Als je overboord gaat, hangt je leven ervan af: je reddingsvest. Omdat je nooit weet wanneer het misgaat, zou je ’m altijd moeten dragen aan boord. Hoe weet je zeker of je reddingsvest zijn werk doet als dat nodig is? De beste persoon om dat te controleren ben je zelf.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Besto:
Stevig harnas
Check je vest aan het begin van het seizoen, en gedurende het seizoen nog een paar keer. Ook als je een vest aantrekt dat je nog niet eerder hebt gedragen, controleer je het. Hoe een reddingvest werkt en wat er allemaal in zit, ontdek je als je de rits of het klittenband openmaakt. Op de foto zie je de Besto Comfort Fit Pro 300N in opgeblazen toestand. De polsdikke hoes van stevig textiel vormt, samen met een polyester band om je middel en een band over je rug, een stevig harnas. Eenmaal in het water blaast het vest op tot een ‘long’.
Opblaasmechanisme
Een goed werkend automatisch reddingvest blaast zichzelf op zodra je in het water belandt. Het CO 2 -gas onder druk, waarmee het vest zich vult, zit in een cilinder, vastgeschroefd in het opblaas – mechanisme. Het mechanisme werkt op basis van een smelttablet dat een sterke veer met slagpin tegenhoudt. Onder water lost het tablet op, wordt de slagpin niet meer tegengehouden en wordt het zegel van de gascilinder verbroken: poef! De long van het reddingvest blaast op. Het klittenband of de rits die de long opgevouwen bij elkaar hield, gaat open om ruimte te maken voor het opgeblazen drijflichaam.
Tabletten
Er zijn verschillende soorten tabletten. Soms zijn ze los te krijgen, maar de meeste vesten hebben een tablet in een cartridge. Dat zijn geen zouttabletten, maar tabletten van papiersnippers. Er zijn ook hydrostatische sensors: deze worden geactiveerd door drukverschil. Deze sensors worden ook wel ‘Hammar’ genoemd, naar de Zweedse producent. Zo’n hydrostatische sensor is zeer geschikt voor wie regelmatig nat wordt in golven, zoals voordekkers op wedstrijdjachten. Let wel, beland je in het water, dan duurt het een paar seconden voordat het vest wordt geactiveerd en dan nog een paar seconden voordat de long vol is.
Check: twee keer groen
Om te controleren of je vest goed werkt, kijk je naar de clear indicator: het doorzichtige plastic raampje ter hoogte van het opblaasmechanisme. Zie je één streepje groen, zoals op de foto hiernaast? Dan zal het vest niet automatisch opgeblazen worden, bijvoorbeeld omdat de cilinder niet (goed) is ingeschroefd. Zijn beide streepjes groen? Dan is het vest in orde en klaar voor gebruik, dus met ingeschroefd gaspatroon én ingeschroefd en onaangetast smelttablet.
Check periodiek ook de vervaldata van de cilinder en het smelt – tablet. Net als bij een gewoon vest zonder raampje doe je dit door het klittenband of de rits even open te maken: hier staan de data tot wanneer het vest veilig is. Heeft je vest een ander opblaassysteem? Dan geldt nog steeds: twee keer groen. Maak eerst het vest open op de plek waar het ontstekingsmechanisme zit; de cilinder zit boven dat mechanisme in de opgevouwen long. Aan de onderkant zit een patroon met het smelttablet en de slagpin. Zie je aan onderkant een groene rand? Dan is het smelttablet nog goed. Check daarna of rond het hefboompje, bedoeld voor het activeren van het vest met het trekkoord, de groene clip nog intact is. Zo weet je of het vest niet eerder al is gebruikt. Let op, dit type vest laat niet zien of de cilinder nog in orde is. Schroef deze er daarom uit en controleer of aan het eind van de schroefdraad geen gaatje is geslagen. Nu het vest toch openligt, kun je makkelijk de vervaldata van cilinder en tablet checken.
Lektest
Is je vest al wat ouder? Controleer dan ook op lekkages middels het blaaspijpje. Maak het vest open met het klittenband of de rits en blaas op het pijpje zodat de long opzwelt. Na controle laat je het vest weer leeglopen door met je pink op de nippel van het pijpje te drukken, en vouw je het weer netjes in de hoes. Een reddingvest heeft doorgaans een kruisband, een fluitje en een hijsband. Rond de tailleband zit een dyneema oog of rvs ring, sterk genoeg om een drenkeling met een nat offshore zeilpak uit het water te takelen. Zo’n hijsoog is getest tot 325 kilogram.
Cilinder geborgd
Besto ontwikkelde de cylinder safe retainer: deze voorkomt dat de gascilinder los kan trillen. De stevige plaat zit aan het mechanisme verankerd. Een rubberen ring voorkomt dat de cilinder uit zijn schroefdraad draait.
Hoofd boven water
Een geactiveerd vest moet onder alle omstandigheden werken. Daarom heeft het drijflichaam van deze Besto Comfort Fit Pro veel volume vóór de borst en in de nek (300 newton) van de drenkeling, zodat die – ook buiten bewustzijn, bij extreme omstandigheden of zware kleding – vanzelf naar boven draait en hoog en stabiel in het water ligt. De driedimensionale vorm van het Besto-drijflichaam voorkomt daarbij dat het vest in de nek drukt en dat de kin van de drenkeling op de borst wordt gedrukt. Ook het harnas houdt het drijflichaam achter de schouders. Reflectiestrepen maken het opgeblazen vest extra zichtbaar.
Ontdek hier nog meer over de Besto Comfort Fit Pro.
Tags: Promotie Last modified: 13 juli 2023