Doordat steeds meer bruggen en sluizen op afstand worden bediend, duurt het langer voordat het licht op groen springt. Met als gevolg: vertraging voor zeilers en wegverkeer. Mag je al beginnen met varen als het licht nog op rood staat?
Na het passeren van de Grevelingensluis in Bruinisse worden we achterop gevaren door een snel varende motorboot. Aan boord staan twee mannen; het blijken handhavers te zijn. Streng spreken ze ons aan: “Bij het uitvaren van de sluis hebben jullie het rode licht genegeerd. Deze keer wordt het incident genoteerd en komen jullie ervan af met een waarschuwing. De volgende keer zal een proces-verbaal worden opgemaakt.”
Bijna rood
Verontwaardigd over wat er net gebeurd is, denken we terug aan de situatie in de sluis. Wij lagen met ons zeiljacht vooraan. Zodra de sluisdeuren geopend waren en de rolbrug zo ver was weggerold dat de doorvaart vrij was, hebben wij losgegooid en zijn we weggevaren. Ik vermoed dat er niet veel tijd heeft gezeten tussen het moment van passeren van het rode licht en het moment waarop het licht op groen sprong, maar kennelijk was dat voor de handhavers voldoende om ons hierop aan te spreken. Het is de eerste keer dat dit ons gebeurt.
Een openstaande brug is een hinder voor het verkeer, ook als de sluis voorzien is van een zogeheten bypass. Om die hinder zo gering mogelijk te laten zijn, is een vlotte passage van sluis of brug geboden. Dat wij het rode licht negeerden, moet toch vooral in dit kader worden gezien.
Vlotte doorstroom
Afgelopen zomer was het ongekend druk op de Zeeuwse wateren. Door alle maatregelen rondom corona vierden veel Nederlanders vakantie in eigen land. En veel van die landgenoten besloten het water op te gaan. Hierdoor nam de druk op alle watersportvoorzieningen behoorlijk toe, wat ook zeker te merken was in de bediening van de Zeeuwse bruggen en sluizen.
Samen met Rob Schoute zijn we benieuwd naar jullie mening. Moet je altijd wachten bij rood licht, ook al is de situatie al lang veilig en vertraag je hiermee de doorgang? Alle reacties zijn welkom op info@zeilen.nl. Vermeld graag als onderwerp Rood licht.
Zeilen 12/2020
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wat is het voordeel van de centrale bediening? En het nadeel? Waarom kan bijvoorbeeld in de zomermaanden de brugwachter niet in ere worden hersteld? Waarover werd Rob boos? En wat is zijn stelregel? Je leest het allemaal in Zeilen 12/2020! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 16 december verkrijgbaar in de winkel.
Omslagfoto: Rob Schoute
Tekst: Rob Schoute
Als men iets te vroeg door rood vaart ,en er ontstaat schade , kom dan geen verhaal halen bij de brugwachter !
Als het eenmaal groen is, geef dan allemaal wat extra gas , ik huldig twee gezegdes , ( niet in het riet ! , en vlug door de brug , )
Ik begrijp niet goed welke van de drie letters uit NEE je niet snapt. Een rood licht mag je niet passeren, punt. Je kunt natuurlijk proberen om alvast gang te maken en op het moment van omspringen bij het licht te zijn maar als het dan net anders gaat is dat voor eigen rekening en heb ik geen medelijden met je.
Ik vind het stellen van de vraag eigenlijk al belachelijk.
Ik neem.aan dat het net zo is als bij een spoorwegovergang .Veilig is pas als het rood uit is . Je bent hoe belachelijk je het ook mag vinden ” in overtreding ” .
Ja, dit is zo herkenbaar! Er is bij de brugbediening (en daarop aansluitende handhaving) een shift aan de gang, van mensen die begrijpen wat het is om te varen, naar mensen die slechts checklists en regels volgen.
Ik denk dat bijvoorbeeld onder de vlag “varen doe je samen” een aantal workshops georganiseerd zouden kunnen worden, waarbij we de brugbedieners/handhavers eens meenemen bij een paar doorvaarten. Ik denk dat het helpt om het gezamenlijk inzicht te versterken.
Ik moest bij het lezen van dit verhaal zelf denken aan de spoorbrug bij Dordrecht, los van het feit dat je die bediening minstens twee uur tevoren moet aanvragen, is hij uiteindelijk zes minuten open, voor verkeer van twee kanten. In die zes minuten moet de brug helemaal open, en helemaal dicht. Dat is natuurlijk veel te krap, als je dan ook nog moet wachten tot de bug helemaal aan de top is.
Tsja, ….. dat is een goeie !
Wij zitten ook vaak in tweestrijd, wanneer je de brug al volledig open ziet staan, … de auto’s staan te wachten ….. maar de autoriteiten geven NOG GEEN groen lucht !
Ik wacht altijd maar om mij volledig aan de regels te houden ……. maar het “ voelt “ dus gewoon niet goed.
Dat is uiteraard mijn eigen mening
rood licht: Al jaren lang passeren we de Noordersluis in Lelystad die op afstand bediend wordt. De soms van trage lichten negeren we daar bijna altijd bij het uit- en invaren. We passeren als de brug pas als die volledig geopend is in de aanname dat daar ook een soort “dichtvalbeveiliging” mee geactiveerd is. Nog nooit commentaar gekregen op passage met rood licht en altijd met het idee de doorstroming te bespoedigen zonder de veiligheid in het geding te brengen. Benieuwd naar de visie van brugwachters!
Peter,
Er zijn geen uitvaar lichten bij de Noordersluis, althans niet in mijn ervaring 🙂
Maar ik werd 2 weken geleden daar nog wel ‘berispt’ omdat ik de sluis invoer met rood licht, bovenzijde. Hoort ook niet natuurlijk, maar was te gehaast om te wachten op groen, terwijl de deuren al een tijdje open waren.
Onderzijde lijken ze meer coulant omdat de brug daar open moet voor mijn zeilboot.
Zeeland kent een centrale brug- en sluisbediening met als voordeel dat er nu 24 uur per dag bediening is. “Vroeger” was er ‘s nachts geen, en op zondag zeer beperkte passage mogelijk bij de meeste bruggen en sluizen. Ik ben dus blij met de centrale bediening.
Op het Kanaal door Walcheren wordt je aangemoedigd om door te varen zodra het kan, dus met rood-groen. Op andere plekken is dat onduidelijk. Dan wacht ik toch maar op groen licht. Soms duurt dat lang. Als de wens is dat ik het rode licht negeer, dan hoor ik het wel.
In Nederland wordt het voor zover ik weet door de meeste brug en sluiswachters op prijs gesteld wanneer je zo snel als mogelijk de brug door gaat. Voor een sluis is het iets minder belangrijk, tenzij ook daar een brug bij is.
Wel is het natuurlijk zo dat het voor eigen risico is en dat je aansprakelijkheid gesteld kan worden als je schade aan de brug veroorzaakt.
Dat gedoe met handhavers slaat helemaal nergens op. Iedereen die op eigen oordeel zsm door een brug of sluis vaart doet dit vooral om mee te werken aan een vlotte doorstroom.
Denk dat dit een BOA machtsincident was, boa slechte nacht gehad. Zolang er niemand in gevaar is geweest valt dit onder de normen en waarden in de scheepvaart. Er zijn legio argumenten die dan naar voren komen, brug ging weer dicht, onderzeeer in de sluis.
Simpel staaltje machtvertoon.
Stel je dezelfde vraag bij een verkeerskuising op de weg als het licht op rood is en de kruising geheel vrij? Dan wacht je toch ook (mag ik aannemen) ?
Rood = wachten, lijkt me helder.
rood is stop, groen is door. zo moeilijk is het toch niet. anders bij je stuurwiel een briefje plakken. stel dat iedereen dit naar eigen inzicht gaat invullen dan zou het een aardige puinhoop op het water of de weg gaan worden.
altijd wachten op groen. Indien er een defect optreed en de brug komt terug naar beneden hebben jullie geen verhaal dus wachten
stompzinnig om te gaan varen bij rood licht
bruggen kunnen nog stoppen met open gaan of terug dicht gaan
zolang er geen groen licht is.
in het wegverkeer rij je ook niet door rood dus waarom wel op het water !
Nou dat is gek, ik rijd bij elk stoplicht met mijn auto ook al door om deze reden, veel beter voor de doorstroming. Hij gaat immers al snel op groen. Is dat een probleem dan, zou de politie mij hiervoor bekeuren?
Ook als je in pricipe de regels wilt volgen, is het fijn als je begrijpt waar het goed voor is. In het verkeer is een rood licht belangrijk voor het regelen van het verkeer en vaak is de situatie onoverzichtelijk. Echter, waarom er tegenwoordig lichten staan voor het uitvaren van de sluis, zou mij eens uitgelegd moeten worden. Deur dicht, licht rood, lijkt me onnodig. Deur open, licht groen ook. Dus dat zitten we met deur (ver genoeg) open en licht op rood. Dat gaat naar mijn gevoel alleen over traagheid of het extra juridisch indekken tegen schade aan de sluisdeur. Prima, maar daarvoor is het toch niet nodig te wachten?
Er wordt steeds meer geautomatiseerd en daardoor gaat alles steeds langzamer. Het zal wel voor de veiligheid zijn dat de Ketelbrug, nadat ik er door gevaren ben, nog eerst helemaal omhoog moet en pas daarna weer naar beneden. En dan één boom omhoog en dan nog een, enz. Als het verkeer weer mag rijden, ben ik al mijlen verder.
Wie vindt dat iedereen zich perfect aan de regels moet houden, moet naar mijn mening zorgen voor een perfect systeem en niet voor onnodige regelzucht. En maak er anders niet zo’n punt van. Dit lijkt me niet de oorzaak van ongelukken.