Het staat vast dat de sluis bij Otterndorf aan de Elbe wordt gesloopt en herbouwd. Dit seizoen is de sluis nog toegankelijk, maar vanaf 2018 is deze drie tot vier jaar gestremd voor de pleziervaart. Er moet dus tot minstens 2021 een alternatieve koers worden gevaren, dan de Elbe-Weser-scheepvaartroute.
Omzeil de Duitse Bocht
De sluis bij Otterndorf is het begin van de Elbe-Weser-scheepvaartroute aan de Elbezijde. Het kanaal tussen de wateren Elbe en Weser is zo’n zestig kilometer lang. Deze route is een beschermd en korter alternatief voor zeil- en motorboten. Sommige zeilers die hun koers richting Denemarken zetten, kiezen voor deze optie. Op deze wijze kan namelijk de route buitenom langs Cuxhaven via de Noordzee worden omzeild en hoeft er niet via de Duitse Bocht te worden gevaren. Dit gebied op de Noordzee staat bij veel zeilers bekend als een lastig vaarwater. Vaak heerst er een westelijke wind en de getijstromen zijn behoorlijk sterk. Dit zorgt ervoor dat de zee in de Duitse Bocht al snel onprettig wordt. Vooral de Elbemonding met zijn zeer sterke ebstroom is wat dat betreft beroemd en berucht.
De plannen voor de verbouwing van de sluis zijn bekend en openbaar gemaakt door de verantwoordelijke NLWKN (Niedersächsischer Landesbetrieb für Wasserwirtschaft, Küsten- und Naturschutz). De andere sluizen bij de plaatsen Bremerhaven en Bederkesa worden niet beïnvloed door de bouwmaatregelen. Dit geldt tevens voor de ligplaatsen in de haven van Otterndorf.
Omslagfoto: Ra Boe/CC BY-SA 2.5
Lees ook: Door de Duitse Bocht
Tags: Sluis Last modified: 9 oktober 2019
Dat de unieke sluis door de dijk bij Otterndorf aan vervanging toe is staat al lang vast! Dat het wat lang duurt is jammer. Maar bedenk wel dat de sluis ook een beperking betekent voor de afmetingen van het vaartuig dat hier wil passeren. Er moet ook rekening worden gehouden met het tij en de diepgang. Ik reken er niet op, dat het met de nieuwe sluis veel beter wordt.
Men dient ook rekening te houden met mogelijk bijzonder ruig weer op de Elbe van Glückstad stroomafwaarts met vaak harde NW wind. De Elbe is dan voor niet vol zeewaardige schepen ronduit gevaarlijk. Als alternatieve route kan men over het Elbe – Weser Wattfahrwasser varen. Er bestaat dan wel de kans dat men moet droogvallen. Maar dit vaarwater is niet gevaarlijker dan de Buitenelbe! Zie ook http://www.wadvaarders.nl
Ik heb een Zeegrundel (platbodem dus) en wil haar misschien in de komende jaren richting Polen verplaatsen. Ik woon in Amsterdam, maar verblijf vooral in Warszawa. Ik ben nog bezig met uitgesteld onderhoud. (Covid en Ukraine). Ik heb niet veel ervaring met wad varen, dus dat Weser Elbe Kanaal leek mij een uitkomst. Maar ik kan natuurlijk ook extra ervaring opdoen op het Nederlands wad. Waar kan ik het beste mensen met (platbodem) ervaring vinden en die dat over willen dragen.
Pozdrowienie z Warszawie od Gerarda van Kootena