Hoewel de deelnemers van de Golden Globe Race nog lang niet in Les Sables d’Olonne zijn, leek het zo langzamerhand duidelijk te worden wie deze editie zou winnen. De voorsprong van Simon Curwen was indrukwekkend: een grove 1200 mijl. Eventuele problemen voorbehouden leek Curwen dus op de winst af te stevenen. Met een grote nadruk op leek, want zeker was dat nog allerminst. Dat bleek afgelopen week maar weer toen Curwen, terwijl hij lag te slapen, gegrepen werd door een plotselinge hoge golf. De enorme klap die Clara maakte beschadigde de verbinding tussen de windsensor en de rest van de windvaanstuurinrichting, waardoor het systeem niet meer werkte. Curwen had, om gewicht te besparen, besloten geen reserve Hydrovane mee te nemen en kon de schade aan zijn windvaanstuurinrichting dus niet repareren. Voor zover reparatie in een wind van 40 knopen al een realistische optie is.
Er zat voor de Brit dus niets anders op dan naar de dichtstbijzijnde kust te zeilen, en daar te proberen de Hydrovane weer aan de praat te krijgen. Omdat dat zonder reserve-onderdelen niet leek te gaan lukken, had het er alle schijn van dat Curwen de derde deelnemer in Chichester Class zou worden. In het wekelijkse telefoongesprek met de organisatie kon Curwen zijn teleurstelling niet onderdrukken. Naast schade aan de windvaanstuurinrichting heeft ook Clara’s mast schade en weet Curwen niet helemaal zeker of hij een hersenschudding heeft opgelopen.
Sheet-to-tiller als alternatief
In eerste instantie zette Curwen afgelopen weekend koers naar het noordoosten om zo snel mogelijk land te kunnen bereiken. Maar de vindingrijke zeiler gaf zijn winst in de Golden Globe Race niet zomaar op. Het is gedurende het weekend gelukt om een sheet-to-tiller besturing op Clara te installeren en heeft Curwen zijn koers wederom verlegd richting Kaap Hoorn. Het was nog de vraag of de Brit na het ronden van Kaap Hoorn gaat proberen de beschutting van de kust te zoeken om zijn Hydrovane te repareren of toch doorvaart naar Les Sables d’Olonne.
UPDATE: Maandagavond (30 januari) liet Curwen weten toch in Chichester Class verder te zeilen. Ondanks dat hij in eerste instantie dacht met zijn sheet-to-tiller besturing door te kunnen zeilen, is het door de lage snelheid die hij kan halen en het risico op nieuwe stormen onverantwoord om door te gaan. Curwen zet koers naar de dichtstbijzijnde kust voor reparaties en zal zijn Golden Globe Race vervolgen in Chichester Class.
Zorgen om aangroei en te kort aan drinkwater
Zijn achtervolgers hadden ondertussen hun eigen problemen. Eendenmosselen en een dreigend tekort aan drinkwater tergen de vloot. De aanhoudende warmte en droogte, en tegenvallende wind zorgden ervoor dat de zeilers sneller door hun watervoorraden heen raken dan van te voren verwacht. De vertraging door de aangroei zal daarin ook niet veel helpen. In de tweede helft van de week besloot Kirsten Neuschäfer, na de waarneming van haaien in de buurt van Minnehaha vorige week, haar moed te verzamelen en toch overboord te gaan om het onderwaterschip te ontdoen van eendenmosselen. Dat wierp vrijwel meteen vruchten af, want in het weekend kon ze de tweede positie overnemen van Abhilash Tomy.
Val in Indische Oceaan speelt Tomy parten
Tomy werd op zijn beurt vertraagd door een blessure aan zijn rug, die hij door een val eerder in de race (op de Indische Oceaan) had opgelopen. Zijn rug was door het ongeluk tijdens de vorige Golden Globe Race al een zwakke plek en de val zorgde ervoor dat deze weer opspeelde. Na zijn val had Tomy last van hevige rugpijn die gepaard ging met het gevoelloze ledematen. Op advies van zijn artsen in India en de medische staf van de Golden Globe Race zeilt hij nu een paar dagen onder gereduceerd tuig verder. Dit is weliswaar comfortabeler voor hemzelf, maar dat heeft hem voorlopig wel een plek gekost. Tot dusverre was Bayanat in de Stille Oceaan sneller dan Minnehaha, dus de vraag is hoe lang Neuschäfer haar voorsprong behoudt.
UPDATE: Met het uitvallen van Simon Curwen heeft Kirsten Neuschäfer de leiding in het klassement overgenomen. Officieel zeilt Curwen pas in Chichester Class als hij daadwerkelijk aan land gaat, dus voorlopig zal de live tracker hem nog als leider tonen. Volgens de laatste berichtgeving echter, stapt hij dus uit de Golden Globe Race. Meer informatie volgt in de volgende weekupdate.
Deadline in Hobart blijkt toch onherroepelijk
Terwijl de rest van de vloot, ondanks de aangroei en drinkwaterproblemen, inmiddels ruim voor de deadline Hobart is gepasseerd, wordt steeds duidelijker dat Guy Waites de deadline van 31 januari niet gaat halen. Waites, die ook afgelopen week weer enorme progressie geboekt heeft, is nog zo’n 750 mijl van Hobart verwijderd. Met minder dan een dag te gaan, is het heel onwaarschijnlijk dat hij dat gaat halen. Tot dusverre is de organisatie nog heel stellig geweest in de regels omtrent de deadline, dus ook op dat vlak lijkt er niet veel ruimte voor de Brit. Volgens de regels zou hij Hobart sowieso aan moeten doen, maar gezien zijn koers op dit moment lijkt hij dat niet van plan te zijn.
De organisatie laat weten de begeleiding en communicatie na 31 januari aan Waites’ vrouw en de rest van zijn team over te dragen. Zodra Waites de lengtegraad waarop Hobart ligt gepasseerd is, zal hij van de live tracker verdwijnen en niet langer onderdeel van de Golden Globe Race zijn. Tenminste, dat communiceert de organisatie nu.
Omslagfoto: Josh Marr
Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de live tracker van de organisatie.
Tags: Golden Globe Race, oceaanzeilen, solozeilen, wedstrijdzeilen Last modified: 6 februari 2023