De eerste westerstorm van 2018 trekt over Nederland. Er zijn al windstoten tot 141 kilometer per uur gemeten. Vanmiddag gaat het aan zee opnieuw stormen, mogelijk dat het in het Waddengebied enige tijd tot zware storm komt. Maar wat houdt dat precies in, een zware storm? En hoe is Beaufort ontstaan?
Zeeland is de plek waar de windstoten tot 141 kilometer per uur werden gemeten en dat maakt dat het in die provincie zelfs even windkracht 11 is geweest. De komende uren krijgen het noordwestelijk kustgebied en de noordkust te maken met de hoogste windsnelheden: enige tijd westerstorm, 9 tot 10 Beaufort (Bft), met windstoten tot 120 kilometer per uur. Het KNMI heeft voor een aantal provincies code geel afgekondigd. Inmiddels is er in Noord-Holland, Friesland, Flevoland en het Waddengebied code oranje afgegeven. Voor deze code moeten de windstoten aan zee boven de 120 kilometer per uur uitkomen en boven land boven de 100 kilometer per uur.
Schaal van Beaufort
Sir Francis Beaufort baseerde de windkracht op de hoeveelheid zeil die een groot schip kon voeren bij een zwakke bries, storm of orkaan in. De winddruk werd uitgedrukt in kilogram per vierkante meter. De schaal van Beaufort wordt gebruikt voor de gemiddelde windsnelheid, niet voor de snelheid van rukwinden.
Windkracht 0:
Nautische benaming: Stil
Knopen: 0 – 1
Zee: Spiegelglad
Scheepsvoering: Stil liggend
Windkracht 1:
Nautische benaming: Zwak
Knopen: 1 – 3
Zee: Kleine golfjes
Scheepsvoering: Net genoeg vaart om te kunnen sturen
Windkracht 2:
Nautische benaming: Zwak
Knopen: 4 – 6
Zee: Kleine, korte golfjes
Scheepsvoering: Snelheid 1-2 knopen, schip kan manoeuvreren
Windkracht 3:
Nautische benaming: Matig
Knopen: 7 – 10
Zee: Kleine golven breken met schuimkopjes
Scheepsvoering: Goed manoeuvreerbaar schip
Windkracht 4:
Nautische benaming: Matig
Knopen: 11 – 16
Zee: Golven iets langer, veel schuimkoppen
Scheepsvoering: Goed manoeuvreerbaar schip
Windkracht 5:
Nautische benaming: Vrij krachtig
Knopen: 17 – 21
Zee: Matige golven met overal schuimkoppen
Scheepsvoering: Bij ruime en voor de windse koersen kunnen nog net alle zeilen gevoerd worden
Windkracht 6:
Nautische benaming: Krachtig
Knopen: 22 – 27
Zee: Grotere golven, schuimplekken
Scheepsvoering: De eerste riffen moeten gelegd worden om te kunnen blijven varen
Windkracht 7:
Nautische benaming: Hard
Knopen: 28 – 33
Zee: Nog hogere golven, beginnende schuimstrepen
Scheepsvoering: De bovenste zeilen op het schip moeten duidelijk minderen, de spanning op de masten neemt toe
Windkracht 8:
Nautische benaming: Stormachtig
Knopen: 34 – 40
Zee: Matig hoge golven, schuimstrepen
Scheepsvoering: De bovenste zeilen moeten verder gereefd worden
Windkracht 9:
Nautische benaming: Storm
Knopen: 41 – 47
Zee: Hoge golven, rollers, zicht wordt slechter door schuimvlagen
Scheepsvoering: Marszeilen en bramzeilen moeten volledig gereefd zijn
Windkracht 10:
Nautische benaming: Zware storm
Knopen: 48 – 55
Zee: Zeer hoge golven, zee wordt wit van het schuim, overslaande rollers
Scheepsvoering: Alleen de laagste zeilen nog gereefd gebruiken om te lenzen (voor de storm weglopen) of bijliggen onder stormzeilen
Windkracht 11:
Nautische benaming: Zeer zware storm
Knopen: 56 – 63
Zee: Extreem hoge golven, zee geheel bedekt met schuim
Scheepsvoering: Bijliggen onder de stormstagzeilen
Windkracht 12:
Nautische benaming: Orkaan
Knopen: > 63
Zee: Lucht is vol met verwaaid water en schuim, zee volkomen wit
Scheepsvoering: Geen zeil meer te voeren, met een drijfanker voor top en takel de storm proberen te overleven
Omslagfoto: Buonasera
Tags: storm, Wind Last modified: 22 maart 2021
Tegenwoordig wordt de windsnelheid op het water vaak in knopen, of meter per seconde gegeven, soms ook in km per uur. Ik begrijp dat voor de meteorologie, of voor de luchtvaart, maar voor het zeilen ontgaat mij het nut hiervan.
Met de Beaufortschaal, gecombineerd met een windrichting in zestien streken nauwkeurig heb je een prima indicatie voor het te verwachten weer en je kunt het bovendien aan de directe omgeving zien en voelen. Als daarbij bij buiig weer de kracht van de windstoten wordt aangegeven heb je m.i alle informatie die nodig is. Het waait immers nooit, zeg 22 knopen uit 247graden, want de wind fluctueert altijd tussen relatieve flauwtes en windstoten en vaak meer dan een streek rond de genoemde windstreek.
Ikzelf heb geen windmeter aan boord en vind dat ook niet nodig, je voelt wel wanneer de boot wat extra zeil, cq een reefje nodig heeft?
Ronduit irritant is het wanneer op het radioweerbericht gesproken wordt over “er staat een stevige wind”. Dan weet je nog niets. De meteorologische termen, zwak ,matig, vrij krachtig enz. zijn duidelijk en to the point.