Last minute kaarten kopen, op zoek naar radiofrequenties van weerberichten op zee, waar vind je handige navigatie-apps en welke klassiekers lees je achter het anker? Zomaar een aantal vragen waar wij op de redactie van Zeilen druk mee zijn. Want de zomervakantie staat voor de deur, en er moeten altijd last-minute nog een aantal dingen geregeld worden. Laat ons je helpen met het delen van een paar interessante tips:
1. Handige apps
Je telefoon heeft ook vakantie, dus stop hem lekker in de kaartentafel om van de wind door je haar te genieten. We kunnen zelf de lokroep van tientallen supernuttige apps voor op de boot ook niet al te lang negeren. Hier een kleine greep:
KNRM Helpt app Wat doe je als je in nood verkeert op het water en je hebt geen marifoon? Dan alarmeer je met één druk op de knop, van de KNRM Helpt app, het Kustwachtcentrum. Maar de gratis app is ook je ideale hulpje bij de voorbereiding van je vaartocht, met weer- en waterinformatie, vaarplangegevens en handig voor het bijhouden van het logboek. De app is beschikbaar voor iOS en Android.
Windfinder (pro) Geeft een verrassend nauwkeurige voorspelling van het de wind en het bijbehorende weer. Windfinder biedt verwachtingen over windkracht, weer en golven voor meer dan 45.000 locaties wereldwijd. Meer suggesties voor weerapps lees je verderop.
Luisterbieb Heeft niets met zeilen te maken, maar wat is er fijner dan iemand die je in je nachtwacht – of gewoon overdag in je oortje – een mooi boek voorleest? De openbare bibliotheek heeft duizenden luisterboeken onder de knop in deze leuke app.
WinGPS Marine van het Nederlandse Stentec voor routeplanning en waterkaarten. Zowel voor Windows als voor Android of IOS beschikbaar. Je downloadt de basisapp en kiest daarna voor aanvullende waterkaarten, waarbij keus is voor kaarten van de 1800-serie (via de hydrografische dienst) als van Imray of Delius Klasing. Je betaalt voor de 1800-kaarten van de Nederlandse kust 129 euro.
Navionics HD Boating voor waterkaarten en routeplanning. Werkt zowel op je telefoon als je tablet. Je downloadt de basisapp zowel op Android als IOS en betaalt daarna voor een waterkaartenlicensie van een gebied naar keuze. In het geval van Holland&UK zo’n 40 euro.
Liever een andere of gratis app? Denk ook aan NVcharts (van NVverlag) of OpenCPN.
2. Boot up-to-date
Niets beters dan 100 procent te kunnen vertrouwen op je boot tijdens de vakantie. Je hebt natuurlijk al gevaren, maar het kan geen kwaad om voor de zekerheid het een en ander te controleren. Je tuig: zitten alle splitpennen nog op de juiste plaats en zijn de belangrijkste sluitingen geborgd (met een tiewrap o.i.d.)? Is het grootval nog in orde op de plaats waar hij uit de mast komt en lopen de smeerrepen via de juiste weg? Desnoods steek je even een rif terwijl je nog in de box ligt, om te zien of alles goed zit.
Daarnaast is het praktisch om olie en reservefilters voor je motor bij je te hebben, deze bestel je eenvoudig hier. Zo’n tocht over het hobbelige IJsselmeer klotst toch altijd meer troep los in de tank dan je van te voren verwacht en om nou met de KNRM of een berger binnengesleept te moeten worden… In hetzelfde kader is een reservetankje verse diesel ook praktisch. Daarnaast is controleren van de reddingsvesten een goed idee. Laten keuren is het best. Geen tijd meer om te laten keuren? Controleer dan het gewicht van je gaspatroon (hoeveel-ie moet wegen staat erop), de vervaldatum van het smeltpatroon en de luchtdichtheid van het vest. Voor dat laatste blaas je hem ‘handvast’ op met de fietspomp en laat je hem 24 uur liggen. Als-ie lek is zie je het vanzelf.
3. Actueel weerbeeld
Het marifoonweerbericht van de KNMI vind je hier. Naast een woud van handige en nuttige apps op je telefoon zoals Zeeweer, Windy, Windfinder, Predictwind en Pocketgrib zetten onze onvolprezen collega’s van Zilt al jaren de meest essentiële informatie bij elkaar op www.ziltmeteo.nl . Verdiep je eens een paar dagen in de Bracknell-kaarten voordat je de zee opgaat. Het gesproken weerbericht van Henk Huizinga komt iedere donderdag online en helpt je daarbij. Een groot deel van de kennis en kunde van Henk Huizinga vind je ook terug in het boek: Het weer in Kaart. Ben je eenmaal op zee en buiten bereik van marifoon en je mobiele telefoon dan zijn er nog genoeg mogelijkheden voor een weerbericht via de radio. Bijvoorbeeld de BBC Shipping Forecast op 198 Khz. Hier vind je nog meer nuttige radiofrequenties van weerberichten.
4. Niet vergeten
(in volstrekt willekeurige volgorde)
– Een schriftje om een leuk analoog vakantie-logboekje te maken;
– Een hoofdlamp voor nachtelijke zeilwissels, bijbootexcursies of om iets terug te vinden in de diepste en donkerste bakskist;
– De oplaadsnoeren van al je elektrische apparaatjes;
– De vreemde valuta die je vorig jaar ergens in een portemonneetje had opgeborgen voor dit jaar;
– Een goed anker (goed voor een prima nachtrust);
– Zitkussens voor in de kuip;
– Een oven(tje) (om pizza op te warmen of broodjes af te bakken);
– Kleding voor alle weertypes (bijvoorbeeld thermokleding, al is het zomer);
– Verrekijker.
5. Spelletjes/lezen/film
Eindelijk tijd om samen spelletjes te doen! De Volkskrant zette een tijdje geleden de beste bo(o)rdspellen op een rij. Die vind je hier.
Leesboeken
- Vier zomers zeilen, Henk Bezemer
- De wereld is rond, Jean Heylbroeck
- Karma van staal, Werner Toonk
- Solo, Tania Aebi
Praktischer ingestelde boeken
- Handboek Splitsen van moderne lijnen, Jan-Willem Polman
- Handboek Varen op de Waddenzee, Marianne van der Linden
- Elektriciteit aan boord, Michael Hermann (vert. Olav Cox)
Films
-
- Maiden: documentaire over de eerste volledig vrouwelijke deelname aan de toenmalige Whitbread Race;
- Wind: film over de America’s Cup in de jaren 80. Met onder andere Jennifer Grey;
- All is Lost: film over een solozeiler (Robert Redford) die in de problemen raakt op zee;
- Adrift: film over een stel dat tijdens een delivery flink in de problemen komt door storm;
- Dead Calm: thriller over een stel dat op zee een overlevende oppikt van een beschadigd jacht. Aan boord vinden ze een gruwelijk schouwspel. Met onder andere Nicole Kidman.
6. Zonnebrand
Staar je niet blind op dure smeersels: in 2019 was het huismerk van Kruidvat als beste getest door de Consumentenbond. In de meest recente test komt de Kruidvat-zonnebrand ook weer goed uit de test. Dit jaar hebben ze ook een milieuscore meegenomen in de test en komen de dure Vision en Biodermal als beste uit de test. Vergeet daarnaast op een zonovergoten dag niet een zonnebril met juiste glazen tegen schadelijke UV-straling, lippenbalsem met UV-filter en een goede pet of vissershoedje op te doen. En weet je niet zo goed met welke factor je het beste kunt smeren, bekijk hier het zonnebord met huidtypes.
7. Fysieke of digitale kaarten?
Met een overschot aan digitale navigatie, back-up systemen, telefoons, tablets en plotters aan boord zou je bijna vergeten dat de hele boel in een keer plat gaat bij een goedgemikte blikseminslag in je boot. Neem dus in ieder geval een grote papieren overzeiler mee in combinatie met bijvoorbeeld de (heel erg) analoge Reeds Almanak (die je overigens ook in digitale versie kunt krijgen). Om te weten waar je bent zonder gps kun je naar een sextant grijpen, maar we snappen dat die misschien niet meegaat op vakantie. In dat geval is het bij een wat langere oversteek aan te raden om een logboek bij te houden met je posities, zodat je in ieder geval weet waar je was als er iets fout gaat. De cursus Theoretische Kustnavigatie heeft niets aan relevantie verloren sinds de massale opmars van elektronica. Een papieren kaart is geen overbodige luxe.
8. Vlagetiquette
Vlaggen en vlagvoering zijn voor niet iedereen even duidelijk. Vlaggen en onderscheidingsvlaggen scheppen duidelijkheid omtrent de nationaliteit van een schip, de eigenaar, de functie, het actuele gebruik of reisdoel. Hieronder de belangrijkste drie vlaggen:
Nationale vlag De Nationale vlag mag in eigen land enkel worden gevoerd tussen zonsopgang tot zonsondergang (tenzij de vlag ‘s nachts verlicht is). Je voert de vlag achterop je boot, bij voorkeur in het midden. Daarbij is het belangrijk dat de vlag vrij blijft van het water en de uitlaat. De Nederlandse vlag is overigens officieel helder vermiljoen rood-helder wit-kobaltblauw. En niet rood-wit-donkerblauw, of rood-wit-marineblauw.
Gastenvlag Op het moment dat je geografisch een niet-Nederlands water op vaart, dien je een gastenvlag te hijsen onder de stuurboord zaling van de voorste mast. In Nederland komt het vaak voor dat er voor elke bezochte provincie een beleefdheidsvlag gevoerd wordt. Je laat de nationale vlag staan op de vaste plek achterop de boot zodat duidelijk is dat je te gast bent en wat het land van herkomst is.
Verenigingsvlag De verenigings- of clubvlag moet in de top worden gehesen.
Meer vlag-etiquette lees je hier en je vlag bestel je hier
9. Even opfrissen: de sluis
Er zitten meestal maar twee sluisdeuren tussen jouw boot en Tahiti. Als je er niet elke week in ligt, kan het in de vakantie wennen zijn met al die sluizen. Zeker als je op een huurboot vaart. Heb je een boot met enkel roer, dan is aanleggen op de spring het eenvoudigst. Leg voor en achter een grote stootwil en in het midden een kleine, zodat je tamelijk recht aan de wal kunt liggen. Vaar langzaam dicht langs de sluiswand en maak de spring vanaf de middenbolder vast. Rem af en stuur vervolgens de boot van de sluiswand weg. Laat de motor in z’n vooruit staan. Dan ligt je boot strak langs de kant en kun je eenvoudig een voor- en achterlijn leggen en de motor uitzetten.
Vaar je in een boot met dubbele roeren en een brede kont – dat gaat vaak samen – dan kun je eenvoudig aanleggen op de achterlijn. Hang voor en helemaal achterop een grote stootwil en in het midden weer een paar kleine. Vaar langzaam dicht langs de sluiswand, leg de achterlandvast om een bolder en hou hem kort. Stop even af op de motor en zet als je achter vast hebt de motor even in z’n vooruit, zodat de punt bij de kant blijft. Nu heb je alle tijd om een voorlijn vast te maken en de motor uit te zetten.
Vergeet niet dat je in een sluis ligt en je de lijnen dus op de hand vast moet houden. Zo’n aan de sluiswand opgehangen boot ziet er maar wat slordig uit.
10. Wees zelfvoorzienend
Nu we met z’n allen in Nederland op vakantie willen en alle tweedehands boten zijn uitverkocht, wordt het druk op het Nederlandse water. Zeker als je in de jachthavens ook nog anderhalve meter afstand moet houden en er dus minder ruimte is. Alle reden om zelfvoorzienend te zijn. Water en voedsel kun je eenvoudig extra meenemen, maar even een extra accu in de boot zetten is makkelijker gezegd dan gedaan.
De grootste energievreter tijdens het zeilen is de koelkast of de stuurautomaat. Dat laatste kun je doorgaans eenvoudig ondervangen door zelf te sturen. Om de koelkast minder te laten verbruiken kun je hem af en toe uitzetten. Als je hem een handje helpt door er aan het begin van de reis een paar bevroren koelelementen bij te stoppen of door bevroren producten te kopen die je, als ze ontdooit zijn, kunt opeten.
Om niet afhankelijk te zijn van walstroom kun je eenvoudig een (klein) zonnepaneeltje installeren, zodat je in elk geval altijd de verlichting, je marifoon en mobiele telefoon kunt gebruiken. Over het aanleggen van een zonnepaneel op je boot kun je, als je abonnee bent, terugzoeken in onze digitale omgeving – de Zeilen app. Ook schrijven we in Zeilen 7/2020, die eind juni uitkomt, meer over de installatie van zonnepanelen. Hieronder meer over de app.
11. Plannen voor Zeilen in Nederland? Bereid je vast voor en wordt abonnee
We schreven eerder specials over Zeilen in Nederland. Die kun je teruglezen in onze digitale lees omgeving, door deze stappen te volgen kun je als abonnee alles gratis teruglezen. Ben je nog geen abonnee, En wil je deze zomer alles lezen over varen in Nederland word dan nu abonnee.
We wensen iedereen een fijne en veilige zomervakantie toe! Maak mooie zeilherinneringen dichtbij of ver van huis. En kom tenslotte veilig weer thuis.
Omslagfoto (c) Mikael Broms/Polke/Fam. Veld
Tags: vaartips, vakantie Last modified: 22 april 2021