al te gerust op. Met zijn nood-GPS geactiveerd en zijn satelliettelefoon bij de hand voor de begeleiding naar een beschutte plek, rondde Herbert-Jones de beruchte kaap op 23 maart.
Nieuwe deelnemer in Chichester Class: podia bekend?
De Britse zeiler heeft koers gezet naar de Argentijnse kust, waar hij even bij kon komen en een plan voor de reparatie kon maken. Het gebruik van zijn satelliettelefoon, de GPS en het contact met zijn team aan de wal zorgt ervoor dat Ian Herbert-Jones de vierde (maar met het uitvallen van Guy Waites momenteel derde) zeiler in Chichester Class is. Dat betekent dat er nu drie zeilers in het algemeen klassement en drie zeilers in Chichester Class varen. In principe is het podium in beide klassen, los van de podium posities en op voorwaarde dat er niemand meer uitvalt, dus bekend.
Windstilte in week 29 van de Golden Globe Race: opluchting of frustratie?
Verder naar het noorden kan Jeremy Bagshaw opgelucht ademhalen. De Zuid-Afrikaanse zeiler heeft vanaf het moment dat hij vlak voor Kaap Hoorn in een storm terecht kwam geen rustige omstandigheden meer gehad, maar voer aan het eind van week 29 in de Golden Globe Race eindelijk een hogedrukgebied in. En daarmee is hij, op Herbert-Jones na, waarschijnlijk de enige deelnemer die op dit moment blij is met een gebrek aan wind.
Als er iemand is die daar inmiddels schoon genoeg van heeft, is het Michael Guggenberger wel. De Oostenrijker heeft na een kleine anderhalve week weer een beetje wind en maakt eindelijk weer dagen van 100 mijl. Op naar de doldrums! En daarover de gesproken, daar bevindt Kirsten Neuschäfer zich inmiddels. De leidster in de wedstrijd heeft geen idee van haar positie en heeft nog steeds het idee dat ze op Abhilash Tomy jaagt in plaats van andersom. In haar wekelijkse gesprek met de organisatie liet een teneergeslagen Neuschäfer weten teveel fouten te hebben gemaakt en daardoor haar eerste plek te hebben verloren.
Strijd om de eerste finish blijft spannend
Tomy daarentegen weet wél dat Neuschäfer de eerste plek nog stevig in handen heeft, maar negeert dat zoveel mogelijk. Hij geniet naar eigen zeggen van het rustige zeilen in de doldrums, heeft zijn watervoorraad aangevuld met 100 liter en is zich aan het verdiepen in Franse literatuur. Maar, zo zegt hij zelf, hij is zeker wel aan het racen. Tussen hem en Neuschäfer zit een grove 350 mijl, en dat is met een lichtere boot en nog zo’n 3000 mijl te gaan nog best wel goed te maken. En ook Simon Curwen, die nog steeds de meest directe koers naar Les Sables d’Olonne zeilt en Tomy en Neuschäfer op 100 en respectievelijk 400 mijl genaderd is, maakt nog kans om de eerste finisher te worden. Neuschäfer lijkt komende week in elk geval als eerst weer wind te krijgen.
Omslagfoto: GGR / Nora Havel
Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina of beluister onze podcast voor een extra wedstrijdbeschouwing. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de livetracker van de organisatie.
Tags: Golden Globe Race, Golden Globe Race 2022, solozeilen Last modified: 27 maart 2023