Het was een druk jaar in 2024. Er gebeurde van alles in de wereld en op het water. In Nederland maar ook daarbuiten. Zeilen zet daarom een aantal van de belangrijkste wereld op een rij.
V-DES marifoons
Het allereerste nieuws van dit jaar was dat er sinds dit jaar gebruik wordt gemaakt van VDES-kanalen in de marifoon. Sinds 1 januari mag je de kanalen 24, 25, 26 en 27 niet meer gebruiken voor spraakberichten. En oude modellen moet omgeprogrammeerd worden.
Gaswinning op de Waddenzee
Een ander hot topic waren dit jaar de gasboringen op de Waddenzee vanuit het Friese Ternaard. Of die stoppen of dat die er juist meer komen. En wat voor gevolgen dat heeft voor de UNESCO-wereldefgoedstatus die er op het gebied zit.
Het nieuwe kabinet stelde een besluit over het definitief verbieden van gasboringen recent nog maar weer eens een keer uit. De Raad van State geeft minister Hermans, zoals ze dat eerder ook al voor Vijlbrief deed, een deadline om een besluit te maken. Die ligt nu op 1 januari 2025.
Allianz Regatta afgelast
In april stuurde het Watersportverbond een bericht de wereld in met de boodschap dat de Allianz Regatta, die eind mei had moeten plaatsvinden, niet door zou gaan. Er waren te weinig inschrijvingen. Het evenement kent al langer een moeilijke tijd sinds de verhuizing van Medemblik naar Almere. Maar aan het eind van dit jaar kondigde de organisatoren aan wat de oplossing moet gaan worden. Het evenement wordt zonder Aillanz als naamgevende sponsor onderdeel van de ‘Sailing Grand Slam’ met vier andere Europese wereldbekers.
Arcona gezonken na roerfalen
In april zonk er een Arcona 460 op de Grote Oceaan na een mankement aan het roer. De opvarenden zijn in veiligheid gebracht en de jachtbouwer startte een onderzoek naar de oorzaak. Hoe had de aluminium roerkoning kunnen breken? Aan het eind van de maand laat oud-leverancier van Jefa in Nederland weten dat er aanpassingen waren gedaan aan de constructie. Door een verkeerde montage zorgde jarenlange overbelasting uiteindelijk voor het breken.
Raketten op de Noordzee
In juni bereikte ons het bericht dat er deze zomer sondeerraketten afgeschoten gingen worden op de Noordzee. Tussen 15 juni en 30 augustus werden alle soorten scheepvaart verzocht het gebied waar de raketten, parachutes en eventueel ruimtepuin neerkwamen, te vermijden.
Gallant gezonken
Een vrachtschip dat goederen vervoerde voor Faitransport is in mei gezonken, wat twee slachtoffers het leven kostte. Het schip was onderweg van Colombia naar Europa maar raakte op 21 mei in de problemen. In een persbericht van de Blue Schooner Company, die de vracht regelde, noemde ze de omstandigheden buitengewoon.
Onderzoek bewijst: Orka’s zijn aan het spelen
Na lange tijd van onzekerheid en speculeren verscheen er in juni een rapport van de International Whaling Commission dat concludeerde dat orka’s boten niet aanvallen uit agressie maar uit verveling. “Het gebruik van termen als ‘aanvallen’ om de interacties te omschrijven is ongepast en misleidend, en zou daarom moeten stoppen” staat in de eerste alinea van de conclusie uit het rapport. In het rapport staat ook een lijst met wat je wel en niet mag doen tijdens een interactie.
Raketten in Rode Zee
Door de spanningen in het Midden-Oosten werd het (nóg meer) onveilig om door de Rode Zee te zeilen. Toch waagde meer dan vijftig zeilboten de sprong tussen de raketten van Houthi-raketten en aanvallen van rebellen door. En Greetje Tops schreef voor ons een verslag van hoe ze dat deed op de Black Moon.
Bayesian zinkt
In augustus ging het superjacht Bayesian in zestien minuten naar de bodem terwijl ze voor anker lag bij Italië. De hele wereld las over de zeven dodelijke slachtoffers waaronder de Britse miljardair Mike Lynch. De oorzaak voor de catastrofale afloop is nog altijd niet duidelijk.
Recordaantal vluchtelingen verdronken in Het Kanaal
Een triest record werd dit jaar gezet rondom problematiek in Het Kanaal. Nooit eerder kwamen er daar mee zee-migranten om het leven tijdens een poging om over te steken. Vijftig mensen verdronken gedurende 2024. In totaal zijn er tot december meer dan 33,680 mensen in bootjes gedetecteerd.
Imray stopt met papieren kaarten
Tegen het einde van het jaar maakte papieren kaartenfabrikant Imray bekend met haar fysieke producten te gaan stoppen. In 2025 verschijnt de laatste serie kaarten en daarna richt het bedrijf zich alleen nog maar op de digitale tak.
In 2025 kunnen we ons in ieder geval verheugen op de tiende editie van Sail Amsterdam, de tachtigjarige verjaardag van de SKS (Skûtsjesilen) en natuurlijk het veertigjarig bestaan van Zeilen!
Gelukkig nieuwjaar!
Last modified: 17 december 2024