Actueel

Sleper houdt brandend vrachtschip weg bij de vaarroutes

Inmiddels lijkt de intensiteit van de brand te zijn afgenomen

14:19

Op weg naar de Waddeneilanden? Dan kan het zijn dat je onderweg diverse reddingvaartuigen tegenkomt. Er staat namelijk al een paar dagen een vrachtschip in brand op de Noordzee en er wordt met man en macht geprobeerd om het vuur onder controle te krijgen, maar vanwege meerdere factoren is dat lastig. Inmiddels lijkt de intensiteit van de brand te zijn afgenomen, meldde de Kustwacht. Op het bovendek waren geen vlammen meer te zien, maar er komt nog wel steeds veel rook vrij.


Update 29 juli

Rijkswaterstaat en de bergingsbedrijven zijn gestart met de voorbereidingen voor het verslepen van het vrachtschip naar een gebied dat oostelijker is gelegen dan de huidige positie. Deze nieuwe (tijdelijke) locatie ligt 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog. Dit is voor Rijkswaterstaat, de Kustwacht en de samenwerkende bergingsbedrijven een betere uitgangspositie, die past bij de verschillende scenario’s en de verwachte weersomstandigheden.


Dinsdag 25 juli, kort voor middernacht, ontving het Kustwachtcentrum een melding over brand aan boord van het vaartuig Fremantle Highway, dat op dat moment 27 kilometer ten noorden van Ameland voer. 23 bemanningsleden zijn geëvacueerd en één persoon is helaas overleden.

Noordelijk van Terschelling

Op dit moment bevindt de Fremantle Highway zich 17 kilometer noord van Terschelling. Het vrachtschip is op donderdag 27 juli gecontroleerd richting Terschelling gedreven. Dit vormt geen extra risico’s. Op basis van stroom- en windrichting wordt continu de meest gunstige driftrichting bepaald. Om het schip weg te slepen, moet eerste de temperatuur aan boord van het brandende autoschip omlaag. Met warmtecamera’s wordt de situatie aan boord bekeken en of het veilig genoeg is om mensen op het schip te zetten.

Het rampschip wordt niet meer constant gekoeld om te voorkomen dat er onnodig veel water aan boord komt. Dit brengt de stabiliteit van het schip in gevaar. Op woensdag 26 juli werd er wel doorlopend gekoeld omdat de brand toen heviger was. Het schip mag absoluut niet zinken, want dat zou een milieuramp als gevolg hebben.
Fremantle Highway heeft ruim 3000 auto’s aan boord, waaronder elektrische. Dit maakt het blussen van de brand ook complexer.

Grote uitruk

De sleepboot Fairplay 30 heeft de noodverbinding overgenomen van de Hunter. De nieuwe sleepverbinding is sterker dan de vorige. De Fairplay 30 houdt het autoschip tussen de vaarroutes zodat de scheepvaart op veilige afstand kan passeren. Er wordt daarbij ook rekening gehouden met de gasleidingen die over de bodem van dit deel van de Noordzee lopen. Rijkswatersaat kijkt ook nauwlettend mee met de plannen voor het opruimen van eventuele verontreiniging van het water, zoals olie. Rijkswaterstaat-schip MS Arca ligt uit voorzorg in de buurt van het autoschip.
Reddingsboten van de Kustwacht, KNRM, Rederij Noordgat en Rijkswaterstaat zijn ter plaatse en ook zijn er een SAR-helikopter en kustwachtvliegtuig ingezet.

Richting de Noordzee

Op de website van de Waddenvereniging is te lezen dat de aanpak erop is gericht om het schip zo ver mogelijk bij het waddengebied vandaan te brengen. Rijkswaterstaat maakte daarvoor een ecologische weging om een mogelijke impact zo klein mogelijk te houden. Op de Noordzee is er ook risico op impact, maar de gevolgen zijn daar kleiner dan op de Waddenzee.

Specialisten van Rijkswaterstaat en bergingsbedrijven zijn bezig met een plan om het schip te bergen. Naar welke haven het schip gesleept kan worden, als dat al lukt, is nog niet duidelijk.

Verder roept de Kustwacht op om NIET het noodnummer en/of operationele nummer voor vragen, opmerkingen en suggesties over de brand aan boord van de Fremantle Highway te bellen. Hoewel goed bedoeld heeft de operatie hier last van en hindert dit eventuele noodlijnen.

Omslagfoto: © Defensie/CC BY-SA 1.0

Tags: Last modified: 29 juli 2023
Sluiten