Vaarwijzer De Engelse Oostkust
Waar je ook naartoe gaat aan de overkant van de Noordzee, het is beschreven in De vaarwijzer Engelse Oostkust. Van Ramsgate tot de Schotse grens.
In deze herdruk zijn havenaanlopen weer up to date en ook de windparken op zee zijn erin opgenomen, evenals de nieuwe regels met betrekking tot Brexit.
Inklaren
Sinds het VK door de Brexit geen onderdeel meer is van de EU, kun je er niet meer zomaar aanmeren en vieren dat je overkant bereikt hebt: je moet eerst inklaren. Je kunt je hiervoor tussen 24 en 2 uur voor aankomst aanmelden bij de douane. Dit doe je het makkelijkst door het sPCR (Pleasure Craft Report) online in te vullen. Via de site van de overheid kun je een account aanmaken om je gegevens, scheepsinformatie, bemanningslijst, goederendocumentatie en reisplan gemakkelijk online door te geven.
De sPCR is de digitale versie van het C1331-formulier, dat voorheen alleen per post of in Excel-versie in een e-mailbijlage verstuurd kon worden. Opslaan en later aanpassen is met de online versie wel mogelijk, zodat je het thuis vast kunt voorbereiden en vlak voor aankomst op zee (met weer internet) eventuele laatste wijzigingen kunt doorgeven. Deze informatie is dan voor zowel Border Force als de HMRC (kustwacht) beschikbaar, zodat je niet meer met twee instanties apart hoeft te communiceren.
Quarantaine
Eenmaal binnen de 12-mijlszone, in Britse wateren, moet je aan stuurboord de gele Q-vlag hijsen. Zorg ervoor dat de vlag duidelijk zichtbaar is. Je telefonisch melden is niet nodig als je het formulier online hebt ingevuld. Je mag niet aan wal voordat je officieel bent ingeklaard. Eenmaal ingeklaard mag je de quarantainevlag weer strijken.
Papieren en overige regels
Tenslotte is het belangrijk om voor vertrek te controleren of je alle benodigde documenten aan boord hebt. Zo kan de douanebeambte vragen naar de verzekeringspolis of het eigendomsbewijs van je boot. En vergeet je eigen paspoort niet – een ID-kaart volstaat niet meer. Voor pleziervaartuigen kleiner dan 24 meter is een vaarbewijs niet verplicht. En als je korter dan zes maanden in het Verenigd Koninkrijk verblijft, heb je ook geen visum nodig.
Een uitgebreid overzicht van alle andere regels voor zelf naar het VK zeilen vind je hier. Je huisdier mag bijvoorbeeld niet mee aan boord en de douane zal je vragen of je goods to declare hebt. Tot slot moet je het de HMCR ook weer laten weten wanneer je het Verenigd Koninkrijk verlaat.
Vanaf 2 april 2025 moet je ook een Electronic Travel Authorisation (ETA) op zak hebben. Deze vergunning is elektronisch gelinkt met je paspoort en biedt toegang tot het Verenigd Koninkrijk. Lees hier meer over een ETA.
Vaarwijzer
Wil je meer tips en uitgebreidere informatie over naar Groot-Brittannië zeilen? Of wil je alvast wegdromen bij de talloze leuke plaatsjes die je aan kunt doen? Lees dan de Vaarwijzer De Engelse oostkust. Hierin neemt Anje Valk je mee langs allerlei prachtige, intrigerende bestemmingen, zoals de Theemsdelta, de Noord-Engelse kust tot aan de Schotse grens en natuurlijk Lowestoft en Pin Mill. Deze vierde, herziene editie bevat tevens updates over de nieuwe windmolenparken aan de kust en de aangepaste bepalingen voor de zeevaart sinds de Brexit.
Tags: Brexit, Engeland, Verenigd Koninkrijk Last modified: 5 november 2024
Vergeet de grenscontrole in Nederland niet. Bij in- of uitreis vanaf of met bestemming buiten het schengengebied moet je ook een melding doen bij de Koninklijke Marechaussee. https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/meldplicht-beroeps–en-pleziervaart
Bij het niet melden kun je een boete krijgen.
Wij zijn eergisteren aangekomen in de UK met onze zeilboot.
Als je gebruik maakt van sPCR of The Pleasure Craft Report (sPCR) Fallback template (e-C1331), kunt je de meeste vragen via deze systemen beantwoorden en hoeft je geen contact op te nemen met de National Yachtline om te melden dat je in het Verenigd Koninkrijk bent aangekomen.
Je moet de National Yachtline echter wel informeren als u geen toegang krijgt tot sPCR voor een eerste indiening of geen toegang krijgt tot de dienst om een reeds ingediend reisplan te wijzigen. Maar als je toegang hebt, hoeft dat dus niet.
Als je een C1331 print en post formulier gebruikt, moet u contact opnemen met de National Yachtline om uw aankomst te melden.
Je hoeft bij gebruik van het sPCR de national yachtline niet te bellen. Het nummer dat je moet bellen hangt af van de plaats waar je zit. De borderforce bepaalt de verdere inklarinsprocedure. Het kan variëren van telefonisch afhandeling tot bezoek aan boord. Pas na vrijgave door de borderforce mag je de Q-vlag weghalen. Vergeet de red-design niet binnen de 12-mijlszone
Beste redactie,
Ik lees in het artikel “Oversteek naar Engeland; de regels op een rij”: Quarantaine
Eenmaal binnen de 12-mijlszone, in Britse wateren, moet je aan stuurboord de gele Q-vlag hijsen. Zorg ervoor dat de vlag duidelijk zichtbaar is en meld je telefonisch via de National Yachtline (telefoonnummer +44 300 123 2012). Je mag niet aan wal voordat je officieel bent ingeklaard. Vaak komt hiervoor een douanebeambte aan boord. Eenmaal ingeklaard mag je de quarantainevlag weer strijken.
Echter, op de website vd Engelse douane lees ik: “If you are using sPCR or The Pleasure Craft Report (sPCR) Fallback template (e-C1331), you can submit responses to most questions required by using these systems and you will not need to contact the National Yachtline to advise that you have arrived in the UK.”
Bron: https://www.gov.uk/guidance/sailing-a-pleasure-craft-that-is-arriving-in-the-uk
Ik denk dat jullie artikel achter loopt op de laatste procedures.
Groeten,
Paul Haima.
Sterker nog, als je na het indienen van een ePCR toch de National Yachtline belt, krijg je een bandje met de boodschap dat je niet moet bellen als je een ePCR hebt ingediend.
Wij hebben overigens geen douane o.i.d. gezien en maar zelf de quarantainevlag gestreken na 24 uur.
De genoemde Nederlandse Vaarwijzer is een pilot. Leuk voor achtergrond informatie maar absoluut niet voldoende en ook niet het meest actueel.
Advies is om in ieder geval (ook) een almanac te kopen. In dit geval de Reeds. Geeft alle noodzakelijke navigatie-informatie en is het meest actueel omdat deze jaarlijks uitkomt en door locals wordt geschreven.
Daarnaast zou ik nooit een Nederlandse pilot kopen voor een Engels vaargebied. De Engelse zijn vaak stuk beter … te zijn je geen Engels spreekt/leest natuurlijk.
En uiteraard hebben we actuele papieren en evt. digitale kaarten a/b..
Mooie zomer gewenst!
Misschien ook handig voor de terugreis naar Nederland: ook dan geldt een meldplicht bij de Nederlandse Marechaussee. Zie https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/meldplicht-beroeps-en-pleziervaart/pleziervaart
Ga je naar of kom je van buiten het Schengengebied, zoals het VK, dan geldt bovendien dat je alleen vanaf / naar officiële grensdoorlaatposten mag zeilen. Dus niet vanaf of naar Vlieland, bijvoorbeeld. https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/grensdoorlaatposten