Sinds haar oprichting zestig jaar geleden is Contest Yachts voorloper in de Nederlandse jachtbouwindustrie. Zo introduceerde de werf uit Medemblik seriebouw van zeiljachten. “Elke week bouwden we een 25-tje in onze fabriek.”
Metershoog boven de grond ligt de romp van een nieuwe Contest 59 in de steigers op de werf. Een timmerman loopt met twee
rollen glasvezel de trap op. Hij werpt een blik op de bouwtekeningen en plaatst dan de glasvezelmatten aan de binnenkant
van de romp. Hij draagt een blauwe overall, slofjes en handschoenen – glasvezel kan akelig prikken. Laag voor laag bedekt hij
de romp met glasvezelmatten afgewisseld met balsahout. Daarna wordt er hars de constructie in gepompt: de vacuüm injectietechniek. Die zorgt voor stijve en sterke rompen.
De jachtbouwer uit Medemblik was een van de eerste Nederlandse werven die met deze techniek experimenteerde. Afgelopen jaar vierde de werf haar zestigjarig bestaan. Aan het roer van het familiebedrijf staat Arjen Conijn, derde generatie.
Tegeltje uit Makkum
Grondlegger van Contest Yachts, eerst Conyplex geheten, is Ed Conijn, de grootvader van Arjen. Hij richtte de werf op, vlak nadat zijn jongste zoon Teike op elfjarige leeftijd overleed tijdens een zeiltocht. Conijn zocht afleiding en stortte zich op een nieuwe onderneming. Eind jaren vijftig kwam hij in aanraking met polyester, in die tijd nog een onbekend materiaal in de jachtbouw. Conijn zag er potentie in en bouwde de open polyester zwaardboot Flying Dutchman (FD). Die vond gretig aftrek in Nederland en in de Verenigde Staten. In korte tijd verkocht Contest Yachts zeshonderd FD’s, destijds een ongekende hoeveelheid. Conijn werkte van begin af aan samen met agenten in de VS, Duitsland en Italië.
Snelle kajuitboot
“Mijn vader was daarin vooruitstrevend. Hij exporteerde een groot deel van de schepen die we bouwden,” vertelt Fritz Conijn, zoon van Ed en directeur van 1970 tot 2003. De Nederlandse afkomst van de schepen wordt gesymboliseerd door het Makkumer tegeltje dat op het aanrecht van de boten prijkt en het logo van de werf in de vorm van een tulp. Eind jaren vijftig signaleerde Ed dat er behoefte was aan een grotere, snelle kajuitboot, in Nederland maar vooral ook in het buitenland. Zijn zoon Fritz: “De Amerikaanse botenmarkt loopt altijd voor op de Nederlandse. Er kwam steeds meer vraag vanuit Amerika naar snelle toerboten. Daar speelde mijn vader op in.” Dus ontwierp Contest Yachts een kajuitzeilboot, de Contest 25.
Zeilen 01/2020
Wil je meer lezen over Contest Yachts? Wat is hun kracht? Waar hebben ze kansen laten liggen? En waarom bouwen ze nu ook motorboten? Ook vind je verhalen van meerdere Contest-eigenaren. Je leest het in Zeilen 01/2020! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hierdigitaal. De editie is ook tot en met woensdag 22 januari verkrijgbaar in de winkel.
Tekst: Floortje Gunst
Tags: Contest, Teaser Last modified: 7 januari 2020