Het leek zo’n goed plan: met een comfortabele voorsprong beschutting zoeken om snel de mast in te gaan, een reparatie uit te voeren en weer koers te zetten naar het zuiden. Op die manier zou de schade in het klassement van de Golden Globe Race beperkt blijven, maar zou je wel spoedig weer gebruik van je genua kunnen maken. What could go wrong? In een poging zijn geknapte genua-val te vervangen, deed een van de pechvogels van deze week, Simon Curwen, precies dat. Omdat de omstandigheden op zee te heftig waren om de reparatie al zeilend uit te voeren, zocht hij aan het begin van de week beschutting achter Trindade, klom in de mast en ging aan de slag.
De uitvoering ging echter niet volgens plan; de zee bleek ook in de relatieve beschutting van het eiland te ruig. Nadat Curwen een paar uur tevergeefs had geprobeerd de reparatie uit te voeren, besloot hij het erbij te laten en verder te zeilen. Op weg naar beneden bleek de tegenslag nog niet voorbij. Zijn bootsmansstoeltje begon uit elkaar te vallen, waardoor er niets anders op zat dan zich los te snijden en ongezekerd naar beneden te klimmen. Na dit hele avontuur besloot Curwen de val van zijn verwijderbare voorstag dan maar te gebruiken voor het hijsen van zijn voorzeilen, zo vertelde hij de organisatie. Curwen’s voorsprong slonk hiermee met 50 mijl. Tapio Lehtinen greep daardoor een paar dagen later zijn kans om de koppositie over te nemen.
Golden Globe Race: Pechvogels gedwongen tot een plan B
Curwen was niet de enige met valproblemen. Ook Pat Lawless kampte met een geknapte val. Zijn fokkenval begaf het tijdens een rukwind van 40 knopen. Lawless heeft, net als Curwen, even tijdelijk een andere val gebruikt en wacht op rustigere omstandigheden om de reparatie uit te voeren. Lawless’ directe concurrent Abhilash Tomy kreeg te maken met een gaslek dat gelukkig snel te verhelpen was. Iets verder achterin het wedstrijdveld bleef de vloot ook niet verschoond van schade. Zo is het Ertan Beskardes nog steeds niet gelukt zijn accu’s te repareren, waardoor er stroom weg blijft lekken en alle apparatuur alleen overdag met zijn zonnepaneel opgeladen kan worden. Beskardes is inmiddels de Dolldrums ruimschoots voorbij, maar het is nog maar de vraag of hij het in Kaapstad voor elkaar krijgt om dit probleem op te lossen.
Voor de andere pechvogel in de vloot, Elliott Smith, bleef het qua schade niet bij zijn niet-werkende kompas van vorige week. Zijn boot lekt namelijk aan de stuurboordzijde, hetgeen met een aandewinds rak over stuurboord verre van ideaal is. Gelukkig voor Smith maakt hij wel flink progressie, want de afgelopen week heeft hij gemiddeld 140 mijl per dag afgelegd en zelfs zijn persoonlijk record aangescherpt naar 159 mijl in 24 uur. En ondanks het lek in zijn boot lijkt Smith er mentaal ook weer een stuk beter voor te staan.
Lightning never strikes twice..?
En over pechvogels gesproken, Damien Guillou mag zich inmiddels ook echt wel tot die categorie rekenen. De Fransman, die met een indrukwekkende inhaalrace bezig is en deze week eigenlijk elk moment de top drie in had kunnen zeilen, kampt wederom met een kapotte windvaanstuurinrichting. Op misschien wel het meest ongelegen moment (als dat ooit al gelegen kan komen) brak de roeras van de windvaanstuurinrichting: in verre van rustige omstandigheden, waardoor het onmogelijk was om de roeras te vervangen. Gelukkig voor Guillou was het roerblad van de windvaan gezekerd met een lijn, waardoor deze niet in de oceaan achter is gebleven. Hierdoor kon hij wel verder zeilen, maar niet meer rekenen op zijn stuurinrichting.
Ondanks dat Guillou reserveonderdelen voor de windvaanstuurinrichting aan boord had, moest hij een aantal dagen geduld hebben voor de omstandigheden het toelieten om aan de reparatie te beginnen. Voor het vervangen van het roerblad van de windvaan zal Guillou zelfs over boord moeten, dus de zwakkere wind van het naderende hogedruksysteem is meer dan welkom. Anders zou de – hopelijke – beschutting van Tristan da Cunha een alternatief kunnen bieden.
Zeldzame schade
Het is wel opvallend dat uitgerekend Guillou deze schade oploopt. Niet alleen is dit type schade vrij zeldzaam voor een windvaanstuurinrichting, vlak na de start van de Golden Globe Race besloot hij ook al vanwege problemen met zijn windvaan terug te keren naar Les Sables d’Olonne. De beschadigde roeras van de windvaanstuurinrichting is gelukkig niet hetzelfde probleem als aan het begin van de race, maar de oorzaak van de problemen is nog onduidelijk. Ook de fabrikant van deze systemen laat weten dit nog niet eerder te hebben meegemaakt. Guillou zelf vermoed dat hij wellicht iets te veel van het systeem gevraagd heeft in zijn bizarre inhaalrace. Inmiddels heeft hij het systeem succesvol gerepareerd. De koers richting Kaapstad is ingezet en de achtervolging van de top 5 is – wederom – begonnen.
Partijdige weerssystemen?
De positie van het Zuid-Atlantische Hoog leek vorige week niet al te gunstig uit te pakken voor de zeilers aan de kop van de vloot. En dat werd in de loop van de week bevestigd door de vaarroutes die de verschillende koplopers kozen. Zo kozen Simon Curwen en Abhilash Tomy voor een koers die ze meer zuidelijk bracht voor ze af konden draaien naar Kaapstad. Concurrenten Tapio Lehtinen en Damien Guillou daarentegen konden de bocht als het ware afsteken en eerder oostelijk draaien.
Het hogedrukgebied zal in de loop van de komende week steeds verder naar het noordoosten trekken. Een positie in de staart van de vloot zou dan eigenlijk voordelig uit kunnen pakken. In vergelijking met Curwen en Tomy zullen de laatste deelnemers, Guy Waites, Ian Herbert-Jones en Arnaud Gaist, na Trindade eerder richting het oosten kunnen zeilen. Jammer genoeg is het niemand gelukt om een weerbericht uit Rio de Janeiro binnen te halen, waardoor eigenlijk niemand een écht accurate weersvoorspelling in handen heeft.
Vooruitblik week 8
Feit is wel dat de meer noordelijk zeilende middenmoot de kopgroep behoorlijk op de hielen begint te zitten in het ‘laatste’ rechte stuk naar Kaapstad. Gaat de vlot de komende week verder in elkaar schuiven? En zal Damien, met zijn gerepareerde windvaan, eindelijk door kunnen stomen naar de top drie? Daarnaast wordt de komende week een veiligheidsrapport over de schade aan de windvaan van Guillou verwacht. Op naar een nieuwe week!
Beluister in deze podcast wat jachtontwerper Dick Koopmans van de komende weken van de GGR verwacht.
Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de livetracker van de organisatie.
Omslagfoto: Yann Riou – polaRYSE
Tags: Golden Globe Race 2022 Last modified: 25 oktober 2022