Actueel

Verkeerscentrale Den Helder deelt praktijkvoorbeeld ‘gebrekkig zeemanschap’

09:57

In een bericht op Facebook schrijft Verkeerscentrale Den Helder over een ‘onverantwoorde zeilreis’ die dateert van zaterdag 16 januari. Ondanks de wind- en sneeuwvoorspellingen is er  ‘s ochtends in het donker een zeilboot vertrokken om koers te zetten van Den Helder naar Vlieland via het Molengat en de Noordzee. Bij vertrek heeft de verkeerscentrale doorgegeven dat de navigatieverlichting niet in orde was. Daarop werd geantwoord dat hiernaar gekeken zou worden. In de buurt van de Eierlandse Gronden liep de boot aan lagerwal aan de grond. Gelukkig was precies de bemanning van KNRM-reddingboot Beursplein 5 van station Texel De Cocksdorp aan het oefenen en merkte het jacht op.

Later bleek dat er aan boord geen reddingvesten, werkende navigatieapparatuur en zeekaarten aanwezig waren. Hierdoor vond de Kustwacht het onverantwoord om de boot zelfstandig door te laten varen naar Vlieland. Aan de bemanning van de reddingboot werd gevraagd of zij het jacht terug wilde begeleiden richting Den Helder om er zeker van te zijn dat het veilig in de haven zou aankomen. Dit door de voorspelde sneeuwval met weinig zicht. Ten zuid van het Molengat werd de begeleiding over genomen door de KNRM-reddingboot Joke Dijkstra uit Den Helder. Eenmaal veilig afgemeerd in de KMJC Jachthaven kreeg de schipper bezoek van de politie om over het gebrek aan goed zeemanschap te praten. Ook werd een boete gegeven voor het niet hebben van de juiste marifoonregistratie en -vergunning.

Populaire Facebookpost

De post van Verkeerscentrale Den Helder is al 178x op Facebook en gedeeld en kan rekenen op honderden reacties. In het bericht van KNRM Texel, onderaan dit artikel, zie je video’s van de uitruk.

De zee lezen

Ook KNRM-station Texel heeft op social media aandacht aan de uitruk besteed: “Door windkracht 5 tot 6, halve wind in zeilen en kleine brekers stuiterde de boot met flinke klappen over de eerste zandbanken in de binnengronden. Meteen maakte de opstappers het sleepgerei klaar. De Beursplein 5-bemanning zag een ‘gaatje’ door de zee te lezen, en kon met minder dan een meter water onder de kiel bij de boot komen. Meteen gebaarden we om de Beursplein 5 te volgen, om het jacht naar dieper water te begeleiden. Met klapperende zeilen volgde de schipper, met een slingerende koers, de Beursplein 5. Eenmaal meer water onder de kiel en op iets ruimer water, sprong onze opstapper, met 15 jaar KNRM- én kitesurf-ervaring, in de rommelige zee moeiteloos over. Hij stelde de bemanning gerust, controleerde op romp lekkage, verdeelde taken en zorgde dat de Beursplein 5 werd gevolgd met strakke koersen. Na overleg met onze opstapper en het Kustwachtcentrum, is de jachtschipper in verband met uitvallende apparatuur, gebrek aan ervaring en veiligheidsmiddelen dringend geadviseerd om niet zelf verder te varen maar zich naar Den Helder te laten begeleiden door de Beursplein 5. Dit werd meteen opgevolgd door de dankbare zeilers.”

Lees ook: Zeemanschap: denk aleer gij doet…

Omslagfoto: (c) Rudy-Westra

Tags: , , , , , Last modified: 20 januari 2021
Sluiten