America's Cup

America’s Cup: Zo train je zonder boot

16:58

We blijven hopen dat DutchSail het voor elkaar krijgt om over een jaar aan de start te verschijnen van de Prada-Cup, de voorrondes van de America’s Cup. Het wordt steeds spannender, en het kan nog alle kanten op. Ondertussen zijn de defender Team New-Zealand en challangers Luna Rossa (Italië), INEOS Team UK (Engeland) en American Magic (VS) al druk bezig met trainingen en het bouwen van hun AC75. Trainen kan op twee manieren, met een testboot en in een simulator.

Testboten

Mule, de testboot van de Amerikanen. (c) Armory Ross/NYYC-American Magic

Tot nu toe hebben we slechts twee testboten gezien. Ben Ainslie, schipper van INEOS Team UK was als eerste op het water met de T5, een aangepaste Quant 28. Voor het eerste zagen we een schaalmodel van de AC75 varen. Later kwam ook American Magic met Mule een omgebouwde MC38 een testboot die aanzienlijk groter is dan die van de Engelsen. Er zit overigens een maximum aan de lengte van de testboten. De organisatie heeft bepaald dat een testboot niet langer mag zijn dan 12 meter, min of meer de helft van de lengte van een AC75. Bij de lancering van het Nederlands project in Scheveningen gaf Simeon Tienpont aan zo snel mogelijk een testboot op het water te willen hebben. De optie om nog met een testboot te varen lijkt steeds onwaarschijnlijker gezien de druk die op het team van Simeon Tienpont staat om op tijd de financiering van de campagne rond te krijgen. Mocht het lukken, dan is de kans groter dat er voor optie wordt gekozen om te trainen in een simulator.

We dragen 360-graden Virtual Reality brillen en spelen eigenlijk gewoon op een Playstation

Carolijn Brouwer, DutchSail

Carolijn Brouwer (c) Martin Keruzoré/VOR

In de simulator

In een interview met CNN vertelt Carolijn Brouwer over de plannen van DutchSail voor de aankomende maanden. Als het lukt om het geld bij elkaar te krijgen om de boot te bouwen dan is de boot er niet zomaar, het kan maanden duren voordat de bouw klaar is. In de tussentijd moet je ook wat doen. Brouwer vertelt in het interview dat er tijdens de bouw wordt getraind in een simulator. Het programma voor de AC75-simulatie kan van de Nieuw-Zeelandse organisatie worden aangeschaft. Brouwer: “De boot wordt in Nederland gebouwd, maar de realiteit is dat deze niet klaar zal zijn voor Februari of Maart van volgend jaar. In de tussentijd moet je uren maken, trainen. Dat gaan we doen in deze simulators en we hebben hier een hoop kennis over in Nederland. We dragen dan 360-graden Virtual Reality brillen en spelen eigenlijk gewoon op een Playstation.”

We gaan in onze broek schijten…

– Jimmy Spithill, stuurman Luna Rossa

Luna Rossa & Team New Zealand

Jimmy Spithill, hier nog bij Oracle Team USA

Het Italiaanse team Luna Rossa heeft geen AC75-achtige testboot, maar vaart wel met het team op een catamaran. Op die boot testen ze ook verschillende zeilconfiguraties uit, waaronder een dubbel grootzeil wat zorgt voor een betere luchtaanstroom bij de mast. Volgens schipper Max Sirena is de AC75 eind juli of begin augustus klaar. Tot die tijd wordt er getraind in de simulator. Sirena:  We hebben een hele geavanceerde sumulator. Vanaf 2013 zijn we die met Team New Zealand gaan ontwikkelen en zij zijn daarmee verdergegaan. Met de simulator kunnen welke onderdeel van de boot testen. Het lijkt op een Formule-1-simulator.” Tijdens een bijeenkomst keek Jimmy Spithill (de stuurman van Luna Rosa) naar het scherm en zei met enig ontzag: “We gaan in onze broek schijten…”. “In het begin zal dat het geval zijn”, zegt Sirena. Zelfs de defender,. Team New Zealand, oefent alleen in de simulator. “We hebben geen testboot en gaan gelijk voor ‘the real thing’”, zei Carlo Huisman eerder in een interview met Zeilen.

De T5, testboat van INEOS Team UK

Testboot vs. simulator

Met een kleine versie van de AC75 op het water trainen is voor veel teams te duur. Het team van Ben Ainslie, INEOS Team UK heeft én een testboot op het water én heeft aangegeven twee AC75’s te willen bouwen om zo alle kinderziektes uit de eerst gebouwde boot te kunnen hallen. Varen met een testboot heeft z’n voordelen; teams kunnen ervaren hoe het is om met het nieuwe foilingsysteem te werken en ervaren in het echt hoe instabiel het concept is. Met de simulator besparen de teams een hoop geld, maar of het gevoel overeenkomt met de echte AC75? Het blijft natuurlijk een simulatie. Pas bij de aanvang van de Prada-Cup, in januari van 2021, kunnen we zien welk team zich het beste heeft voorbereid. De America’s Cup, de tweestrijd tussen de winnaar van de Prada-Cup en de verdediger Team New Zealand, begint op 6 maart 2021.

In het volgende filmpje zie je hoe zo’n simulator eruit kan zien:

De foilarmen

Anders dan bij de voorgaande jaren zijn er voor de aankomende editie onderdelen die worden verschaft door de organisatie. Dit zijn de armen van de foils en de bijbehorende accu’s en mechanica. De eerste versie was niet sterk genoeg, maar nu is het pakket dan toch klaar. Hoe dat eruitziet zie je in dit filmpje:

Omslagfoto:  Amory Ross/NYYC-American Magic

Tags: , , , , , , , , Last modified: 19 maart 2021
Sluiten