Conclusie
De Etap 30 CQ is in potentie een prachtige boot die de traditionele voordelen van Etap hult onder een vernieuwd uiterlijk. De zeilprestaties zijn voor een typisch toerjacht vrij goed te noemen. Bij dit exemplaar is te zien dat de boot in haast is klaargemaakt voor de bootshow. Ongetwijfeld zullen we op de volgende exemplaren de kwaliteit van de afwerking aantreffen die we van Etap gewend zijn.
Volgens ons moet een aantal details meer aandacht krijgen; de plaats van de zware gewichten, de afwatering onder het koedek en de geforceerde ventilatie voor in de haven.
Samen met de Feeling 32, de Sunbeam 30 en de Catalina 309, om er maar een paar te noemen, nestelt de Etap 30 CQ zich prijstechnisch in het topsegment van het aanbod rond deze lengte. De genoemde boten zijn allemaal iets langer, maar u betaalt er ook enkele duizenden euro’s meer voor.
Dan komt het op de standaarduitrusting aan. En dan valt op dat op de Etap nog wel wat extra moet worden gemonteerd wat elders standaard wordt meegeleverd (zie de uitleg van de standaardluxeprijs). De boot kost dus nogal wat, maar daar heb je ook een comfortabel en onzinkbaar jacht voor. En dat is moeilijk in een prijs uit te drukken.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Onzinkbare veiligheid | Nummer | Jaargang | |
onbekend | 2009 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Etap 30 CQ | onbekend | Testomstandigheden | |
Wolderwijd, Wind 3/4 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Von Ahlen | ETAP Yachting | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Polyarc Yachting BV | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
8.98 | 8.45 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.36 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.76 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
1.10 | 3.7 / 3.82 | 1170 / 1290 | 13.05 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
44.80 | Grootzeil, zelfkerende fok | I | J | P | E |
9.66 | 3.555 | 9.90 | 3.85 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo Penta | D1-20 | 19 | Saildrive, tweeblad vaste schroef | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
65 | 115 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | 4 | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
95141 | Vaarklaar | 130000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. In de standaardluxeprijs van de etap 30 cq zijn de volgende extra’s verrekend: rolreefsysteem voor de zelfkerende fok, comfortmatrassen in de achterkajuit, sfeer en nachtverlichting, koelaggregaat, dekbeslag en val voor een asymmetrische spinnaker, buiskap, helmstokverlenger met roervergrendeling, drieblads klapschroef, elektrische ankerlier en aansluitkit, extra accu, tridata (diepte, snelheid, log), windmeterset plus gever, inbouwkompas, kaartplotter met GpS, VHF, Heteluchtverwarming, buitendouche (koud), vuilwatertank met huiddoorvoer en driewegkraan, Stereo radio-cD, gordijnen en rolgordijn voor vluchtluik, walaansluiting en acculader, brandblusser, couting en antifouling, transport werf naar Harderwijk en vaarklaarmaken. |
Etap zijn perfecte schepen helaas worden ze niet meer gebouwd doordat fabriek/werf fouten heeft gemaakt om samen te gaan met een ander die al failliet was. En deze heeft etap meegetrokken in hun faillissement. Zonder van zo’n goed merk wat geliefd was over de gehele wereld.