Over precies 24 uur gaat het tweede deel van de Mini Transat van start. De Mini 6.50’s arriveerden rond half oktober in Las Palmas. Vanaf morgen beginnen de proto’s en serieboten aan de 2700 zeemijl richting Martinique.
De eerste etappe was van het Franse La Rochelle naar Las Palmas. Het tweede deel brengt de hele vloot vanaf Gran Canaria naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. De deelnemers varen in hun eentje op een zwaar overtuigde boot van 21 voet de oceaan over, zonder enige vorm van comfort.
In de protoklasse kwamen Lipinski, Léopold Léger en Le Mene als nummer één, twee en drie aan in Las Palmas. In de serieklasse waren dat Gautier, Aubrun en Crémer.
Hollands trots
Nederlander Sander van Doorn gooit ook morgen om 13.00 uur de trossen los. Hij wist de vorige keer als 33ste te eindigen van de 55 boten in zijn serieklasse. Met zijn Pogo3 genaamd Air Charge zat hij 11 dagen, 13 uur, 36 minuten en 20 seconden op zee. Deze hele etappe was 1350 zeemijl. Van Doorn kwam ruim vijftien minuten na nummer 32, Elodie Pedron, over de finishlijn.
Slechts drie deelnemers wisten de vorige etappe niet succesvol te volbrengen. Zelden zijn er zo weinig uitvallers geweest tijdens de eerste etappe. Er zijn twee belangrijke redenen voor dit uitzonderlijke succespercentage. Zo wordt de voorbereiding van elke editie beter en bleken de weersomstandigheden bijzonder mild te zijn. Vanwege de minimale wind, op een gegeven moment viel deze zo goed al weg, zal de afgelopen etappe wellicht de geschiedenisboeken ingaan als één van de langste van de moderne tijd, sinds de proto’s en serieboten de oorspronkelijke Muscadets en Serpentaires hebben vervangen.
Volg de race
Waarschijnlijk zal het tussen de vijftien en twintig dagen duren voordat de Mini’s de eindbestemming in Frans-West-Indië hebben bereikt. Je kunt de Mini Transat volgen via de tracker. Met deze tool kun je de wedstrijd op de voet volgen en precies zien hoe Van Doorn het ervan afbrengt.
Omslagfoto: Xavier Leoty
Tags: Atlantische oceaan, Las Palmas, Martinique, Mini-Transat, Sander van Doorn Last modified: 7 november 2017