Yannick Bestaven (48), schipper van Maître Coq IV, is de overall winnaar van de negende editie van de Vendée Globe. Hoewel hij donderdagochtend 28 januari als derde finishte in Les Sables-d’Olonne om 04:19:46 (Franse tijd), pakt hij toch de zege. Dit door de toekenning van 10 uur en 15 minuten dispensatie, voor zijn hulp bij de redding van Kévin Escoffier (PRB). Charlie Dalin (APIVIA) en Louis Burton (Bureau Vallée 2) maken het podium compleet.
Bestaven pakt de overwinning met 2 uur, 31 minuten en 1 seconde verschil op Dalin en met 6 uur 40 minuten 26 seconden verschil op Burton. De internationale jury maakte de tijdcompensatie voor de redding van Escoffier op 16 december bekend. Dat die dispensatie-uren uiteindelijk de winnaar van de Vendée Globe zouden bepalen, konden zij toen niet voorzien. Het is namelijk de meest competitieve race-finish in de Vendée Globe-geschiedenis. Na tachtig dagen zeilen zijn de eerste drie schippers binnen acht uur over de eindstreep gekomen.
De eerste woorden van de winnaar:
“Ik heb het gevoel dat ik een droom leef, hallucineer. Je gaat van totale eenzaamheid naar dit, naar dit feest, naar deze lichten, deze mensen die er zijn ondanks de gecompliceerde situatie, ik realiseer me niet wat er aan de hand is. Ik ben nog steeds in mijn race. Het is een kinderdroom.
Ik heb altijd gedacht dat ik het kon, maar in welke positie? Ik dacht dat ik zou winnen in Kaap Hoorn, maar later dacht ik dat als ik 25e zou eindigen, dat goed genoeg zou zijn. We hebben veel voorbereid voor deze Vendée Globe, ik wist dat ik een betrouwbare boot had en het lukte me om het voor elkaar te krijgen. Het is historisch geweest.
Je moet diep gaan. Deze boten zijn stressvol, lawaaierig en het leven aan boord is moeilijk. Er zijn ook momenten dat je je eenzaam voelt.
Dit resultaat overtreft mijn verwachtingen. Na te hebben gestreden zoals ik heb gevochten, is het een droom om Maître Coq IV een overwinning te brengen!”
Tegen Dalin zei Bestaven op het ponton: “Er zijn twee winnaars in deze Vendée Globe.”
Bekijk hieronder de aankomst van Bestaven terug:
Zo ziet het podium eruit van deze negende Vendée Globe
1 – Maître Coq IV (Yannick Bestaven), eindigde op 28/01/2021 03:19:46 UTC, verstreken tijd 80 dagen, 13 uur, 59 minuten en 46 seconden. Tijdcompensatie: -10 uur en 15 minuten, Officieel gecorrigeerde tijd: 80 dagen, 3 uur, 44 minuten en 46 seconden.
28.583,80 mijl gezeild met een gemiddelde van 14,78 nds.
2 – APIVIA (Charlie Dalin) eindigde op 27/01/2021 19:35:47 UTC. verstreken tijd 80 dagen, 6 uur, 15 minuten en 47 seconden.
geen tijdcompensatie. Tijdsverschil met de eerste 2 uur, 31 minuten en 1 seconde.
29135,01 mijl gezeild met een gemiddelde van 15,13 nds.
3 – Bureau Vallée 2 (Louis Burton) eindigde op 27/01/2021 23:45:12 UTC verstreken tijd 80 dagen, 10 uur, 25 minuten, 12 seconden, geen compensatie. Tijdsverschil met de eerste 6 uur, 40 minuten en 26 seconden, tijdsverschil met APIVIA 04 uur, 9 minuten en 25 seconden.
28649,99 mijl gezeild met een gemiddelde van 14,84 nds.
De Duitser Boris Herrmann was in de strijd om een podiumplaats totdat hij een vissersboot raakte op 90 mijl van de finish. Hij bracht zijn Seaexplorer-Yacht Club de Monaco met verminderde snelheid naar de finish en grijpt naast het podium.
Wil je graag achtergrondartikelen lezen over de Vendée Globe? Wordt dan hier abonnee van ons maandelijkse blad
Omslagfoto: Jean-Marie Liot/Alea
Tags: Maître Coq IV, Vendée Globe, Yannink Bestaven Last modified: 28 januari 2021
Goedendag Zeilen ,
Interresant dat u een artikel maakt over de duitse zeiler waarin hij een schip oproept en dat schip oproept aan de kant te gaan want hij is toch een zeilschip. Nu in het artikel over de finish van deze race is zijn aanvaring met een vissers schip niet meer dan een paar regels. Nu hoor je ook heel weinig van de zeiler zelf en hij geeft dus ook niet toe dat hij nu compleet fout zat. Bij dat andere artikel ging het nogal over dat hij het recht had volgens de regels. Maar volgens diezelfde regels had hij ook goede uitkijk moeten houden wat dus niet gaat als je ligt te slapen want dat was te lezen in een ander artikel en hij vertrouwde compleet op zijn elektronica. Een AIS , Radar of wat dan ook is een bijdrage aan goede uitkijk maar geen vervanging van die ogen van een mens. Dus elke schipper in deze race voldoet niet aan de regels van road van de zee. Leuk dat zo’n race dan toch mag doorgaan. Als je als koopvaardij schip geen uitkijk in de donkere uren er op de brug bij zet dan kun je worden aangehouden en aan de ketting worden gelegd bij een port state controle maar deze race jachten mogen doen wat ze willen.
En dan is nergens te lezen wat voor schade de viserboot had want die mannen zullen ook wel flink geschroken zijn toen ineens zo’n snel groot zeilschip bij hun op bezoek kwam. En die waren gewoon bezig een paar centen te verdienen terwijl dat zeiljacht voor zijn plezier bezig was.
Nou nou. Er moest toch een Frans man winnen. Ik vind er een reukje aan zitten. Zg het zeil heeft het ais signaal van de trawler afgedekt. Daardoor geen alarm. De trawler is wel te vinden maar geen routesignaal.
het ais signaal van de trawler was te vinden maar trac and trace nergens. visser daar schakelen graag hun ais uit om de visgronden waar ze zijn niet prijs te geven en wanneer ze de cor trekken slapen ze ook graag wel eens. ik meen dat er een luchtje aan zit . een fransman moest winnen , toch niet een duitser. ook in de beroepsvaart gaan ze vanaf de brug wel eens porren of iets dergelijks. ben vaak schepen tegen gekomen die na vaak oproepen geen antwoord gaven. te zeggen dat de zeilen het ais signaal tegenhouden ?? geen storing op het hele trajekt en dan ineens hier op de 90 mijl ????