Op vrijdag 10 en zaterdag 11 juli had de pleziervaart veel last van oponthoud bij het Oranjesluizencomplex. Ook de beroepsvaart had hiermee te maken. De vier kolken en de Schellingwouderbrug werden minder bediend en dat zorgde voor lange wachttijden. Zeilen heeft op donderdag 16 juli een woordvoerder van Rijkswaterstaat gesproken en die wist gelukkig te vertellen dat we geen rekening meer hoeven te houden met langere wachttijden dan dat we gewend zijn bij het Oranjesluizencomplex.
Problemen met de bedieningscamera’s en een defect aan een deur van de Prins Willem-Alexandersluis waren de oorzaak. Door de problemen met de camera’s was het niet mogelijk om in de gaten te houden hoe de sluizen zich vulden. Hierdoor werd volgens een woordvoerder van de haven intensief gebruik van de kolken gevaarlijk. Het beperkte aantal schuttingen had veel vertraging tot gevolg. Op zaterdagmiddag 11 juli waren de problemen grotendeels opgelost.
De woordvoerder van Rijkswaterstaat voegde nog aan het gesprek toe dat er stewards op de sluiskades staan, die graag een lijntje van de opvarenden aanpakken.
Vaarweginformatie.nl
Wil je weten of je tijdens je geplande reis oponthoud kunt verwachten? Kijk dan op vaarweginformatie.nl. Op de website vind je informatie over de beschikbaarheid van de vaarweg. Bijvoorbeeld over wijzigingen in bedieningstijden van bruggen en sluizen, stremmingen, werkzaamheden en wijzigingen van betonningen en reglementen. In de zoekbalk kun je bijvoorbeeld ‘Oranjesluis’ in typen en zo kijken wat je kunt verwachten.
Omslagfoto: Alf van Beem/CC BY-SA 1.0
Tags: Oponthoud, Oranjesluis, Oranjesluizencomplex, Pleziervaart, Prins Willem-Alexandersluis, Rijkswaterstaat, Schellingwouderbrug, stremming, Vaarweginformatie, Vaarweginformatie.nl Last modified: 18 juli 2020