Sinds kort plaatsen we Dixbay-vlogs op onze website. De video’s vallen op omdat Dixbay erop uit gaat in weersomstandigheden waarbij de meeste zeilers liever veilig in de haven blijven liggen. Sommige lezers reageerden verontrust: waarom zou je in vredesnaam met 40 knopen tegenwind de Waddenzee op gaan? Hoog tijd om eens in gesprek te gaan met de bemanning: schipper Idris (46) en zijn zeilmaatje Bella (28).
Waarom gingen jullie op pad tijdens zomerstorm Francis? Of tijdens een sneeuwstorm? Of met 40 knopen wind richting Vlieland?
Idris: “Zeilen met zwaar weer is gaaf, maar je moet het vaak doen om er comfortabel mee te raken. Daarom gaan we op pad met heftige omstandigheden. Ook willen we wennen aan zeilen met sneeuw en lage temperaturen, want we zijn van plan om volgend jaar naar Spitsbergen te varen. Ik heb in 2012 al eens een rondje Atlantic gedaan, maar het noorden trekt. Een tocht naar Spitsbergen is echt een reis naar het einde van de wereld, dat doe je maar een keer in je leven en daar moet je klaar voor zijn.”
Bella: “Twee jaar geleden kreeg ik een appje van Idris of ik als bemanning meewilde naar Spitsbergen, inclusief een waslijst sollicitatievragen. Ik heb ze blijkbaar naar wens beantwoord, want niet veel later mocht ik mee op sollicitatiezeiltocht: een rondje Noord-Holland XL. Daar maakten we toentertijd trouwens een toffe video over. We plannen vaker vaartochten en we gaan altijd, ook met weersverwachtingen waarbij de gemiddelde zeiler ‘nee dankje’ zou zeggen. Als er een storm met een naam op komst is, weet ik al van wie ik m’n volgende telefoontje krijg.”
We kregen verontwaardigde reacties van lezers. Strekking: als het misgaat moet de KNRM het weer komen oplossen en daar zijn ze niet voor bedoeld.
Bella: “We hebben de KNRM aan boord, Idris is daar vrijwilliger. Hij weet wel het een en ander van zwaar weer af. Bovendien is hij een hele goede zeiler. Zelf vaar ik sinds mijn achtste en kocht ik op mijn veertiende een Victoire 22. Maar het belangrijkste is dat je een goed team bent, precies van elkaar weet hoe je reageert in verschillende situaties, en vooral: durven te zeggen als je iets niet durft of niet snapt. Zeilen in zwaar weer kan prima, maar je moet het doen met een bemanning die je vertrouwt.”
Idris: “Bella is nog een veel betere zeiler dan ik: door haar ervaring in kleinere boten snapt ze het hele krachtenspel van zo’n boot uitstekend. Samen hebben we genoeg kennis en ervaring om ook op pad te gaan als het wat harder waait dan windkracht vier. We kennen Dixbay door en door en weten precies hoe ze reageert in zwaar weer. Je moet bijvoorbeeld niet proberen op te kruisen met windkracht acht, een stormfok en een driedubbel gereefd grootzeil. Dan vaar je met dit schip heen en weer met halve wind. Als het tijdens het plannen van een tocht daarop neerkomt weten we dus dat dat geen optie is.”
Maar is het wel veilig wat jullie doen?
Bella: “Wat je in de filmpjes niet ziet, is dat we altijd een plan B hebben. En een plan C. Bovendien heb je, ook bij zwaar weer, gewoon controle over de boot. Als je maar weet wat de krachten zijn waar je rekening mee moet houden. Zolang wij een handje vrij hebben om te filmen, is er niet zoveel aan de hand.”
Idris: “Precies. Loop je bijvoorbeeld een haven aan maar is het zicht te slecht om de boeien te zien? Dan kun je natuurlijk gewoon de vaart uit het schip halen zodat je tijd hebt om rustig uit te zoeken hoe het zit.”
Wat voor boot is Dixbay?
Idris: “Een Pieter Beeldsnijder 45. Een stevig, aluminium schip, in 1981 gebouwd bij Habbeke. In de loop der tijd is er heel veel aangepast en verbeterd. Het teakdek is er inmiddels af, de romp is gezandstraald en we hebben een vaste buiskap gemonteerd. Die is absoluut onmisbaar als je gaat varen in de kou.”
Wat heb je nog meer nodig voor een tocht naar Spitsbergen?
Bella: “Idris heeft schietles genomen; buiten de nederzettingen is het verplicht om een geweer bij je te hebben, mocht je aangevallen worden door een ijsbeer.”
Idris: “Precies, ik moet dan die ijsbeer raken, niet mijn voet. Voor de rest is het belangrijkste dat er voor praktisch alles aan boord reserveonderdelen zijn. Zo heb ik twee stuurautomaten, en als die kapot gaan is Bella er ook nog. Verder: twee dinghy’s, twee buitenboordmotoren, reservelier en maar liefst vier manieren om de boot te verwarmen.”
Zeilen met mooi weer kunnen Bella en Idris trouwens ook, kijk maar naar hun nieuwste video:
Tags: Dixbay Last modified: 15 april 2021
Super. Heel verstandig om te oefenen. Maakt het varen alleen maar veiliger. Ze pakken het vgl mij prima aan. Zouden meer mensen moeten doen. Scheelt de KNRM vast werk wanneer je je boot kent en ervaring hebt met wat meer wind.
Inderdaad, het zijn hele leuke video’s. Ik kijk alweer uit naar de volgende. Volgende week wordt 7bft verwacht op het IJsselmaar dus wie weet komt er meer mooi materiaal 😉
Waarom zou je het niet doen ?? Als je lange tochten wil maken kom je vroeg of laat in zwaar weer terecht. Dan kan je maar beter op voorhand uitdokteren hoe je je boot best trimt en tuigt met zwaar weer en testen hoe hij reageert.
Uiteraard moet je je goed voorbereiden en er voor zorgen dat het “zwaar weer materiaal” (stormfok – trysail) klaar ligt.
Ervaring heeft het woord Ervaren in zich. Als je de grenzen van jezelf en het schip niet hebt ervaren, heb je geen echte ervaring. Idris en Bella zijn een superteam en hebben de ervaring opgebouwd. Dat is de manier waarop het moet zijn. En dan bent u ook verzekerd van onaangename verrassingen. – Daarom denk ik dat de kritiek van de koffiezeilers totaal misplaatst is.
Dit is gewoon een superteam dat elkaar niet alleen heel goed begrijpt wat betreft de beheersing van het schip, maar elkaar ook als sociale bemanning volledig aanvult. En altijd in een goed humeur, zelfs als het weer en de omstandigheden slecht zijn.