De Nederlandse zeilwereld rouwt om het verlies van een ervaren zeeman en gepassioneerd jachtontwerper. Frans Maas verloor op zaterdag 1 juli voor de kust van Oostende op 79-jarige leeftijd het leven. Met zijn jacht Capella voer hij mee met een wedstrijd waarbij het noodlot toesloeg. De kiel brak af en het schip kapseisde waarbij drie bemanningsleden zichzelf wisten te redden door op de romp te klimmen. Maas en Freddy Franssens (70) werden levenloos uit het water gevist. Het lichaam van de 18-jarige Hannes Goegebeur is nog altijd niet gevonden.
Het verdriet onder de nabestaanden is groot, hoe kon dit gebeuren bij zo’n ervaren wedstrijdzeiler? Maas had nota bene zelf dit schip ontworpen en recent nog de kiel gecheckt. Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk loopt nog. Ondertussen komen de vele herinneringen boven.
Geschokt
Voor familie, vrienden en zeil kennissen is het verlies een ware schok. Bij Watersportvereniging Breskens, waar de zeilers lid waren, is het de hele week al druk met mensen die steun zoeken. Voorzitter Marnix Lippens: “Vooral afgelopen zondag was het heel druk op de steiger op de plek waar de Capella lag. Daarnaast ligt het schip van Freddy, de Movistar. Er zijn veel bloemen neergelegd en er worden allerlei verhalen gewisseld over de zeilers.”
Freddy op de werkvloer
Lippens was niet alleen vriend van Freddy Franssens, ook waren ze collega’s. “Ik herinner me Freddy als een hele vrolijke man, zeker in zijn werk. Hij was tuiger van jachtmasten, echt zijn grote hobby. Eigenlijk alles wat met zeilboten te maken had vond hij leuk. Als hij op het werk kwam keek hij in de planning wat een leuk project was om op te pakken. Dan zei hij weer: ‘alles wat hier staat vind ik leuk om te doen’. Heel typerend, of het nu om een toerjacht of wedstrijdjacht ging, in binnen- of buitenland, ieder jacht vond Freddy mooi om te tuigen.”
De tuiger begon in de jaren tachtig bij een zeilmakerij in Terneuzen. Vervolgens ging hij bij mastenmaker Proctor aan de slag waar hij zich ontwikkelde tot allround tuiger. “Hoewel hij al met pensioen was, zagen we Freddy nog wekelijks op het werk. We gaan hem zeker missen op de werkvloer, maar ook op de vereniging. Hier liep hij altijd vrolijk rond en stond iedereen met raad en daad bij. Zijn boot de Movistar lag naast de Capella in de haven. Frans en hij waren al sinds jaar en dag vrienden, op een gegeven moment hadden ze zelfs geregeld dat hun boten naast elkaar kwamen te liggen.”
Frans en jeugdzeilers
Frans Maas was zeiler, ontwerper en botenbouwer. “Ik ken Frans vooral als een vrolijke man die altijd klaar stond met goed advies. Hij vond de jeugd ook heel belangrijk. Toen hij met pensioen ging was het eerste wat hij deed, twee optimisten opknappen voor de vereniging. Ook nam hij vaak jeugd mee aan boord. Dat nu zijn kleinzoon en Hannes aan boord zaten was niet vreemd. Hij vond het belangrijk dat er opvolging was in de sport. Ook zette hij zich in voor het Shielmartin project. Een wrak die in Gent is opgeknapt met hulp van kansarme jongeren, Frans was hier als ontwerper bij betrokken”, aldus Lippens.
Talentvolle zeiler nog vermist
De beide heren worden ontzettend gemist op de vereniging. Komende zaterdag, 8 juli, is een grote herdenkingsdienst in Breskens. Hier wordt ook Hannes Goegebeur in herinnering gebracht, hij wordt op dit moment nog steeds vermist. “Hannes loopt al vanaf zijn tiende op de jachthaven rond. Hier leerde hij zeilen en al snel monsterde hij ook aan bij schepen van de vereniging. Zo zeilde hij vaak mee met de Capella, en iedere woensdagavond wedstrijd kwam hij ook naar de vereniging afgereisd om deel te nemen. Hannes is een talentvolle zeiler, zijn gemis hier is dan ook groot.”
Herdenkingsdienst
De herdenkingsdienst komende zaterdag is open voor iedereen. Om 13.30 uur start deze in de S.O.W. kerk in de Dorpsstraat te Breskens. Lippens: “We gaan de heren op de vereniging een gepaste plek geven zodat ze voor altijd herinnerd worden. Het laatste dat zij zouden willen is dat mensen stoppen met zeilen.”
Wat gebeurde er op zaterdag?
De Capella deed mee aan de Light Vessel Race, een zeezeilwedstrijd die grotendeels ‘s nachts wordt gezeild. De start en finish zijn in Zeebrugge. Iedere paar uur is er contact tussen de zeilers en de wedstrijdorganisatie. De organisatie vertelt in de PZC (de Provinciale Zeeuwse Courant) dat zij enkele malen heeft geprobeerd Maas en zijn bemanning te bereiken via marifoon en mobiele telefoon. Dat dit niet lukte was niet direct reden tot paniek, de organisatie kende Maas goed en wijdde het gebrek aan contact aan een slechte verbinding.
Maas was een ervaren zeezeiler met een goed uitgerust jacht. Toen het schip rond 14.30 uur maar niet in zicht kwam is er alsnog alarm geslagen. Helaas te laat. Rond 8.30 uur is het schip gekapseisd nadat het de kiel verloor. Een baggerschip vond de levenloze lichamen van Maas en Franssens in zee. Drie bemanningsleden, Andréas Zwanenburg (Maas’ kleinzoon), Robert Tan en Jan Toussein, hadden zich op de romp van het gekapseisde schip vastgeklemd. Zij zijn met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis gebracht. Het zesde bemanningslid, Hannes Goegebeur, werd niet gevonden, hulpdiensten hebben tot zaterdagavond laat gezocht. Helaas zonder resultaat.
Onderzoeksrapport Capella – van het Belgische Federal Bureau of Investigation of Maritime Accidents.
In beeld
De beelden die de VBZR (Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst), de lokale reddingsdienst maakte, laten een troosteloos beeld zien van de Capella zonder kiel.
Omslagfoto: Omroep Zeeland
Tags: Frans Maas Last modified: 3 mei 2021
Ze moeten dit soort kielen gewoon verbieden ,met deze kielen zijn het geen zeewaardige boten en is het voor mij onbegrijpelijk dat ontwerpers deze omwille van de zeileigenschappen maar blijven ontwikkelen en het predicaat zeewaardig er aan geven