Om het superjacht van Amazon-eigenaar Jeff Bezos van Oceanco’s werf in Alblasserdam naar zee te varen zal een deel van de Rotterdamse Koningshavenbrug gedemonteerd worden. De afgelopen weken deden woedende reacties de rondte; Rotterdammers waren het er niet mee eens dat hun iconische brug ontmanteld wordt voor een multimiljardair. Moet Nederland wel zulke superjachten willen bouwen? Zeilen zocht het uit.
Werkgelegenheid, inkomen en publiciteit zijn voordelen die het bouwen van superjachten met zich meebrengen. “Eerlijk gezegd snap ik de ophef rondom het jacht van Bezos niet zo goed,” zegt Michel Koopman, marktanalist bij Netherlands Maritime Technology (NMT), “want zo veel mensen eten ervan.” NMT is de brancheorganisatie waar de superjachtenindustrie (jachten boven de 24 meter) onder valt.
Het past niet
Het nieuwe zeiljacht, genaamd Y721, heeft een lengte van 127 meter en drie masten die vermoedelijk hoger dan zeventig meter zijn. De Koningshavenbrug, beter bekend als De Hef, heeft een maximale doorvaarthoogte van 46,5 meter. Scheepsbouwbedrijf Oceanco vroeg toestemming aan gemeente Rotterdam om het middenstuk van de brug (“De Val”) te demonteren om het jacht door te laten. Deze toestemming is gegeven, waarmee de gemeente een belofte uit 2017 breekt – de markante brug zou na de renovatie van toentertijd nooit meer ontmanteld worden.
Bezos betaalt een geschatte 430 miljoen euro voor het jacht, welke ‘s werelds grootste zeiljacht zal worden. NMT heeft berekend dat de omzet van de superjachtenbouw in Nederland 1,8 miljard euro bedroeg in het jaar 2020. Dat is – ondanks de coronapandemie – bijna vijftig miljoen euro meer dan het jaar daarvoor. De omzet van de totale scheepsbouw- en scheepsreparatiesector bedroeg 4,8 miljard euro.
Van ruitenwasser tot ingenieur: velen profiteren
Niet enkel de jachtenbouwers verdienen hieraan. “Denk aan de timmerman en de ruitenwasser,” zegt Koopman, “Ook deze mensen hebben baat bij de bouw van superjachten in Nederland.” Verder profiteren onder andere ingenieurs, producenten, service- en verkoopmedewerkers en het projectmanagement aan zulke klussen. Oceanco gaf geen reactie op de vraag hoeveel mensen aan de constructie van Y721 meewerken.
Koopman benoemt dat de superjachten na de bouw ook naar Nederland komen voor onderhoud en reparatie, wat nogmaals werkgelegenheid en inkomen oplevert. In Nederland zijn veel toeleveranciers te vinden, waaronder bijvoorbeeld de bedrijven verantwoordelijk voor de interieurs van de schepen.
Top van de wereld
Er werken 3.340 mensen in de superjachtenbouw, aldus het rapport De Nederlandse Maritieme Cluster 2021, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De totale werkgelegenheid van de scheepsbouw bedraagt 11.800 personen. De superjachtenbouw is als een van de weinige sectoren stabiel gebleven tijdens de pandemie.
Nederland doet mee aan de top van de wereld als het gaat om jachtenbouw. “Het is super dat wij daar zo goed in zijn,” zegt Koopman. Nederland staat met name bekend om de jachten tussen de zestig en tachtig meter in lengte, maar bouwt ook jachten boven de honderd meter. “Wel zijn het relatief minder zeiljachten dan motorjachten,” aldus Koopman.
NMT benadrukt dat de vrije toegang naar zee essentieel is voor Nederlandse maritieme maakindustrie. Op deze wijze kan de werkgelegenheid en concurrentiepositie van de industrie gewaarborgd blijven, aldus de organisatie.
Tags: Superjacht Last modified: 21 maart 2022
Die brug kan gewoon gedemonteerd worden hoor . Wordt betaalt door Bezos. Is ook weer werkgelegenheid voor ons.
Maar ja die paar Rotterdammers die waarschijnlijk nog nooit gewerkt hebben moeten natuurlijk weer zeiken over “hun”brug.
Klagers moeten eens denken aan de werkgelegenheid die de productie van dit soort jachten oplevert. Hebben ze natuurlijk geen boodschap aan omdat er niet meer aan hun brug gesleuteld mag worden. Als je die jaloerse commentaren weer leest van die paar Rotterdammers zeg ik gewoon ga werken heb je misschien iets meer te besteden. O ja……misschien wel op die scheepswerf. Kost wat moeite om vroeger je bed uit te moeten maar dan heb je ook wat. Wat zeggen Rotterdammers ook alweer ???? Niet lullen maar poetsen ?
Als werkgelegenheid het argument is, levert tuigen-ontmasten en opnieuw optuigen veel meer werk op.
En dus ook meer revenue voor Nederland/Nederlandse werknemers, Bezos laat de brug dan ook alleen maar demonteren omdat dat goedkoper is dan bovenstaande acties.
Hij zou ook de masten op een andere locatie kunnen laten plaatsen, en als je een dergelijk groot schip laat bouwen lijkt het mij verstandig van te voren na te denken over hoe je dat ding naar zee krijgt, van mij mag de brug erin blijven, hij list het maar anders op, die paar miljoen meer heeft hij wel binnengeharkt tijdens Covid, hoeven we echt geen medelijden mee te hebben
Ik begrijp niet veel van sommige reacties . Natuurlijk is het vervelend dat bruggen en wegen tijdelijk moeten worden opgetakeld of afgesloten worden. Maar het zijn allemaal boterhammen . En dan zelfs de bewering dat het allemaal fout geld is wat er omgaat op dat niveau. Helaas de overheid zou er zo beslag op leggen als dat zo was.
Geweldige investering van Bezos. Prachtig stuk werk, dat schip net zoals die brug demonteren en weer in elkaar zetten. Geweldig gewoon. Ben geen voorstander van hypersuperrijke mensen, ( een beetje bescheidenheid mag best) maar zolang ze arbeiders minimaal redelijk betalen ipv politici kan ik er goed mee leven.
Deze industrie draait op veelal fout geld van opdrachtgevers uit landen waar mensenlevens niet tellen, corruptie welig tiert en rechten met voeten getreden worden.
Moeten we hier trots op zijn?
Ach, t is maar een detail.
Nederland heeft in de loop van zijn geschiedenis wel vaker voor ‘de economie ‘ zijn ziel aan de duivel verkocht.
Kunnen wij geen petitie starten dat de hef wel hiervoor uitelkaar moet?
Hij snapt het niet. Hij, zijn soort wil het niet snappen. Ze roemen zich wegens gecreerde werkgeldgenheid..Veel van dit werk met name het laswerk word gedaan door Oost europese arbeidsmigranten( inmiddels meer als een miljoen in nederland.) Dat deze enorme hoeveelheid eu belastingvrijgestelden een groot impact heeft niet alleen op het sociaal zorgvlak, maar ook qua beslag woonruimte, handhaving veiligheid Hier in de Bommelerwaard met door curuptie ontstane megaglastuinbouw zijn in middels ca 10.000 arbeidsmigranten op een eigen bevolking van 37.500. De bermen liggen hier vol met bierblikken en drankflessen.Het meeste word tot scherven geklepeld. Ik raakte zoal n kapitale Duitse Dog kwijt. Het is een fenomeen wat ik overal aantref waar grote concentraties oosteuropese arbeidsmigranten kwamen. Het is voor zulke ondernemers ver van hun bed show. Zolang zij maar goedkope arbeiders hebben.