Bente Yachts is failliet. De Duitse bouwer heeft 3 februari het faillissement aangevraagd. Het bedrijf dat werd gestart door onder andere Alexander Vrolijk wist met de Bente 24 in korte tijd een van de grootste producenten van Duitsland te worden. Niet alleen dankzij het netwerk van ontwerperszoon Vrolijk, maar ook dankzij het eigentijdse concept en de uitgebreide social media-marketing van het kleine bedrijf. Van de onorthodoxe Bente 24 werden tegen de 120 exemplaren gebouwd. Hetzelfde model werd in 2016 door ons tot Zeilen Boot van het Jaar uitgeroepen, mede dankzij de prestaties en het no-nonsense concept.
Verslikt in de 39?
Wat betreft uiterlijk en ontwerpfilosofie zou de 39 op de 24 lijken, maar verder werd het een totaal andere boot. We berichtten nog over de ontwikkeling van de 39-voeter in Zeilen 01/2018. Het bedrijf lijkt zich te hebben verslikt in het 39 voet lange jacht; de stap van 24 voet naar 39 voet is groot. Van de 39 zijn tot nu toe twee exemplaren gebouwd. In 2019 was een daarvan te zien op Boot Düsseldorf. (Dit jaar was Bente niet aanwezig.) Het eerste exemplaar werd gezeild door Alexander Vrolijk zelf en werd uitgerust met allerlei opties. Het verschil tussen de vanafprijs van ongeveer 175.000 euro en de de prijs van de volledig aangeklede ‘demoversie’ bleek bijna twee ton. De nieuwprijs van de demoversie was maar liefst 372.000 euro, meer dan het dubbele van de initiële prijs.
Offshore wedstrijdproject
Het tweede exemplaar ging naar een Belg, die er samen met zijn compagnon een volledig offshore wedstrijdprogramma mee wilde draaien onder de naam Blackfish. Wegens materiaalproblemen moesten ze voortijdig terugtrekken uit de Fastnet en sindsdien hebben de problemen zich opgestapeld. Uit een keuringsrapport van een jachtexpert (in het bezit van de redactie) blijkt de boot op meerdere punten niet te voldoen aan de regels van installatie en constructie. Onder andere naar aanleiding daarvan werd een rechtszaak gestart tegen Bente.
Duizenden euro’s kwijt
Een derde exemplaar zou naar verluidt naar een Duitse charteraar gaan, maar is volgens onze informatie nooit afgeleverd. Het vierde exemplaar werd verkocht aan een Nederlander, die betalingen deed tot 60 procent van het totaalbedrag. Ook daarover loopt een procedure. Wat er tijdens het aankooptraject precies is gebeurd is niet bekend, maar naar de aanbetaling kan de koper nu waarschijnlijk fluiten.
Nederlandse dealer er niet tussen
We spreken Pim van Putten van Connect Yachtbrokers, de Nederlandse dealer van Bente: “Het nieuws kreeg ik dinsdag te horen via een e-mail. Die kwam rond dezelfde tijd als dat het bericht op Yacht.de verscheen. Dat vind ik wel vreemd. Bente was al een tijdje moeilijk te bereiken en ik kreeg geen antwoorden op vragen, dus ik had ergens wel een vermoeden, maar dan weet je nog niets zeker. Jammer dat er gedupeerden zijn. En ook jammer dat een mooi merk failliet is.” De waarschijnlijk gedupeerde Nederlandse koper had zijn boot overigens niet via Connect Yachtbrokers gekocht, maar rechtstreeks bij Bente. “Daar zat ik niet tussen.”
Weinig commentaar
Tegen het Duitse tijdschrift Yacht gaf Vrolijk aan dat ‘Het eigenlijk heel eenvoudig is (…): de ontwikkelings- en inkoopkosten waren te hoog voor het formaat van het bedrijf. We zoeken nu naar investeerders om te kijken of we verder kunnen.’ Op een verdere vraag om commentaar hebben we tot nu toe nog geen reactie ontvangen.
Omslagfoto: (c) Marinus van Sijdenborgh
Tags: Alexander Vrolijk, Bente, Bente 24, Bente 39, failliet Last modified: 5 februari 2020