In 2006 vindt er een heel tragisch ongeluk plaats tijdens de Volvo Ocean Race. Hans Horrevoets, aan boord van de ABN AMRO 2, slaat tijdens een zware storm op de Atlantische Oceaan overboord en overlijdt. Andere Tijden Sport maakte een reconstructie van de fatale reis. Hoe kon het gebeuren? Was het pech? Voelde Horrevoets zich te verantwoordelijk voor de grotendeels jonge bemanning?
Jongerenboot
Aanvankelijk loopt alles zeer voorspoedig. De negen maanden durende zeiltocht kent vele tussenstops en de ‘jongerenboot’ van ABN AMRO 2, met Horrevoets als ervaren zeiler, doet het verrassend goed. Zijn vriendin Petra van Rij komt regelmatig over met dochter Bobby. In Kaapstad raakt ze zwanger van hun tweede kindje.
In de zevende etappe, van New York naar Portsmouth, gaat het mis. De bemanning zet alles op alles om Horrevoets uit het water te halen. Uiteindelijk slagen ze daarin, maar ze kunnen zijn leven niet meer redden…
NPO 1
Andere Tijden Sport sprak onder andere met de zeilers die erbij waren, met zijn vrouw Petra en met Roy Heiner, sportief directeur van de Nederlandse ploeg en vriend van Horrevoets.
Bekijk de docu hier: Man overboord: De tragische dood van zeezeiler Hans Horrevoets.
Omslagfoto: Martin Stockbridge
Tags: Hans Horrevoets, The Ocean Race Last modified: 15 januari 2018
Ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen. Naar ik begrepen heb droeg Hans Horrevoets op dat moment een veiligheidsharnas. Dat hij desondanks overleden is kan volgens mij twee oorzaken hebben: 1) de klap die je ondervindt als je vanaf een snelvarend schip overboord gaat en door een harnas met een starre lijn die geen schok kan absorberen opgevangen wordt en 2) (secondairy) drowning omdat je met een harnas met bevestigingspunt op de borst met je gezicht onder water getrokken wordt vanaf 4 knopen snelheid. Ik kijk zelden TV maar ik zit zondagavond klaar!
Moeilijk in te schatten wat er gebeurd is van hier, als het al opgemerkt is op het moment van gebeuren dan kan ik mij voorstellen dat de paniek groot was, even de boot stilleggen is toch een onderneming maar het toont aan hoe belangrijk het is dat iedereen weet wat te doen bij een manoverboord situatie en daar in praktijk ook ervaring mee heeft dus oefenen.
Aan Kees Koek, in de aflevering , de getuigenverklaring zegt dat hij dreef op buik met grote luchtzak in het pak. Dat betekent dat hij droeg geen reddingsvest, en had geen lifeline aan het schip, anders kon hij niet van boord spoelen. Het is overigens opvallend dat in de reconstructie hier nergens over wordt gesproken.