Sailing Garfield: “Papa, we maken water!”

Bijna thuis

Annabelle en haar vader Herman zijn in mei 2023 vertrokken om een rondje Carieb te zeilen met Garfield, een Compromis 36. Herman doet iedere maand verslag van hun reis.

We zijn onderweg van Cherbourg naar Duinkerken. Vanwege de matige zuidenwind hebben we de motor bijstaan. Plotseling roept Annabelle: “papa we maken water! Er staat heel veel water in de bilge!” Snel ga ik de kajuit in en stel inderdaad vast dat er veel water in de bilge staat. Vanwege de golven klotst het overal heen. Omdat de motor bijstaat hebben we dit geluid niet tijdig herkend. Een eerste smaaktest stelt gerust: het is zoet water, we hebben dus geen lek of iets dergelijks… Een blik op de watermeter geeft aan: de tank, die we gisteren net gevuld hadden met 300 liter water, is helemaal leeg.

Snel schakelen we de bilgepomp in en gebruiken daarnaast de handbilgepomp. Een half uur later is het meeste water eruit en kunnen we onze tocht met een gerust hart vervolgen. Bij verdere controle stellen we vast dat de toevoerslang naar de boiler losgeraakt is. De drinkwaterpomp heeft dus gewoon alles eruit gepompt en dit is allemaal in de bilge beland. Wat mogen we blij zijn, dat dit nu pas gebeurt en niet onderweg op een oceaanoversteek. Wat voor een ramp zou het zijn, als we bijvoorbeeld op dag drie van een oceaanoversteek geen drinkwater meer zouden hebben…

Drie weken Azoren

Na onze aankomst op de Azoren gaan we eerst eens lekker uitrusten. Ruim drie weken op de oceaan met gebroken nachten en veel geschommel hebben zijn sporen bij ons achtergelaten. Daarnaast genieten we van de atmosfeer in de haven van Horta. Hier komen alle avonturiers bij elkaar en iedereen heeft de mooiste verhalen te vertellen. Natuurlijk maken we ook een schilderij op de kademuur en vereeuwigen hiermee ons bezoek aan dit eiland. Een must voor elke zeiler die op Horta aankomt.

Samen met de crew van een andere boot huren we een auto en verkennen het eiland Faial, dat onder andere een vulkaanmuseum heeft. Enkele dagen later gaan we, ook weer samen met een andere crew, met de veerboot naar het tegenovergelegen eiland Pico en bezoeken daar een walvisvaartmuseum. De welvaart van de Azoren heeft zijn oorsprong in de walvisvaart van het verleden, waarvan je op veel plaatsen nog de sporen kunt terugvinden. Afgezien van een blaas in de verte, zien wij helaas geen walvissen op onze reis…

Na een week op Faial willen we verder naar de grootste stad van de Azoren, Ponta Delgada. Op weg hiernaartoe horen we echter via een andere boot, dat deze enige haven op het eiland Sao Miguel gesloten is. De Atlantic Rally for Cruisers (ARC) komt hier over een week met dertig boten aan en daarom mag er nu al niemand meer in. De reeds aanwezige boten worden zelfs weggestuurd. Dit is de zoveelste keer dat de ARC ons in het vaarwater zit en wij onze plannen vanwege deze (over)georganiseerde tocht moeten aanpassen. Wij worden er niet blij van en landen een dag later op het eiland Terceira. Hier bereiden we ons voor op de volgende etappe: naar het Europese vasteland.

De haven van A Coruña.

Naar Spanje

Enkele dagen later is het zover en beginnen we aan de laatste lange oversteek. Na een tocht van acht dagen, waarbij we veel moeten motoren om een lagedrukgebied met veel wind voor te blijven, maken we moe maar voldaan vast in de haven van A Coruña. Hier waren we elf maanden geleden ook en daarmee hebben we dus officieel ons rondje Atlantic gevaren! Opnieuw zijn we trots op onszelf. 11.000 mijl hebben we samen goed doorstaan en ook Garfield is er zonder noemenswaardige kleerscheuren doorheen gekomen. Ons rest nu “alleen” nog de Golf van Biskaje en dan zijn we bijna thuis.

Overal bloemen op Guernsey

Na drie dagen A Coruña varen we verder en varen vanwege windstilte vrijwel geheel op de motor naar Brest en dan snel door naar Cherbourg. Onderweg maken we nog een stop op Guernsey en verkennen dit bloemenrijke Kanaaleiland. Drie dagen later bereiken we Vlissingen. Na veertien maanden eindelijk weer Nederlandse bodem onder onze voeten. En nog belangrijker: eindelijk weer bitterballen!

Lees ook het vorige blog van Sailing Garfield: 24 dagen op zee

Praktijkgids Naar zee

€13,49

In deze compacte gids over voor het eerst oversteken naar Engeland of richting het Kanaal: