Conclusie
De Dehler 32 laat ons enigszins met een dubbel gevoel achter. Enerzijds is het een sportieve zeiler. Net als de 35 en de 45 is de 32 een mooie boot om te zien. Hij is slank, sierlijk en sportief. Zonder een echte wedstrijdboot te zijn, is hij een snelle boot die uitstekend hanteerbaar is.Er zijn op dit prototype aan dek nog enkele onvolkomenheden, maar we zijn ervan overtuigd dat die zullen worden verholpen.
Als we de Dehler 32 zouden moeten kwalificeren, dan zouden we het een snelle en sportieve toerboot willen noemen, geschikt voor comfortabele gezinsvaart en een boot die mogelijkheden biedt in de clubwedstrijden.
De constructie is, voor zover we kunnen nagaan, nog zoals we die van Dehler gewend zijn. Het dek is niet op de romp gekit en gebout, maar deze onderdelen zijn volledig aan elkaar gelamineerd. Dat schept een sterke en lekvrije rompdekverbinding. Een dergelijke constructie is wel duurder, maar superieur. Ook de kielconstructie is degelijk.
Anderzijds vallen het interieur en de afwerking benedendeks wat tegen. Daarbij komt dat de bergruimte, de ventilatie, de plaatsing van de tanks en het drainagesysteem ons inziens onvoldoende zijn. Daar staat natuurlijk tegenover dat deze Dehler 32 zeer betaalbaar is.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Een nieuwe visie | Nummer | Jaargang | |
06 | 2010 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Dehler 32 | onbekend | Testomstandigheden | |
Markermeer, Wind 5 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Judel / Vrolijk | Dehler Yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Dehler Nederland BV, Van den Bosch Yachting International | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9.80 | 8.94 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 3.25 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
Vinkiel | 1.74 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 4.31 | 1500 | 15.15 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
56.30 | Grootzeil, genua met rolreefsysteem | I | J | P | E |
12.71 | 3.61 | 12.67 | 4.45 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | 3YM20 | 21 | Saildrive, tweeblads Flex-o-fold schroef | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
80 | 100 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
1 | 2 | 4 | 6 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
83181 | Vaarklaar | 116500 | +39% | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur bij de prijs in rekent. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult in de praktijk dus minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. De extra’s die in de standaardluxeprijs zijn berekend, zijn: het ‘interior upgrading pack’ (natgoedkast, handdoekenhaakjes, gordijnen, flessenhouder en rood/wit LED-lampje voor de kaartentafel), het ‘feel well pack’ (10 kg anker met kettingvoorloop en ankerlijn, 95 Ah extra accu, koelkast, warmwatervoorziening inclusief boiler, 220 walstroom, radio/cd-speler met luidsprekers, buiskap, twee patrijspoorten in de romp en een leeslampje in de salon), een kuiptafel, middenbolders, ‘german mainsheet system’, helmstokverlenger, elektrische ankerlier, heteluchtverwarming, tridata instrumenten, close hauled meter, stuurautomaat, huik voor het grootzeil, laden op truck. Verder zijn vijf stelposten verdisconteerd: transport naar Nederland (€ 2.380), vaarklaarmaken, aftanken et cetera (€ 2.380), coating onderwaterschip en antifouling (€1.535), marifoon en installatie (€ 952) en een driekleurentoplicht, inclusief montage (€ 356). Gezien de schaarste aan teak en de omstandigheden waaronder wilde teak wordt gewonnen, vermelden we geen teakrpoducten bij de standaardvoorzieningen, noch bij de extra’s. |
mooie boot en makkelijk te zeilen ….ook in clubwedstrijden.
Alleen is het jammer als je een 145 cm kiel neemt haal je het karakter aan de wind uit de boot.