“Dit jaar wordt het een heel bijzondere 200 Myls.” Met die woorden opent de organisator van de solotocht, Martin Selles, het palaver voorafgaand aan de wedstrijd. Er wordt veel wind verwacht de komende dagen en de organisatie heeft heel wat knopen moeten doorhakken voor de start. Zeilen was bij het palaver.
Aangepaste dienstregeling
Waar de race in 2008 nog werd afgelast vanwege de wind, is dit jaar besloten de race wel door te laten gaan. De voorspelling is nu minder extreem maar de organisatie stond wel voor een opgave. Hoe houd je het veilig en verantwoord? De organisatie van de race vond de oplossing in een aangepaste dienstregeling, legt Selles uit aan de groep solozeilers. Geen vijf banen om uit te kiezen, maar één baan op het IJsselmeer, en zelfs die werd ingekort. De 200 Myls van 2017 wordt een 125 myls.
Applaus en opluchting
Na de aankondiging klinkt applaus uit de zaal wat overgaat op geroezemoes. Een aantal zeilers kijkt verbaasd, maar op sommige gezichten is de opluchting ook goed te lezen. Selles vervolgt zijn praatje: “Het is vervelend. De baankeuze en varen op stroom zijn een onderdeel van de tactiek en juist dat element wordt nu uit de wedstrijd gehaald.” Het is jammer maar met de aanhoudende krachtige wind die wordt voorspeld is het onverantwoord om op zout te varen. “Voor je het weet liggen er boten op het zand” zegt Selles, en daar wordt niemand beter van. Ook het verplichte ankeren is niet meer nodig en er is geen maximale rusttijd meer. Met te veel wind kunnen de deelnemers dus langer blijven liggen.
Ga gewoon lekker ontspannen varen. Lekker sturen met de wind in je kop
– Martin Selles, Organisator 200 Myls Solo
Uitvaren
De 200 Myls Solo is meer dan alleen een wedstrijd legt Selles later uit in een één-op-ééngesprek. Het is boven alles een prestatietocht. Een manier om je hoofd leeg te maken en een aantal dagen lekker te gaan zeilen met vrienden en kennissen. “Ga gewoon lekker ontspannen varen. Lekker sturen met de wind in je kop.” Zelf vaart de organisator ook mee met zijn Bongo, een snelle boot ontworpen door Pierre Rolland, die ook de welbekende Pogo’s ontwierp. Voor de 15e keer verschijnt hij aan de startlijn, maar niet alle deelnemers hebben zoveel ervaring. “We moeten rekening houden met een gemêleerd gezelschap. Veel zeilers doen voor de eerste keer mee. Er zijn ook zat mensen met ervaring, maar die niet zo vaak in dit soort omstandigheden varen.” Baan 5, op het IJsselmeer en Markermeer, kon gemakkelijk worden ingekort, de keuze was dus zo gemaakt. Als ze de baan niet hadden ingekort, dan was het volgens Selles voor het overgrote deel van de vloot onmogelijk om te finishen.
Ik moet nog zien of alles werkt en of ikzelf wel blijf werken
– Pim van den Brink, Deelnemer 200 Myls Solo
Voor de eerste keer met 6.5m
Pim van den Brink doet voor het eerst mee met de solowedstrijd. Solozeilen is hem niet vreemd, ook niet met zijn bootje, de door hemzelf gebouwde Kolibri 6.5. “Ik start met gemengde gevoelens. Met de ronde van Noord-Holland hadden we ook vrij pittig weer met dit bootje, maar toen was ik niet alleen. Nu moet ik nog zien of alles werkt en of ikzelf wel blijf werken. Er zit een wedstrijdelement in de 200 Myls, maar ik ga me daar niet druk om maken. Ik zie het echt als een prestatietocht en een test voor boot en man.” Van den Brink is blij met de aanpassingen. “Ik heb maar een kleine boot en zonder die aanpassingen is 200 mijl varen met deze omstandigheden onmogelijk om te halen. Nu zie ik wel kans om het uit te varen.”
De 200 Myls Solo is hier te volgen: 200Myls.nl. Alle deelnemers hebben trackers mee en zijn dus gedurende de race live op de kaart te zien.
Omslagfoto: Start van de 200 Myls op 4 oktober 2017 – (c) Klaas Smit
Tags: Lelystad, Singlehanded, solozeilen Last modified: 10 oktober 2017