Twee Nederlandse jachten, een Deens, een Duits en een Frans jacht zijn uitgeroepen tot European Yacht of the Year 2021. De boten waren genomineerd in vijf verschillende categorieën en werden door een jury van twaalf internationale zeiltijdschriften genomineerd en getest. Marinus van Sijdenborgh de Jong nam de honneurs waar voor Zeilen. Je bekijkt hier de beelden van de online bekendmaking.
Winnaar luxe toerjachten: Contest 55CS
We schreven in het juryrapport: de Contest 55CS brengt de essentie van comfort, luxe en prestatie naar 55 voet. De boot is gebouwd volgens de hoogste standaarden en is voorzien van zichtbaar en onzichtbaar comfort. Onzichtbaar comfort merk niet op, maar wordt zichtbaar als het er niet meer is. De Contest 55 is geen jacht van extremen, maar een jacht van hoge gemiddelden. De boot levert kwaliteit, comfort en snelheid zonder erover op te scheppen. Dat is klasse!
We testten de in Medemblik gebouwde boot op het IJsselmeer en publiceerden de vaartest in Zeilen 10/2020. Daarnaast vind je informatie over de boot op contestyachts.com.
Foto’s (c) Nils Günter
Genomineerden
- Hallberg-Rassy 40C (vaartest Zeilen 09/2020)
- Moody 41 DS
Winnaar bijzondere jachten: Saffier se 27
We schreven in het juryrapport: de evolutie van Saffier. De dagzeiler is even snel en goed in balans als een puur wedstrijdjacht en geeft in de juiste handen nóg meer kwaliteiten prijs. Tegelijkertijd is de boot ook voorzien van het comfort als op een luxe jacht – voor zover dat op slechts 27 voet past. De boot heeft een eenvoud en finesse, die uniek is voor de markt. Ontwikkeld tot het maximum, verfijnd tot in de puntjes; een winnaar pur sang.
We testten de dagzeiler uit IJmuiden ook op de Noordzee en publiceerden de vaartest in Zeilen 06/2020. Daarnaast vind je informatie op saffieryachts.com.
Foto’s (c) Andreas Lindlahr
Genomineerden
- Tofinou 9.7
- Mojito 650 (niet aanwezig)
Winnaar toerjachten: Bavaria C42
We schreven in het juryrapport: de Bavaria C42 is van een bouwkwaliteit en een functioneel ontwerp dat er mag zijn; eenvoudig en efficiënt zonder de balans uit het oog te verliezen. Eenvoudig getuigd is de boot als een varend vakantiehuis: rustig, voorspelbaar en zelfs saai. Maar voorzien van knappe zeilen loopt de boot net zo eenvoudig hoog en hard. De boot is doordacht ontworpen en gebouwd, altijd met functionaliteit en betaalbaarheid in het achterhoofd. De Bavaria C42 is een eerlijke boot, die je zonder moeite voorziet in comfort én zeilplezier.
We testten de Bavaria C42 eerder in Nederland met een behoudend tuig. De importeur had aangedrongen te wachten op de bestelde laminaatzeilen, maar helaas hadden we in de planning geen tijd meer om te wachten. Op de testboot in La Rochelle stond wel een fatsoenlijke set, die veel beter presteerde dan het tuig van de Nederlandse testboot. Je leest de vaartest in Zeilen 08/2020. Daarnaast vind je informatie over de boot op westside-sailing.nl of bavariayachts.com.
Foto’s (c) Andreas Lindlahr
Genomineerden
- Bali Catspace
- Beneteau Oceanis 40.1 (vaartest Zeilen 01/2021)
- Elan GT6
- Excess 11 (vaartest Zeilen 02/2021)
Winnaar langeafstandtoerjachten: Boréal 47.2
We schreven in het juryrapport: de Boreal 47.2 is doordacht tot op het allerkleinste schroefje. De boot heeft van alles wat je je op een expeditiejacht kunt wensen, zonder daarbij het zeilplezier te verwaarlozen. Ook bij licht weer snel, prettig in zeegedrag, praktisch in verblijf, vanaf één plaats te bedienen en vrijwel perfect neutraal op het roer te trimmen, zodat niet alleen de stuurautomaat, maar ook de bemanning moeiteloos koers kan houden. Veelzijdig inzetbaar, voor het zorgeloos en veilig bereiken van onherbergzame vaargebied.
Een ander model Boréal, de 44 (vaartest Zeilen 12/2010) , werd in 2011 uitgeroepen tot Zeilen Boot van het Jaar. Je vind meer informatie op boreal-yachts.com.
Foto’s (c) Andreas Lindlahr
Genomineerden
- Garcia Explocat 52
- Ovni 400
- Pegasus 50
- Viator Explorer 42 DS (niet aanwezig)
Winnaar toerwedstrijdjachten: Dragonfly 40
We schreven in het juryrapport: De Dragonfly 40 vormt een ijkpunt in de markt van toertrimarans. Als zeegaande trimaran is de boot zwaar genoeg om fatsoenlijke voorraden te kunnen verstouwen, maar licht genoeg om vanaf 12 knopen bootsnelheid als een vliegend tapijt over de golven te scheren. Het klapzwaard en dito roer maken ‘veilig’ vastlopen en ook droogvallen mogelijk, terwijl het inklapmechanisme de boot smal genoeg maakt om in een gewone 40-voets box te passen. Goed voor het snel en comfortabel bereiken van verre bestemmingen.
De test kun je lezen in Zeilen 01/2021. Daarnaast vind je meer informatie over de boot op dragonfly-trimarans.nl.
Foto’s (c) Nils Günter
Genomineerden
- Corsair 880 (niet aanwezig)
- Grand Soleil 44 Performance (niet aanwezig)
Meer uitvallers dan gebruikelijk
Een aantal bouwers zegde last-minute af. Die zie je terug in de genomineerden-lijstjes. Ook in andere jaren waren er uitvallers om uiteenlopende redenen; meer dan eens was de boot niet op tijd klaar voor de vaartesten. Het afgelopen jaar gooide COVID19 roet in het eten, waardoor sommige bouwers andere keuzes maakten. Cantiere del Pardo, de Grand Soleil-werf, wilde het risico niet lopen en zegde af. De Corsair was op transport gegaan vanuit Vietnam en stond op het moment van testen nog ergens in Europa vast in een paar containers. De Mojito was nog niet af en de Viator Explorer zag geen mogelijkheid op tijd op de afgesproken plaats te zijn.
Niet automatisch winnaar
Nee, de Dragonfly heeft geheel op eigen kracht gewonnen. De jury is ervan overtuigd dat de Dragonfly op zich de titel verdient en dat de boot ook in de competitie met de andere twee boten een goede kans zou hebben gemaakt. Hadden we de Dragonfly geen winnaar gevonden, dan hadden we in deze categorie geen winnaar benoemd.
De jury
- Morten Brandt-Rasmussen – Bådmagasinet – Denemarken
- Joakim Hermansson – Praktiskt Båtägande – Zweden
- Lori Schüpbach – Marina CH – Zwitserland
- Germán de Soler – Náutica y Yates – Spanje
- Axel Nissen-Lie – Seilmagasinet – Noorwegen
- Alberto Mariotti – Vela e Motore – Italië
- Pasi Nuutinen – Vene – Finland
- Sébastien Mainguet – Voiles & Voiliers – Frankrijk
- Jochen Rieker (juryvoorzitter) – Yacht – Duitsland
- Toby Hodges – Yachting World – Groot-Brittannië
- Roland Duller – Yachtrevue – Oostenrijk
- Marinus van Sijdenborgh de Jong – Zeilen – Nederland
Omslagfoto (c) Nils Günter
Tags: European Yacht of the Year, EYOTY Last modified: 19 april 2021
Wel prachtige schepen, maar voor de normale budget zeiler onbetaalbaar. Waarom worden er geen klassen van 21 -32 ft en 35 – 42 ft en > 45 ft kajuitzeiljachten ingericht. Dan maak je niet alleen een wedstrijd van ‘droomschepen’ maar ook iets wat voor een grotere clientèle bereikbaar is.
helemaal mee eens.
Wordt zeilen weer ern elite bezigheid ?
Trouwens nieuwe 22 tot 32 foot zijn ook onbetaalbaar geworden.
Dus 2e hands . want die worden genoeg aangeboden omdat tegenwoordig een 50 foot wel het mindte is.
(vraag de havenmeesters maar)
Vanaf 40 foot is tegenwoordig hrrl normaal
29-32 foot is nieuw ook onbetaalbaar.
Emancipatie is in de zeilwereld blijkbaar nog ver te zoeken, zo te zien niet één vrouw in de jury.