Promo

Makkelijke overstap naar biocidevrij

Schoon onderwaterschip

10:32

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met International Yacht Paint:

international


Je wil wel overstappen naar biocidevrije aangroeiwerende verf, maar twijfelt over de beste aanpak? Wouter en Walda Lower kennen het dilemma. Na enig wikken en wegen kozen zij voor het systeem van International. “Het is makkelijk aan te brengen en heeft veel weg van gewone antifouling. Maar dan zonder biocide.”

Het is een drukte van belang onder en tussen de jachten bij WSV de Zeevang in Edam. De dresscode is werkkleding en er wordt hard gepoetst om straks met grote zorg nieuwe lagen antifouling aan te brengen. De tijd dringt want over een week komt er een hele grote kraan en dan gaan alle boten onherroepelijk te water. Zo ook de Friendship 28 Freya van Wouter en Walda Lower.

Walda en Wouter

“De afgelopen jaren gebruikten we de VC17M antifouling van International om het onderwaterschip te beschermen.” Op zoek naar alternatieven ging het stel te rade bij watersportwinkel Dekker in Zaandam. “Ruwweg bleken er in ons geval twee opties te zijn: of het onderwaterschip helemaal kaal maken tot op de gelcoat en dan opnieuw opbouwen met een verfsysteem naar keuze, of een nieuw systeem van International Paint, genaamd B-Free Explore.

Het grote voordeel van dit verfsysteem is dat je de boot niet hoeft kaal te halen. Je brengt het nieuwe systeem gewoon aan over de oude antifouling, zoals onze VC17M.” Zoals de naam al aangeeft, is B-Free Explore geheel vrij van biocide: precies wat Wouter en Walda zoeken. Ze geven zich op voor de workshop over het B-Free Explore systeem en gaan er vervolgens mee aan de slag.

Walda en Wouter mengen de eerste laag
Na iedere laag moet opnieuw worden afgeplakt

Voorbereidingen

We treffen Wouter en Walda in Edam in die laatste week voordat iedereen bij WSV de Zeevang weer te water gaat. “Onze eerste grote uitdaging voor het aanbrengen was het afwachten van vier aaneengesloten dagen zonder regen, waarbij de temperatuur die dagen niet onder de 10 graden Celsius zou komen. Dat was niet heel eenvoudig.” Gelukkig is het inmiddels droog en warm genoeg, hoewel de zuidenwind luidruchtig door de masten fluit.

“Voordat we kunnen beginnen met het aanbrengen van het nieuwe onderwaterverfsysteem, moet eerst het hele onderwaterschip goed schoon worden gemaakt.” Het stel gaat alle aangroei en kalk te lijf, en alle losse stukken antifouling worden verwijderd. Ze dragen goede beschermende kleding en in ieder geval een mondkapje. Daarna wordt het hele onderwaterschip geschuurd met korrel 180. “Gelukkig hebben we stofafzuiging, waardoor we droog kunnen schuren.” Zonder stofafzuiging mag je antifouling uitsluitend nat schuren; het stof is erg slecht voor je. Het onderwaterschip van Freya is gelukkig in best goede staat, waardoor na twee dagen heel hard werken het resultaat zeer bevredigend is: een glad geschuurde laag als perfecte ondergrond voor de eerste laag, de B-Free Conversion Coat.

international

Uitleg in 3 stappen: het B-Free Explore systeem

B-Free Conversion Coat
De B-Free Conversion Coat is de eerste laag van het B-Free Explore systeem. Het is een tweecomponentenverf die de oude antifouling afsluit en tegelijkertijd zorgt voor goede hechting voor de volgende lagen. Het belangrijkste voordeel is dat je dit product over bestaande conventionele antifoulings kunt aanbrengen. Dankzij deze Conversion Coat is het mogelijk over te stappen naar een biocidevrij systeem zonder de oude antifouling te hoeven verwijderen.

B-Free Tiecoat
De tweede laag verf van het systeem is een hechtprimer, gemaakt op basis van siliconentechnologie. Deze primer bevat al wat siliconen en zorgt daardoor voor een optimale hechting tussen de eerste laag (Conversion Coat) en de derde laag (B-Free Explore). Overigens werkt deze Tiecoat ook goed met andere primersystemen van International Yacht Paint, zoals de epoxy primer Gelshield 200 voor polyester, of Interprotect voor staal, aluminium en hout.

B-Free Explore
Deze derde stap omvat de uiteindelijke foul-release verf: B-Free Explore. Je bouwt de foul-release verf in twee lagen op. Deze op siliconen gebaseerde onderwatercoating is aangroeiwerend en biocidevrij, waardoor de coating veel minder belastend is voor het onderwatermilieu. Daarnaast gaat deze foul-release verf langer mee dan conventionele biocidehoudende antifoulings en heeft hij minder onderhoud nodig tijdens het gebruik.

Lagen opbouwen

B-Free Conversion Coat is een twee componentenproduct in een mengverhouding van 4:1. Na het mengen moet de verf eerst tien minuten reageren, voordat je mag beginnen. Ook moet het, zoals gezegd, warmer zijn dan 10 graden Celsius en mag het niet regenen. Voor het aanbrengen gebruik je een vacht- of schuimroller. Wouter en Walda rollen het onderwaterschip binnen een uur in deze eerste laag. “Niet vergeten om direct na het schilderen de afplaktape van de waterlijn af te halen. Als je dat snel doet, voorkom je dat de randen van de nieuwe verf gaan rafelen.” Vandaag is er genoeg geklust, de rollers worden opgeborgen. Voor morgen staat het aanbrengen van de Tiecoat op het programma.

Goed roeren is belangrijk, zeker bij een tweecomponentenproduct
Walda en Wouter brengen secuur de eerste laag aan

Voordat Wouter de volgende dag verder gaat met de tweede laag, plakt hij de waterlijn opnieuw af. “De B-Free Tiecoat is lichtroze van kleur. Dat werkt best handig: zo zie je goed waar je al wel en waar je nog niet bent geweest met de roller.” Omdat de Tiecoat al wat siliconen bevat, is het belangrijk om netjes te werken – liever voorkom je een besmetting met de rest van je eigen schip of de boten om je heen. Verzamel om dezelfde reden al het gebruikte materiaal, zoals verfbakjes, rollers, handschoenen en afplaktape, in een aparte afvalzak. Na opnieuw een dag drogen is het tijd voor de laatste stap: twee lagen B-Free Explore. B-Free Explore is een ééncomponentenverf op basis van siliconen. De verf is biocidevrij, een van de redenen waarom Wouter en Walda voor dit systeem gekozen hebben.

Na iedere aangebrachte laag is het zaak het afplakband zo snel mogelijk te verwijderen
Wouter plakt voor de laatste keer af
De laatste laag wordt aangebracht – bijna klaar!

Ook met het aanbrengen van deze lagen is voorzichtigheid geboden, om verspreiding van de siliconen op de rest van het schip of de boten om je heen te voorkomen. Gelukkig is het deze ochtend windstil. Er wordt gestaag doorgewerkt. “De verf is prettig dik: het spettert nauwelijks als je rustig rolt. Na de eerste laag dekte de verf nog niet helemaal. Heel vaag zag je de lichtere Tiecoat er nog doorheen.” Na de eerste laag verwijdert Wouter het plakband voordat de verf droog is. Eenmaal droog plakt hij de waterlijn opnieuw af voor de volgende laag.

Een enorme klus

Als een dag later deze volgende laag is aangebracht, ziet het onderwaterschip er mooi egaal donkerblauw uit: de verf is vrij snel stofdroog. Wouter haalt voor de laatste keer het plakband eraf. Tevreden kijkt hij naar het resultaat van zijn arbeid. “Het was een enorme klus maar achteraf valt het me niet tegen,” zegt hij met het actief-koolstofmasker nog op zijn voorhoofd. “Het voordeel is dat we er in ieder geval twee jaar niets aan hoeven te doen.” Wel is het noodzakelijk om gedurende het seizoen met een spons of microvezeldoek de loszittende aangroei te verwijderen.

Inmiddels drijft Freya weer en maken Wouter en Walda zich op voor een mooi seizoen. “Tijdens het hijsen heb ik de plekken waar de hijsbanden kwamen beschermd met een stuk plastic om beschadiging van de rubberachtige B-Free Explore te voorkomen,” vertelt Wouter tevreden. “Wanneer in het najaar de boot uit het water wordt getild, gaan we zien hoe de B-Free Explore zich heeft gehouden. Ook daarvan zullen we verslag doen, op Zeilen.nl.”

Kostenplaatje

Wat kost de overstap naar het B-Free Explore systeem? Uiteraard hangt dit af van het formaat van je schip. Voor de Friendship 28 Freya geldt het volgende kostenplaatje.

Verfkosten
B-Free Conversion Coat € 125
B-Free Tiecoat € 125
B-Free Explore € 200

Aanbrengkosten
Huur stofzuiger en schuurmachine (1 week) € 384
Kwasten, tape, beschermingsmiddelen, overalls €165

Totaal kosten € 999,00 *
Kosten per jaar voor Friendship 28 Freya € 500,00

* Prijzen kunnen variëren. In aanvang lijkt het een behoorlijk bedrag, maar B-Free Explore is een systeem dat, zonder nieuwe laag aan te brengen, twee jaar meegaat en op zoetwater zeer waarschijnlijk nog langer. De jaarlijkse kosten kun je dus door twee delen. Let op! Om aangroei te voorkomen is het wel noodzakelijk om de romp actief schoon te houden met een spons of zachte microvezeldoek.

Siliconenbesmetting

Werk je met verf waarin siliconen zijn verwerkt, wees dan alert op siliconenbesmetting. Belanden spettertjes, bijvoorbeeld van je roller, op delen van je schip waar geen siliconenverf aangebracht is, dan kan dit ervoor zorgen dat de verf slecht hecht en er ogen ontstaan door restanten siliconen, als je daar gaat schilderen. Werken met siliconenverf vraagt de nodige discipline:

  • Plak delen die in de buurt van de toekomstige siliconenverf zitten goed af.
  • Verwijder het afplakband direct na het aanbrengen van de verf.
  • Gooi het afval in een aparte zak samen met alle rollers, kwasten en handschoenen die met de siliconenverf in aanraking zijn geweest.

Heb je per ongeluk toch ergens een siliconenbesmetting veroorzaakt? Gelukkig zijn er ook goede siliconen verwijderaars verkrijgbaar.


Dit artikel kwam tot stand in opdracht van International Yacht Paint. Meer informatie over het B-Free antifoulingsysteem vind je op International-yachtpaint.com/nl/nl/b-free-2023

Heb je vragen over het B-Free Explore systeem en het juiste gebruik of het aanbrengen ervan, neem dan gerust contact op met de helpdesk: 0800-022 6555 of iyp.nederland@akzonobel.com.

 

Tags: Last modified: 2 oktober 2024
Sluiten