Een havenmeester die op je romp klopt om het havengeld te innen, is in steeds meer jachthavens verleden tijd. In meer en meer havens vind je systemen zoals i-Marina. Wat heb je daaraan als zeiler en wat schiet de havenmeester ermee op? We zien het in de compleet vernieuwde haven van Brouwershaven.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met:
Afgelopen winter is de hele haven van in Brouwershaven op de schop gegaan. Zo zijn alle steigers vernieuwd en is meteen ook de techniek van de haven beetgepakt en volledig vervangen. De stroomvoorziening op de steigers en het drinkwatersysteem zijn vernieuwd. Alle nieuwe hardware is geleverd door het Belgische Arabel, de jachthavensoftware is afkomstig van i-Marina. Samen hebben deze partners een systeem ontwikkeld waarin de hardware en software van de haven naadloos samenwerken, wat voordelen voor zowel de bezoekers als de havenmeester moet opleveren.
Gekleurde stippen
In Brouwershaven werken ze al een aantal jaren met i-Marina, dus die keuze was vertrouwd. Volker Meuzelaar, de ontwikkelaar van het systeem, is zelf zeiler en was ooit een halfjaar havenmeester. Met zijn achtergrond in de IT zag Volker mogelijkheden om processen in de haven efficiënter en gebruiksvriendelijker te maken door ze te automatiseren. Daar was kennelijk behoefte aan, want in Nederland zijn inmiddels al zo’n honderd jachthavens die de software van i-Marina gebruiken.
Havenmeester Flip de Leeuw ziet iedere zomer veel passanten naar zijn haven komen. Op zijn beeldscherm toont hij ons en plattegrond van de haven. Alle plekken aan de verschillende steigers worden op zijn scherm weergegeven als een blauwe stip. Wanneer Flip op één van deze stippen klikt, openen de gegevens van deze ligplaats. Betreft het een vaste ligplaats, dan toont het programma de gegevens van het schip en de eigenaar. Ook de vaste liggelden zijn hieraan gekoppeld en worden op die manier eenvoudig in het systeem geadministreerd. Gaat de vaste ligger met de boot op vakantie, dan kan die box worden vrijgegeven voor passanten. Ook die liggelden komen in het systeem. Zo is er niet alleen altijd een up-to-date beeld van de bezetting van de haven, maar is tegelijk de administratie centraal geregeld; de volgende werkdag staan de inkomsten al op de rekening.
Sanitairsleutel verledentijd
Flip kan met de Arabel-hardware zien of de stroom is ingeschakeld of niet en ook het stroomverbruik van een vaste ligplaats wordt gemeten. De gemeente stuurt aan het eind van het jaar keurig een rekening voor de verbruikte kilowatturen naar de ligplaatshouder. “Ik kan vanaf hier zelfs het drinkwatersysteem op de steigers doorspoelen ter voorkoming van legionella,” zegt Flip. Vóór de renovatie hadden alle ligplaatshouders nog een sep key. Daarop stond een tegoed waarmee zij stroom en drinkwater konden krijgen en ook gaf de key toegang tot het toiletgebouw en de douches. Was het tegoed op, dan kon je hem bij de havenmeester weer opwaarderen. Dat is inmiddels verleden tijd; nu hebben alle vaste ligplaatshouders een pas van de haven waarmee ze toegang hebben tot alle faciliteiten in de haven.
Ook hebben alle ligplaatsen sinds de renovatie een eigen QR-code. Die vind je op het kastje waar je je walstroomkabel insteekt. Met de smartphone scant de passant de QR-code en wordt direct naar het registratie- en betaalsysteem van i-Marina geleid. Daarin vul je je gegevens, zoals je naam, e- mail en gegevens van het schip in en hoelang je wilt blijven. Vervolgens reken je direct af via een van de digitale betalingsplatformen zoals i-Deal. Zodra je betaald hebt, activeert het i-Marina-systeem de elektriciteit van dat ligplaatsnummer. De bezoeker ontvangt direct een e-mail met daarin een QR-code. Die QR-code geeft weer toegang tot het toiletgebouw en de douche en opent de vuilcontainer. De schipper kan de e-mail of QR-code delen met de bemanning, zodat iedereen eigen toegang tot het sanitair heeft. De code blijft net zolang geldig als de verblijfsduur die is opgegeven. Zonder tussenkomst van de havenmeester en onafhankelijk van de openingstijden van het havenkantoor ben je geregistreerd, heb je betaald en heb je toegang tot toilet, douche of andere diensten.
Scheelt een wandeling
Aan de passantensteiger in de oude haven van Brouwershaven hebben Marianne en Jan van Wagenveld net hun 45 jaar oude Cobra 8.50 aangelegd. Ze hebben nog niet eerder via een QR-code hun liggeld betaald. “Ik ben heel benieuwd,” zegt Jan. Hij gaat op zijn hurken zitten en scant de QR-code op de steiger. “Dat gaat best vlot,” vindt hij. Hij vult zijn gegevens in en betaalt daarna het liggeld. Jan en Marianne vinden het wel handig: “Het scheelt hier in Brouwershaven in ieder geval een aardige wandeling naar het havenkantoor”. De e-mail met de QR-code hebben ze al ontvangen.
Roel van der Lee ligt met zijn Optima 92 ook aan de passantensteiger. Hij is eveneens tevreden over het betaalgemak, maar mist wel een vermelding dat je hier via QR-code kan betalen. De instructieborden staan aan de passantensteiger alleen aan het einde en het begin. In het havenkantoor scheelt het een hoop administratieve handelingen, zegt havenmeester Flip de Leeuw. Er staan bijvoorbeeld geen rijen meer tijdens de piekuren van passanten die zich willen aanmelden. Ook is hij blij met het verdwijnen van de sep key waarop niet alleen voortdurend een tegoed moest worden gezet, maar waar passanten daarnaast een borg voor moesten betalen; voor i-Marina betalen zeilers geen extra kosten. Bij elk vertrek betekende dat weer een bezoek aan het havenkantoor voor het inleveren van de key en het terugbetalen van de borg.
Allemaal administratieve handelingen voor de havenmeesters die met het nieuwe systeem verleden tijd zijn. Dat betekent dat de havenmeester nu meer tijd heeft voor de rol van gastheer op de haven. Flip is er blij mee. “Het systeem is helemaal naar eigen wens ingericht. We hebben nog altijd gasten die zich in het havenkantoor komen inschrijven en dat is natuurlijk prima. Dat gaat als vanouds, met als enig verschil dat er op hun nota een QR-code staat die toegang geeft tot onze faciliteiten.”
Reserveren in de app
i-Marina heeft ook een app ontwikkeld met een overzicht van alle havens die de software gebruiken. Bovendien kun je voor een aantal van die aangesloten havens via de app of website een ligplaats reserveren. En als je bij een haven met een QR-code kan betalen, staat dat ook in de app aangegeven. Tot slot vind je in de app een waterkaart met alle aangesloten havens. Inmiddels betaalt zo’n 40 procent van de passanten in de aangesloten jachthavens via de QR-code op de steigers.
Eind mei 2022 hadden in heel Nederland 50.000 passanten via QR-codes van i-Marina hun liggeld voldaan, een mooie mijlpaal en een bewijs dat het systeem door watersporters wordt omarmd. Ook de havenmeesters zijn er blij mee, want ze kunnen nu vaker op de haven aanwezig zijn om bijvoorbeeld een lijntje aan te pakken.
Kijk voor meer informatie over de software op deze website.
Tags: i-Marina, Jachthavens Last modified: 8 december 2022
Prachtig systeem, wij werken er sinds kort mee in de Six haven!
Wat ik vervelend vind is wanneer een boot iets groter is dan de box aan meters aangeeft, kan deze gast niet de juiste lengte afrekenen. Alles moet handmatig aangepast worden!
Is dit niet makkelijker op te lossen?
Beste Nettie, We zullen dat met de Sixhaven opnemen (is een instelling en dus zo aan te passen). Bedankt voor het melden en uw feedback!
Jammer dat ook liggeld betalen wordt gedigitaliseerd.
Je wordt op veel plaatsen gedwongen om in marina-achtige havens aan te leggen, terwijl in de meeste gevallen alleen een plekje zoek om mijn landvastjes vast te knopen. Al die voorzieningen heb ik misschien 1 of twee keer per week nodig. In Noorwegen kun je op veel plaatsen nog kiezen of je in een jachthaven wilt liggen met voorzieningen, of aan een kale gemeentekade, behangen met vrachtwagenbanden. Voorkom geen vrije keuze?
Als ik in een jachthaven kom betaal ik een belachelijk bedrag, soms meer dan €25,- voor mijn 9 meter bootje. Dan mag ik toch wel gastheerschap verwachten van een havenmeester die op drukke momenten de gang van zaken regelt, je een eventueel ligplaats wijst en je even persoonlijk te woord staat?
Daarnaast hanteren verschillende havens andere apps. Ik maak graag zelf uit wat ik op mijn telefoon zet en ga al helemaal niet al mijn persoonlijke gegevens invoeren ten behoeve van een mij onbekend bedrijf dat toevallig een handig app heeft gesleten aan een gemeente, of recreatiebedrijf.
Wat mij betreft: gewoon een menselijke havenmeester, of voor de stille periodes een betaalautomaat, waar ik met m’n pinpas terecht kan.
Beste Anton, jammer om te lezen dat u de essentie van het verhaal niet heeft begrepen. Met i-Marina is die keus er namelijk juist wel, daarbij hoeft een passant voor het gebruik van i-Marina niet op zijn telefoon te instaleren. Het liggeld dat havens vragen is er om voor de voorzieningen (ook een kade en steiger zonder voorzieningen kosten veel geld) te kunnen onderhouden en wanneer nodig vernieuwen. Zonder deze investeringen van de havens (ook gemeenten) zou u ook nergens kunnen aanleggen.