America's Cup

Voor het eerst in 167 jaar: Nederland in America’s Cup

18:25

De 38-voets testboot van Team American Magic. (c) Amory Ross/American Magic

Zo ver als op de foto zijn we nog niet, maar officieel van start is het wel: het eerste Nederlandse America’s Cup-team in 167 jaar. Op een persconferentie in het Topzeilcentrum in Scheveningen werd het startschot gelost voor Team Dutch Sail. De officiële presentatie volgt op de berichtgeving van 27 november 2018 dat KNR&ZV uit Muiden en KR&ZV De Maas zich hadden aangemeld om de handschoen op te nemen tegen huidige titelhouder Nieuw-Zeeland. Initiatiefnemer en tweevoudig winnaar van de America’s Cup met Team Oracle USA, Simeon Tienpont, sprak de verzamelde pers toe. “Wij hebben in Nederland alles in huis om dat tot een succes te maken. De kennis, de botenbouwers en de zeilers.”

Render van de Nederlandse boot met de naam Salamander. (c) Riemer Witteveen

“Van start tot finish grinden”

Peter van Niekerk is bekendgemaakt als teammanager van het zeilteam. Van Niekerk zeilde eerder twee America’s Cup-campagnes voor het Zwitserse Alinghi en was betrokken bij meerdere Volvo Ocean Races, waaronder Tienponts laatste project met Team AkzoNobel. “We hebben elf bemanningsleden aan boord: acht grinders, die van start tot finish de kracht zullen moeten leveren om de hydrauliek te laten werken. De andere drie zijn stuurman, wing-trimmer en foil-trimmer,” zegt Van Niekerk. “We proberen om zoveel mogelijk zeilers uit Nederland te halen, maar we kijken ook over de grens. Daar zit ook heel veel foil-ervaring. We hebben al wel mensen benaderd, maar we hebben nog niemand aangenomen voor het zeilteam.”

Zeilteammanager Peter van Niekerk (midden) en Carolijn Brouwer met NOS in gesprek. (c) Riemer Witteveen

Stuurvrouw Carolijn Brouwer?

Olympisch zeilster en VOR-winnaar Carolijn Brouwer zit ook in de zaal met teamkleding van het nieuwe America’s Cup-project, evenals mede-olympiër Marcelien Bos-De Koning. Brouwer behoort van de top van de Nederlandse zeilerij en hoopt als stuurvrouw een plaats in het team te kunnen krijgen. “Of als trimmer. Als er iemand beter blijkt te zijn dan ik, dan moeten we daarvoor kiezen. Ik heb in ieder geval niet de spieren en het gewicht om als grinder aan de slag te kunnen. Daarvoor zoeken we mensen van rond de 90 kilo. We hebben een paar sterke Finn-zeilers in Nederland bijvoorbeeld.” Tegen die tijd is de Finn geen olympische klasse meer. “Dus die hebben dan toch niets te doen,” grapt Brouwer. Hoewel de olympische klassen en andere boten waarin Brouwer prijzen won niet foilen, heeft Brouwer wel foil-ervaring; ze zeilt al een paar jaar in de foilende A-Class catamaran.

Waar komt het geld vandaan?

Simeon Tienpont: “In Nederland hebben we alles in huis voor de America’s Cup.” (c) Riemer Witteveen

Dat er veel geld is voor een dergelijke campagne staat buiten kijf, maar Tienpont wil niet in detail treden daarover. “Voor een groot deel van de kennis en ervaring die we nodig hebben worden we ondersteund vanuit diverse partijen. Hij refereert daarbij onder andere naar de samenwerking die hij tijdens zijn VOR-campagne had met onder andere MARIN en Deltares. “Maar we hebben ook overbruggingsgeld nodig om te kunnen zijn waar we nu zijn, dat klopt, dat is out of pocket.” Tienpont is ervan overtuigd dat één titelsponsor, één grote geldschieter niet per se noodzakelijk is voor het succesvol kunnen draaien van een America’s Cup-campagne.

“Kijk naar Nieuw-Zeeland, daar is de America’s Cup iets dat ze met z’n allen doen. Daar staat een heel land achter de campagne en plukt daar ook de vruchten van. Voor onze campagne is Deloitte aan het uitzoeken wat het Nederland zou brengen.” Eén grote geldschieter is er dus nog niet gevonden.

World Series Evenement

Onderdeel van het plan voor een Nederlandse America’s Cup is het naar Den Haag halen van een van de verplichte America’s Cup World Series-evenementen (ACWS) naar Nederland. “Daar komen een miljoen mensen op af,” stelt Tienpont. De finish van de Volvo Ocean Race vorig jaar in Scheveningen trok al bijna een half miljoen toeschouwers. “Ook dat levert heel veel op.”

Dirk Kramers is aangetrokken als ontwerper. (c) Riemer Witteveen

Point of no return

Voor de bouw en ontwerp heeft Tienpont versterking gezocht in het buitenland, in de vorm van de in de Verenigde Staten woonachtige Dirk Kramers. Kramers is al sinds 1977 als ontwerper betrokken bij de America’s Cup en ontwierp ongeveer alle mogelijke onderdelen van zowel verliezende als winnende boten.

Een boot en een team zijn er nog niet, maar de capaciteit is er volgens Tienpont. Is er een point of no return? “Een moment dat we de knoop moeten doorhakken of we door kunnen? Als we de boot op tijd af willen hebben zullen we in de zomer moeten beginnen met de tooling (de mallen en dergelijke om de boot te kunnen bouwen red.), dat kost veel geld. Dat is het point of no return.”

Dutch Sail

Meer over de Nederlandse deelname aan de America’s Cup lees je op www.dutchsail.com

Omslagfoto (c) Amory Ross/American Magic

Tags: , , , , Last modified: 19 maart 2021
Sluiten