Rond deze tijd van het jaar, is de kans aanwezig dat we te maken krijgen met mist en laaghangende bewolking. Voor de komende dagen wordt dat weerbeeld ook voorspeld. Soms doemt er midden op het water een boot voor je neus op en dat kan voor vervelende situaties zorgen. Om narigheid te voorkomen, zijn er een aantal regels verbonden aan varen met mist.
1. 1000 en 400 meter
Door het verschil in temperatuur tussen de lucht en het water ontstaat er mist. Die mist zorgt ervoor dat het zicht beperkt wordt. Er wordt gesproken over slecht zicht, als je minder dan 1000 meter ver op de hoofdvaarwegen kunt kijken en minder dan 400 meter op andere vaarwegen. Deze richtlijnen houden Rijkswaterstaat en de politie aan. Bij varen met slecht zicht zijn dezelfde voorrangsregels van kracht als bij goed zicht. Wel moet bijvoorbeeld de snelheid worden aangepast en dienen schippers zoveel mogelijk stuurboord van het vaarwater aan te houden.
Zet de marifoon op het blokkanaal en geef eventueel gevraagde informatie over de positie, koers en snelheid door. De navigatieverlichting moet aan en de radarreflector moet worden gehesen.
2. Radar
De regels voor het varen bij slecht zicht zijn afhankelijk van de locatie. Op de meeste rivieren, kanalen en grote wateren geldt het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) of het Rijnvaartpolitiereglement (RPR). Op een groot deel van de vaarwegen in Nederland, en op de Westerschelde en het Kanaal van Gent-Terneuzen, is het daarom verplicht om bij slecht zicht op een radar te varen. Let er wel op dat dit een goedgekeurde radar moet zijn. Daarnaast moet de schipper beschikken over een radarpatent of over een diploma dat hieraan gelijkgesteld is. En houd er ook rekening mee dat AIS niet gelijk is aan een radar.
3. Mistsein
Schepen zijn in een aantal gevallen verplicht om een mistsein te geven. Bij een mistsein moet je elke minuut één lange stoot geven. Een boot groter dan twintig meter moet een mistsein geven en een uitkijk voorop de boot plaatsen. Op boten onder de twintig meter is het sein niet verplicht, maar mag het wel gegeven worden. Bijvoorbeeld als zij onderweg zijn naar de dichtstbijzijnde geschikte plek om stil te liggen en geen radar hebben of geen marifooncontact kunnen maken met de overige scheepvaart. Ook schepen die nabij een vaargeul stilliggen en niet beschikken over een marifoon moeten bij naderende schepen een geluidssein geven.
4. Geen radar?
Geen goedgekeurde radar en doorvaren vind je niet meer verantwoord? Houd dan zoveel mogelijk stuurboord aan en ga op de eerste geschikte plaats, buiten de vaargeul, stilliggen tot de mist is opgetrokken en het zicht voldoende is verbeterd. Doorvaren is niet alleen gevaarlijk, maar je riskeert ook een boete.
5. Boete
Als je vaart zonder radar waar dat verplicht is, of als je zonder radar vaart bij slecht zicht, dan riskeer je een boete van 550 euro. Eind oktober vorig jaar werden schippers in de sluis van Vlissingen al teruggestuurd door de waterpolitie omdat zij niet over de verplichte radar beschikten. Er was ook een schipper die zijn actie moest bekopen met een proces-verbaal. Hij probeerde namelijk ter hoogte van Terneuzen de vaargeul over te steken waarbij een bijna-aanvaring werd veroorzaakt.
Zie ook: 12 tips voor varen bij mist
Tags: Mist, Slecht zicht, varen Last modified: 4 maart 2021
Er had iets meer uitleg mogen zijn over de “goedgekeurde radar” , bijv dat een jachtradar dat vrijwel nooit is. Een goedgekeurde binnenvaartradar met bochtaanwijzer en radarpatent. En dan nog oppassen!
Laat dat ‘vrijwel’ maar weg, geen enkele jachtradar heeft de juiste typegoedkeuring. Hoe goed die ook zijn, je mag er bij mist niet mee varen in het BPR of RPR gebied. Dus ook niet op de Waddenzee. Op de Noordzee en verder uiteraard wel.
Hoi Timo,
Bedankt voor je reactie! Er zijn wel jachtradars die zijn goedgekeurd voor de binnenwateren van Nederland. Een woordvoerder van de politie vertelde ons daarover het volgende: “Er zijn twee dingen belangrijk: de radar en de persoon. De radar moet van een type zijn dat is goedgekeurd. Typegoedkeuring wordt geregeld door Agentschap Telecom in Groningen. Als je belt of mailt en doorgeeft welk merk en type het is, kan dit orgaan zo zeggen of de radar goedgekeurd is.”