Actueel

Elbe-Weser-scheepvaartroute jarenlang gestremd

12:01

Sluis Otterndorf
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het staat vast dat de sluis bij Otterndorf aan de Elbe wordt gesloopt en herbouwd. Dit seizoen is de sluis nog toegankelijk, maar vanaf 2018 is deze drie tot vier jaar gestremd voor de pleziervaart. Er moet dus tot minstens 2021 een alternatieve koers worden gevaren, dan de Elbe-Weser-scheepvaartroute.

De Elbe-Weser-scheepvaartroute biedt de mogelijkheid om onder de woelige Duitse Bocht uit te komen. Foto: Wikimedia.

Omzeil de Duitse Bocht

De sluis bij Otterndorf is het begin van de Elbe-Weser-scheepvaartroute aan de Elbezijde. Het kanaal tussen de wateren Elbe en Weser is zo’n zestig kilometer lang. Deze route is een beschermd en korter alternatief voor zeil- en motorboten. Sommige zeilers die hun koers richting Denemarken zetten, kiezen voor deze optie. Op deze wijze kan namelijk de route buitenom langs Cuxhaven via de Noordzee worden omzeild en hoeft er niet via de Duitse Bocht te worden gevaren. Dit gebied op de Noordzee staat bij veel zeilers bekend als een lastig vaarwater. Vaak heerst er een westelijke wind en de getijstromen zijn behoorlijk sterk. Dit zorgt ervoor dat de zee in de Duitse Bocht al snel onprettig wordt. Vooral de Elbemonding met zijn zeer sterke ebstroom is wat dat betreft beroemd en berucht.

De plannen voor de verbouwing van de sluis zijn bekend en openbaar gemaakt door de verantwoordelijke NLWKN (Niedersächsischer Landesbetrieb für Wasserwirtschaft, Küsten- und Naturschutz). De andere sluizen bij de plaatsen Bremerhaven en Bederkesa worden niet beïnvloed door de bouwmaatregelen. Dit geldt tevens voor de ligplaatsen in de haven van Otterndorf.

Omslagfoto: Ra Boe/CC BY-SA 2.5

Lees ook: Door de Duitse Bocht 

Tags: Last modified: 9 oktober 2019
Sluiten