Door de afsluiters van vuilwatertanks van pleziervaart te verzegelen wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) de waterkwaliteit van onze binnenwateren verhogen. Het toepassen van zegels moet het handhaven van het lozingsverbod -dat al sinds 2009 van kracht is- vergemakkelijken.
Deel je zienswijze
Momenteel werkt het ministerie van I&W de uitvoering van deze verzegeling uit in het zogenaamde Besluit activiteiten leefomgeving (BAL). De wijziging van de BAL stelt verzegeling verplicht per 1 juli 2022. Het ministerie biedt de mogelijkheid om tot 3 september je zienswijze in te dienen. Dat kan via deze link. Ruim 700 watersporters hebben dat al gedaan.
In een persbericht laat het Watersportverbond weten achter het lozingsverbod te staan, maar vindt dat de verplichte verzegeling te snel gaat. Het verbond stelt een overgangsperiode voor van vijf jaar, waarin jachthavens voor meer uitpompstations kunnen zorgen en er zuiveringsinstallaties op de markt kunnen komen. Deel jij deze zienswijze? Gebruik dan de tekst van het Watersportverbond in je reactie.
Verzegeling wél te handhaven?
In 2018 diende D66-kamerlid Tjeerd de Groot in 2018 een motie in met het voorstel om afsluitkranen van vuilwatertanks te verzegelen. De motie werd aangenomen, met als belangrijkste argument dat het lozingsverbod op die manier beter te handhaven is. De vraag is of verzegeling wél te handhaven is. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met zeegaande jachten, moeten die na elke zeetocht een nieuw zegel laten aanbrengen?
Zuiveren voor het lozen
Volgens de wetswijziging is een goedgekeurd systeem om water te zuiveren aan boord een toegestaan alternatief voor de verzegeling. Dergelijke systemen zijn echter nog niet goed verkrijgbaar en bovendien erg prijzig.
Het Duitse bedrijf Tom Logisch verkoopt een vuilwaterbehandelingssysteem genaamd Enteron. Het apparaat maakt gebruikt van levende bacteriën die het vuile water omzetten in gezuiverd, helder water, dat voldoet aan de eisen van de International Maritime Organisation (IMO) voor lozing in oppervlaktewater. Ze zijn te koop voor zo’n 10.000 euro en met een lengte van zo’n anderhalve meter niet goed te installeren op kleine jachten.
Tags: Verzegeling vuilwatertank Last modified: 5 januari 2022
Hoe moeten buitenlandse jachten die Nederland bezoeken hier mee omgaan? Als ik met een zeiljacht naar Schotland ga of eventueel de grote oversteek maak naar Canada of de VS hoe kan ik dan lozen? En als ik geloosd heb op de Atlantische Oceaan krijg dan te maken met een sanctie?
Er is nog veel onduidelijkheid, bijvoorbeeld betreffende buitenlandse jachten. Maar lozen op zee mag ook na de wetswijziging gewoon nog, het gaat om Nederlandse binnenwateren.
De mooiste oplossing : Laat elke booteigenaar per jaar verplicht het recht betalen om door te gaan met vervuiling van het oppervlaktewater. Het geld wat hierbij vrij komt moet worden aangewend om een equivalent aan reinigingscapaciteit te plaatsen. Dit voorkomt kosten aan controle, illegaal lozen , problemen met en kosten van vuilwaterapperatuur in elke haven . Hiermee zijn we klaar met alle discussies en uitzonderingen. Reinigingscapaciteiten zijn bijna gratis voorhanden door middel van natuurlijke processen en worden inmiddels al veel gebuikt , oa via rietvelden.
Waanzinnig idee. Laten ze bezighouden met wat echt er toe doet. Onuitvoerbaar, fraude, niet te controleren. Cruise schepen zetten de vuilwatertank open met daar achter een bruine streep van honderden meters. Deze cruise schepen noemen wij tegenwoordig de bruine vloot. Wij, Toerzeilers maken veelal gebruik van alle toilet voorzieningen in de havens.
Voordat tot verzegeling van de vuilwatertank overgegaan wordt, zou het lozen van de tank eenvoudiger en toegankelijker moeten zijn. Daarnaast zou de apparatuur voor lozen direct de tank moeten kunnen spoelen/reinigen.
Los hiervan vraag ik me af in hoeverre de pleziervaart daadwerkelijk echte vervuiling oplevert. Het gemiddelde aantal vaaruren is tenslotte toch vrij beperkt.
Ik kom in diverse havens waar de vuilwaterstations niet werken of nauwelijks berijkbaar zijn eerst dat maar eens op orde brengen, en de belachelijke woekerprijzen voor vuilwatertanks daar ook maar boetes op zetten.
En het water moet niet te schoon worden dan kunnen we niet meer varen door die rottige plantengroei kijk maar op diverse plekken
Een ‘papieren’ maatregel. Het is nergens bewezen dat dit iets toevoegt! Er wordt nu gedaan of watersporters zomaar alles over boord lozen. Dit op basis van het ongebruikt van de aanwezige ‘poepslurpers’? De meeste watersporters toiletteren netjes aan de wal.
Op zee is een goed functionerend toilet een noodzaak! Hoe op te lossen?
En dan nog te bedenken dat de aalscholvers in het IJsselmeer net zoveel uitwerpselen produceren dan mensen in een gemiddeld dorp in Nederland.
Idiote maatregel dus, die ook de overheid veel kopzorg en kosten zal opleveren.
Onzin . Als het maar even harder regent dan gebruikelijk strommen de rioelen over en wordt er ook via overstorten rioolwater in het oppervlakte water geloost.
Dus zwaar hypocriet dit voornemen.
Al die honderdduizenden watervogels dan ?
Vooral aalscholvers die zoutzuur scheiten.
Er moet meer in toiletgelegenheden worden
voorzien. Dat zou een stuk beter zijn.
Trouwens die paar maanden of weken of weekeinen dat we op het water zitten zou dat de oorzaak zijn ?
In de loop van oktober is het vaarzeizoen alweer voorbij .En dat normaal gesproken tot eind april.
Wat en welke afsluiters moeten een zegelring
Toilet was bak douch afwas afvoer bak
Of het gehele vaar gebied
Maat regelsysteem oké welke voorziening voor bestaande zeilen jachten om hun hobby n
Zorg zorg
Zolang de beroepsvaart mogen blijven lozen en er geen strengere handhaving van het uitrijden van mest door de boeren is dan is het lachwekkend om de afsluiters van plezier jachten af te sluiten.De meeste jachten liggen 80%van de tijd in de haven waarbij normaal van toiletten op de wal gebruikt worden.Terwijl
de beroepsvaart altijd het water vervuild even als de boeren!
Helemaal mee eens!!
Ja zeg dat hypocriet gedoe… stompzinnige politici in den haag die een volgende melkkoe zoeken
Een ondoordacht plan. Strengere handhaving van lozingsverbod is prima, maar dan moet het wel op een redelijke manier mogelijk zijn om je aan het verbod te houden.
Wat gebeurt er met de schepen die een onderwatertoilet hebben zonder vuilwatertank? En geldt het lozingsverbod alleen voor de pleziervaart?
De voorgestelde regeling leidt tot een vorm van rechtsongelijkheid, die zeker aan het Europese Hof zal worden voorgelegd.
Anno 2022 mag je trouwens wel een Europese aanpak verwachten voor de onderhavige problematiek. De in diverse Europese landen nationale maatregelen ten aanzien van het gebruik van antifouling hebben gezorgd voor onduidelijkheid en een uiteindelijk onhoudbare situatie. Laten we dit nu voorkomen door Europese regelgeving in te voeren.
Beste rws.
Zijn de afvoerpunten dan ook eindelijk toereikend.. heel en genoeg punten.
Hoe zit het met beroepsvaart die nog wel gewoon in he yzelfde waterloosd.. prima .loosverbod in havens etc. Maar ruim wateris onzin in mijn optiek.
Beste Henk-jan,
Laat je zienswijze ook weten aan de overheid via deze link. Klik vervolgens op de blauwe knop ‘Geef uw reactie op deze consultatie’ en schrijf je zienswijze in het kader.
Ik snap niet zoveel van de website, moet ik nu een document met zienswijze indienen? Kan wel reageren onderaan de website maar dat gaat over de werking van de site. Met een telefoon werkt dat niet handig.
Beste Mark, je kunt via deze link een zienswijze indienen en je stem laten horen aan de overheid. Klik vervolgens op de blauwe knop ‘Geef uw reactie op deze consultatie’ en schrijf je zienswijze in het kader.
In de eerste plaats moet duidelijk zijn dat de maatregel zinvol en proportioneel is. Een mens moet nu eenmaal af en toe zijn behoefte doen. Hoewel het begrijpelijk is dat er vragen zijn over gezondheid en meer subjectief ‘frisheid’ geldt dat natuurlijk even goed voor de uitwerpselen van alle andere schepsels onder de zon. Het kan zijn dat ‘mensenpoep’ essentieel verschilt van dieren-uitwerpselen maar dat lijkt me niet voor de hand liggend. En zelfs als dat zo zou zijn, dan zou dat zeker onderbouwd moeten worden. Zonder zo’n onderbouwing wordt het bestaande verbod als zinloos ervaren en zal (dus) genegeerd worden. Een verzegeld toilet zal vervangen worden door de aloude puts (of wordt die ook verboden?).
Natuurlijk zijn er kanttekeningen als op zomerse dagen concentraties van recreanten ontstaan. Maar daar nemen watersporters naar mijn mening doorgaans hun verantwoordelijkheid. Zolang dieren (m.u.v. huishonden) ongestraft hun behoefte kunnen doen boven en in het oppervlaktewater zie ik geen enkel nut in en geen draagvlak voor deze maatregel. Het zou veel wijzer zijn eerst het nuttig effect degelijk te onderbouwen voor de overheid de watersporter opzadelt met dit soort kostbare maatregelen. Een mens móet nu eenmaal af en toe dus zonder betaalbaar alternatief zullen de drollen toch overboord gaan. Zeker zolang er nog niet eens voldoende afvoerpunten beschikbaar zijn is de huidige vuilwatertank voorlopig de betere oplossing omdat die de watersporter in staat stelt zijn behoefte achter te laten waar die niet meer schade en overlast veroorzaakt dan aalscholver- of vissenpoep.
Verzegeling toilet/ vuilwatertank afsluiter.
Aan het wetsvoorstel is nog een 2e voorwaarde gekoppeld die naar mijn mening zeer kwalijk is; een pleziervaartuig wordt nu nog gelijk gesteld met een woning, ergo ; een overheids instantie kan deze niet zonder toestemming van de eigenaar betreden, mits daarvoor zwaarwegende redenen zijn.
Wanneer het wetsvoorstel doorgang vindt, dan vervalt de gelijkstelling van het pleziervaartuig met een woning, hetgeen resulteert in het moeten toestaan dat elke wetshandhaver straffeloos bij u aan boord kan komen rondneuzen onder het mom van controle op verzegeling. Onze pleziervaartuigen zijn daarmee gevoeliger geworden voor schending van privacy dan uw auto…… Dit alles omdat aangenomen wordt dat de kwaliteit van het zwemwater vooral nadelig beinvloed wordt door pleziervaart. In alle onderzoeken op dit punt wordt duidelijk gesteld dat opwoeling van slib en de daaraan klevende bacterien gerelateerd aan uitwerpselen (menselijk of dierlijk is hierin niet te scheiden), de hoofdreden is dat het water op drukbezochte plaatsen de normen voor zwemwater overschreidt.
Beroepsmatig ingezette schepen met minder dan 50 passagiers (alle schepen in de bruine vloot?) zijn uitgesloten van deze nieuwe wet. Deze schepen pompen hun vuilwater tank leeg wanneer het “vol” alarm gaat. Wij mogen derhalve straks met een verzegelde afsluiter door 5 kuub zwart water varen dat kort daarvoor in het IJsselmeer gepompt is. Als we dit echt willen doen voor het milieu, dan ook allemaal!
Ik ben benieuwd of mijn puts ook verzegeld gaat worden 🙂
Geachte redaktie,
Opgedrongen betutteling door notabene eigen gekozen bestuurders, maken dat de typische Nederlandse watersportbeleving op termijn lijkt te gaat verdwijnen.
De motie waarnaar wordt verwezen, kenmerkt zich door veel persoonlijk ’gevoel’ van de politiek en weinig harde feiten voortkomend uit een gedegen onderzoek!
Bovenstaande leidt mogelijk tot ’burgelijke ongehoorzaamheid’, die maakt dat de boogde doelen waarschijnlijk uberhaupt niet worden gehaald.
Om te komen tot een schoner oppervlakte water op korter termijn:
Zorg voor genoeg, goede en betaalbare intake-stations, evenals een betere handhaving van de al bestaande wergeving!
Mvg
Dat deze motie werd goedgekeurd door de kamer verteld meer over de incompetentie van de voorstemmende kamerleden dan over het nut van deze motie. Discussiëren over een on uitvoerbaar plan is zinloos en tijdverspilling. Hoe lang denkt men b.v. genegen te zijn in een fille voor de afzuigpompen te gaan liggen wachten. Ik verheug me nu al op de hectische taferelen in b.v. waddenhavens in de vakantie periode als al die schepen elke 2e dag van plaats gaan verwisselen om hun tanks te laten leegpompen….het gaat een geheel nieuw en spannend onderdeel van de watersport vormen! En oh ja waarom zie je nooit iemand gebruik maken van de afzuigpompen terwijl die mensen nu zeggen dat ze het wel een goed plan vinden…
Heeft U er aan gedacht dat in de winter periode (i.v.m. vorst) de uitpompstations afgesloten zijn er er derhalve niet meer gevaren jan worden!!!!
Beste V. Struycken,
Laat je zienswijze ook weten aan de overheid via deze link. Klik vervolgens op de blauwe knop ‘Geef uw reactie op deze consultatie’ en schrijf je zienswijze in het kader.
Het is duidelijk dat dit bedacht en geschreven is door mensen die nog nooit een boot en zeker geen zeilboot van binnen hebben gezien. Meeste zeilers houden het water schoon en poepen aan de wal. Zelf heb ik op de boot een vuilwater tank voor de wc aangesloten gehad maar omdat vuilwater afzuigstations deze niet.echt schoonmaken ging het ook met toiletslangen stinken als de hel. Als we vaarden leek het soms of we de rioolzuivering mee hadden varen. De tank is door de stank er dan ook weer uit gegaan.
Ik begin ee weer pas aan als er een goed systeem is om je tank te reinigen en te spoelen en als onze haven net zoveel inname punten heeft als waterslang punten. En 24×7 beschikbaarheid. De goede wil is er maar hoe het nu werkt is een lachertje, het is nu een dom opgestelde regel.
Geld voor ons net zo, van IJmuiden tot Steenwijk het eerste afzuigstation en wat denk je… bord er op defect/storing wij hebben op de haven een Seijsener afzuig installatie voor biels en zwart water die het nooit goed heeft gedaan en dat geeft Seisener nog toe ook. Als het zonnetje op/in de boot staat is het inderdaad binnen de korste keren net een open riool, ondanks de dure slangen en tank. Maar ja als je nog nooit een boot van dichtbij hebt gezien of sterker nog nooit bent opgeweestweet je niet waar je over praat maar stel je wel de regels op… triest.
Het systeem is nog steeds verkeerd mijn inziens.
Waarom niet net als bij camperplaatsen sanitair dump aansluitingen op je ligplek,
kan je ook vaak delen met 3 anderen.
Aan boord een versnijderpomp met daarop een pers en zuigslang die je kan koppelen aan het openbaarriool met een bajonetsluiting zoals in de tuinbouw.
Ben je klaar doe je een eindstop op de persslang tegen de stank.
Verzegelen is weer typisch iets wat door de politiek verzonnen is het lijkt een oplossing maar is het niet.
Handhaven willen we niet dus zal je het nut aan moeten tonen door waterkwaliteit metingen en inzetten op oplossingen.
De binnenvaart gebruikt zoiets ook al(soms).
Je hoeft dan niet naar een afzuiginstallatie wat veel mensen een onderneming vinden.
Er zijn ook steigers waar de afzuiginstallatie in de steiger verwerkt zit. Gezien en gebruikt in Dokkum. Niks verkassen prima oplossing.
Dan gaan we weer massaal op de emmer en kieperen we die uit op het oppervlaktewater.
Opmerkingen vuilwatertank:
Het verzegelen van de vuilwatertank is contra productief en levert alleen maar problemen en kosten , op, niet alleen voor individuele booteigenaren en het controleapparaat, maar ook voor het milieu.
Om dit duidelijk te maken het volgende.
Rond 1930 werd het riool in Amsterdam aangelegd, maar zelfs na de tweede wereldoorlog kwam de straattonnetjesschepper nog in de Jordaan langs. Het is in Nederland nog maar 60/70 jaar geleden dat de laatste tonnetjes niet meer gebruikt hoefden te worden.
Als het tonnetje vol was werd er in de tuin of elders gepoept en geplast, zelfs op straat. Op plaatsen waar geen riolering was waren er beerputten. Als deze verzadigd raakten werd er een nieuwe gegraven of werd de inhoud opgepompt en afgevoerd of diende als milieuvriendelijke mest voor de tuin. Op veel plaatsen werd het rioolwater gewoon in het oppervlaktewater geloosd. De flats konden eigenlijk pas gebouwd worden toen er een deugdelijk rioleringssysteem kwam.
De huidige kenmerken thuis zijn dat water en toiletafvoer zich dit bij elkaar bevinden en de hygiëne enorm verbeterd is.
Plezierboten varen gedurende een beperkte periode van het jaar. Het aantal vaardagen is maximaal zo’n twee maanden voor de veelgebruikers, en voor een zeer beperkt aantal nog wat langer. Voor de werkende mens met een vakantie van 4 weken, weekeinden en feestdagen is twee maanden op de boot al een hele prestatie en het gemiddeld aantal vaardagen hooguit een maand omdat er ook nog ligdagen zijn. Meer dan de helft van de vloot ligt gedurende het zomerseizoen onbemand in de haven. Moeilijk uit te rekenen, maar als gewoon ouderwets, zoals vroeger de puts (emmer aan een touw) wordt gebruikt is de belasting van het oppervlakte water met voldoende doorstroming relatief gering, zeker ten opzichte van andere vervuilers waarvan sommigen ook nog steeds chemicaliën mogen lozen. Er is dus sprake van ongelijke behandeling met betrekking tot lozing op het oppervlaktewater.
Neem niet weg dat lozen ook al is het afbreekbaar en milieuvriendelijk vermeden moet worden om lokale concentraties van met name bacteriën tegen te gaan. De vuilwatertank is, evenals een watertank en ander comfort aan boord, een mooie oplossing, de puts hoeft alleen maar gebruikt worden om buitenwater te gebruiken zodat het dek geschrobd kan worden.
Comfort
In de loop der jaren zijn de voorzieningen die thuis gebruikt worden zoals het toilet en zelfs douches op de wat grotere boten, normaal geworden.
Maar wat gebeurd er als de vuilwatertank vol is. Een boot is geen auto. In havens spelen wind en stromingen ook een rol. Een boot verplaatsen naar een pompstation kost tijd en moeite en er is altijd risico van schade bij het aanleggen.
Maar boten tanken ook water. Bijna overal in jachthavens kan water getankt worden zonder de boot te hoeven verplaatsen, en dat doet iedereen die een watertank aan boord heeft.
Daarom zouden (jacht-)havens, of overal waar een watertappunt is voor boten een vuilwater-retourleiding aangelegd moeten worden, zodat net als thuis toiletafvoer en watervoorziening complementair zijn en de boot niet verplaatst hoeft te worden. Dit heeft consequenties voor de (jacht-) havens, investeringen en liggelden.
Er is dan geen enkele reden meer om de vuilwatertank ongezien te lozen.
Effect verzegelen en gedrag
Als de vuilwatertank niet geloosd kan worden omdat de primaire vuilwatervoorziening in havens niet goed geregeld is, ontstaat de noodzaak voor de bemensing van een plezierboot daarvoor een oplossing te vinden. De puts is daarbij het handigst. Met een slaapdronken hoofd ‘s nachts van een boot afklimmen, over andere boten heen klimmen zoals op Terschelling vaak het geval is om de voorziening aan de wal te gebruiken, zal niet de voorkeur hebben van de goedwillende mens. Dus weer ouderwets op de puts, of erger een plastic zakje in het bestaande toilet leggen en ongezien overboord gooien. Naast de op de vuilwatertank aangesloten toiletvoorziening ook nog een zelfcomposteerbare toiletvoorziening er op na houden zal ook niet direct gebeuren, al is het alleen maar vanwege de beperkte ruimte.
Een flink deel van de vaak wat grotere jachten gaat naar het buitenland. Soms, bijvoorbeeld bij een dieseltank is er een vuilwaterpomp, maar ook in de ons omringende landen en Scandinavië zijn er maar beperkte mogelijkheden vuilwater te lozen, waardoor of het boordtoilet niet meer te gebruiken is, en de puts weer in beeld komt of de verzegeling moet worden verbroken als de tank vol is. En wat dan bij terugkomst in Nederland. Komen er dan dag- en nacht kantoren bij alle grensoverschrijdende waterwegen om de tank opnieuw te laten verzegelen?
Het gemakkelijkst is gewoon maar weer op de puts te gaan bij kortdurende grensoverschrijdingen. Of de tank leegpompen naar het buitenwater via de uitzuigopening zodat de verzegeling niet verbroken hoeft te worden. Een jacht heeft altijd al een aantal pompen aan boord voor verschillende functies.
Beprijzing en gedrag
Vuilwater lozen zou of gratis, afhankelijk van het beleid in de haven, of niet duurder mogen worden dan het innemen van water.
Als de inname van vuilwater teveel geld gaat kosten is dat een prikkel om dit maar na te laten en te kiezen voor de alternatieve oplossingen zoals geschetst.
Dat kun je zien als het gaat om het tanken van brandstof. Als de brandstofprijs in havens dubbeltjes duurder zijn dan langs de weg wordt er met tankjes gesjouwd. Met tankjes sjouwen en per ongeluk brandstof knoeien bij het overgieten is iets wat je niet moet willen, maar wat wel gebeurd. In dit geval weegt de portemonnee zwaarder dan het comfort langs een kade in één keer de tanks te vullen.
Conclusie:
1. Verzegelen van vuilwatertanks is de manier om ongewenst gedrag uit te lokken als aan de primaire voorwaarden, waterinnamepunten gecombineerd met vuilwater-retourleidingen niet voldaan is
2. Als aan de primaire voorwaarden voldaan is, is er geen reden, geen prikkel om vuilwater illegaal te lozen en is verzegeling en wat daarmee samenhangt qua uitvoering en controle overbodig
Hou bij dit verhaal in het achterhoofd dat de bijdrage aan de waterverontreiniging door de pleziervaart van toiletafval niet meer bedraagt dan 0,9 % van de totale verontreiniging. Dus het hele verhaal met alles daarbij kan in de prullenbak.
Wij varen hoofdzakelijk in stromend water en maken meestal van de jachthaven voorzieningen gebruik.
Bij stranden waar mensen zwemmen in stilstaandwater gebruiken wij wel de vuilwatertank omdat die in de boot geinstalleerd is bij nieuwbouw.
Ik kan mij voorstellen dat dit op kleine boten lastig is wegens beperkte ruimte.
Een ander alternatief is de puts weer inbedrijfstellen.
Er bestaan ook biologisch afbreekbare poepzakken. En natuurlijk het chemisch toilet.
Poepzakken zijn DE oplossing op ons kleine bootje. Verzegeling is een onzalig plan. Mannen gaan dan gewoon overboord plassen. Een poos geleden lagen we te wachten bij een sluis toen een hele vloot van de zeeverkenners kwam aanvaren. Op de steiger gingen de jongens keurig op een rijtje in het water staan plassen. Ik bedoel maar: waar hebben we het over?
In Amsterdam waren woonbootbewoners jaren lang fel tegen aansluiting op t riool. Dat ene drolletje van mij! Laat ze boeven vangen! Nu, 10 jaar later zwemt iedereen in de gracht, iets dat voorheen ondenkbaar was. Op elk jacht past een droogtoilet. T kost geen drol (je kunt zelfs je oude toilet blijven gebruiken met plastic zakken) en draagt bij aan schoon zwemwater. Gewoon doen.
Verzegeling vuilwatertank
Een belachelijke disproportionele, niet realistische maatregel. De politiek denkt iets te bereiken zonder voor de doelgroep acceptabele onderbouwing. Schieten op een mug. Voor schepen welke 24/7 op het water zijn zijn er geen strikte regels, nog controle, nog handhaving.
Er zijn bijvoorbeeld rijn cruiseschepen voor een paar honderd mensen welke alleen een klein dag/nacht tankje hebben en lozen zodra ze op de rivieren varen.
Pak als na serieus onderzoek blijkt dat het dan toch moet eerst die groep aan, stel daarmee een voorbeeld voordat de “mug” wordt aangepakt.
Henk de Ruiter
Ook via de overheidink gestuurd maar krijg geen bevestiging van ontvangst
Voor charterschepen en passagiersschepen met een capaciteit van meer dan 50 personen is het verboden om afvalwater te lozen. Bovendien is de Europese Unie bezig dit verbod uit te breiden naar passagiersschepen met een capaciteit van maximaal 12 personen.
Het is toch van de gekken, de watersport is al jaren een dorn in het oog van de regering en met name de linkse partijen als D66, GroenLinks, SP en al die andere linkse splinter partijtjes. Nu hebben we weer het verzegelen als pesterij, een regel die niets toevoegd. Ik zeg altijd maar “zet een eend of meerkoet op je zwemplateau en kijk wat die op een dag produceerd” een volwassen vent is daar jaloers op. Vorige week scheet er nog een reiger op de nieuwe ramen van me buiskap, er niet meer uit te krijgen. En na de rode diesel, de echte anti fouling nu dit. Volgende stap is het dieseltje wat er in staat… als zo een linkse slimmerik daar achterkomt… we hebben al een probleem met de biodiesel maar straks is het helemaal geen diesel en alleen maar elektra of waterstof.. en hoelang nog voor we geregistreerd moeten zijn zodat we snel vaarbelasting door kunnen voeren…
De watersport gaat kapot, je schip geen reet meer waard, wat zullen ze lachen in Den Haag…
In jachthavens op de Waddeneilanden komen we nog wel eens tegen dat (stiekem) ‘s nachts de vuilwatertank wordt geloosd of toch nog gewoon de ontlasting rechtstreeks het water in gaat. Vooral de ‘langliggers’ voelen er weinig voor hun plekje te verlaten om de tank te legen bij het vuilwaterstation. Verzegeling zou een goede optie zijn om dit te voorkomen. Daarentegen heeft het merendeel van de pleziervaart op binnenwater geen vuilwatertank en wordt volop gebruik gemaakt van het onderwatertoilet. Lijkt mij dat er meer te winnen valt die groep te stimuleren daar mee te stoppen. Het gaat zoals eerder hier genoemd weliswaar om slechts twee maanden, maar wel in een periode met heel veel recreatie en met relatief hoge watertemperaturen.
Is de grootste onzin die er is.
Ten eerste wie moer dat gaan controleren?
De Boa´s die weinig of geen verstand van zaken hebben?
Ten tweede er zijn niet eens genoeg inzammel faciliteiten.
Ten 3e hoe gaan ze dat in de beroepsvaart regelen waar moeten die dan de tank leeg laat maken?
Nog meer onkosten erbij net zoals dat bedrag per gebunkerde m3 gasolie wat erbij komt.
En krijgen ze dan Duitsland en de rest van de rijnoeverstaten ook zo ver dat ze mee gaan doen?
Dit idee is gewoon weer bedacht door mensen die geen kennis van zaken hebben zoals de meeste ideeën die tegen de watersport of binnenvaart zijn zoals de groene leugen en de de meeste groene partijen.
Wat de zgn “langliggers” betreft op de eilanden. In het hoogseizoen lig je met 4 a 5 boten gestapeld. Hoe ga je dan je tank legen? Sorry mensen maar ik moet er even tussenuit om mijn vuilwatertank te legen maar ben zo terug. Haha, dit wordt vast niet gewaardeerd.
Grotere boten op Terschelling liggen achteraan. Bij hoge nood ben je niet zomaar bij het toiletgebouw. Een wandeling van honderden meters over de steiger.
Laat diegene die dit alles verzonnen heeft eens zelf een vaarvakantie beleven.
Goeie shit die ik bedacht heb zal zijn reactie zijn. Met de nadruk op shit!
Geweldig maar wist u dat de Zeeuwse mossel visser al jaren klagen over te weinig fosor in het water dank zij de overheid. Wist u dat ook dat poepje van mensen op zich zelf geen enkel probleem is de vervuiling langs de bermen dat men uit de auto gooit is twintig keer erger dan die ontlasting die de watersport produceer. Gaan we nu alle auto ramen dicht maken
Beste,
vreemde gang van zaken, er zijn ongeveer 500 bruine vloot schepen die varen van ongeveer april tot oktober 24/7. Die hebben gemiddeld 40 passagiers aan boord. Hoeveel ontlasting lozen die in het binnen water. Nog niet een uitgegaan van de beroeps vaart die het hele jaar varen. waarom de pleziervaart alleen aan pakken. die varen van s’morgens 10 tot ongeveer 16.00 uur en dan nog hoofdzakelijk in het weekend. Dit is een eerlijke zaak
Ik onderschrijf alle voorgaande bezwaren ook. Dieren doen nog steeds hun behoefte in het water, riolen storten over bij defect of zware regenval. Beroepsvaart mag wel lozen, passagierschepen idem, overigens wordt dan de tank ineens geloosd waardoor er concentratie van afvalwater ontstaat. Als de afzuigstations al zouden werken betekend dit dat elk jacht elke paar dagen zijn koude motor moet starten om vervolgens naar de pomp te varen, te legen en weer terug naar de box varen. Of omvaren om de tank af te kunnen zuigen. Wat doet dit met de lucht kwaliteit door onnodig motorgebruik? Kortom belachelijk en slecht idee.
Investeer en subsidieer in afvalwater behandelingsinstallaties aan boord voor jachten ( dus klein en goedkoop) en zorg voor voldoende betaalbare alternatieven.
Ik heb de reacties van velen gelezen en ben het daar grotendeels mee eens. Deze ga ik niet nog eens herhalen. Ik wil er alleen aan toevoegen dat volgens mijn mening de handhaving van het lozen dmv verzegeling wordt overschat. Er wordt al geschreven dat men straks weer met een emmertje aan de gang gaat en dit overboord kiept. Dit valt niet te controleren. Iets anders is ,dat er nog meer mensen hun behoefte weer aan de wal gaan doen. Van honden rapen we dit op met een “poepzakje”, maar bij mensen blijft dit liggen omgeven door toiletpapier.
Door de aanwezigheid van de vele open bootjes en boten zonder toilet op het water de laatste paar jaar, zien we dat de toename van het urineren enz fors is toegenomen op de eilanden en de gebieden langs de steigers.
O.a. Kanovaarders, open zeilboten en sloepjes bezoeken, soms in grote groepen, de eilanden in het bjivoorbeeld meerengebied in Friesland om aldaar in de bosjes met toiletrol onder de arm een geschikt plekje te zoeken. Helaas worden zij niet verplicht om een “poepzakje te gebruiken”, zodat men met stevige wind de bruine slingers in de bomen ziet fladderen. Intussen zullen ook zij tijdens het varen met een emmertje hun afval in het water lozen.
Als nu dus ook de watersporter die zijn vuilwatertank niet of tijdig kan laten afzuigen en dus zijn toilet niet meer kan gebruiken ook op de wal zijn behoefte moet doen of over boord kiept, vraag ik mij af, waartoe deze zogenaamde handhaving dmv verzegeling toe leidt en dan ook nog alleen voor een bepaalde groep watersporters geldt en niet voor de al in eerdere reacties genoemde beroepsvaart en cruiseschepen ?? En ik voeg er dan de open bootjes nog aan toe.
Mensen kunnen we niet verzegelen, dus we zullen dit probleem houden.
Misschien een oplossing naast meerdere afzuiginstallaties creeeren, toiletunits op eilanden plaatsen, waar men voor 50 eurocent gebruik van kan maken. Dat zal het fladderen van witte en bruine slingers in ieder geval verminderen.
Maar beslist niet een groep van de watersporters op deze wijze voor de vervuiling laten opdraaien.
Pleziervaart, vuilwatertank? Milieu is politiek correct!
De vuilwatertank moet geleegd worden, maar wees reëel, niemand gaat daar wekelijks voor in de rij. Eén of twee maal per seizoen naar de dieselpomp is al erg genoeg.
Maar vergis u niet, de maatregelen gaan wel door, zodat er niet meer op buitenwater geloosd wordt. In Engeland is het gelukt om extreme wetgeving tegen te houden, zoals het verplichte reddingsvlot op tweemansboten en de railingen om vingersteigers. Maar dit gaat over milieu. Denkt u net als ik in Zeilen (Ons milieu, 2007?) uiteen zette dat het alleen een lokaal probleem is op drukke aanlegplaatsen, waarvoor betere oplossingen zijn, en dat het milieu prima overweg kan met wat uitwerpselen, net als van al die vogels en vissen? Dan vindt u waarschijnlijk geen politieke partij die zich daar sterk voor gaat maken en die ook verder aansluit bij uw politieke voorkeuren. Of u voor of tegen milieu kiest, dit gaat door.
Hoe nu verder? Want de eerste zin van dit stuk je blijft overeind. Als de zaak niet serieus wordt aangepakt, gaat binnenkort iedereen weer als vanouds op de puts en de inhoud toch overboord; Of het chemisch toilet wordt populair en dan gaat het conserveermiddel ook overboord, wat echt onwenselijk is. De watersporter is behoorlijk milieu-bewust, maar weet het ook niet en vrije tijd is beperkt.
De oplossing is eenvoudig, bij iedere ligplaats een afzuigpunt. Dat kan. 50 jaar geleden had niemand u geloofd als u beweerde dat in 2021 de meeste ligplaatsen een 220 volt aansluiting zouden hebben.
Dus, Watersport Verbond, roep niet zomaar om uitstel, maar maak met de Hiswa en de overheid een stappenplan: – Ontwikkel-subsidie – Diverse praktijktests – Grotere schepen en grotere havens eerst – Uitwerken van problemen en oplossingen voor diverse scheeptypen. Dan is er in vijf jaar veel te bereiken.
Politici zijn er niet op uit om maatregelen te treffen die niet uitvoerbaar en dus niet te handhaven zijn, ook al lijkt dat er nu wel op. Samenwerken op basis van bereidwilligheid en creativiteit is nodig om een zinloze confrontatie te voorkomen en waterrecreatie aantrekkelijk te houden. Ik ben ervan overtuigd dat, met een goed systeem, die verzegeling van de vuilwatertank helemaal niet nodig is.
Dwang uitoefenen is nooit een goede aanpak.
Wanneer er voldoende en gemakkelijk bereikbare voorzieningen zijn om de vuilwatertank uit te pompen worden die ook gebruikt.
En wanneer de sanitaire voorzieningen in de jachthavens van voldoende kwaliteit zijn zullen die ook eerder worden uitgekozen.
Lozen van kleine hoeveelheden urine (vooral ‘s nachts) wordt ook niet als een probleem gezien.
Verder vind ik dat lozen op groot water iets anders is dan op kleine binnenwateren. De regelgeving – nu alles in het land tot 3 nm buitengaats – is een veel te grove aanwijzing. Lozen op stromend water in verbinding met de zee zou minder een probleem hoeven te zijn.
Alles is reeds gezegd , gaan we de bruinvissen en zeehonden een pamper aandoen ? Onze vuilwatertank wordt enkel gebruikt met de afsluiter dicht in de havens . Op open water gaat die open . Daarbij in de havens gebruiken wij het voorziene sanitair .
Contoleren ??? hoe gaan ze dat doen ? De standaard afsluiter , even het moertje losdraaien en met de baco even open en terug dichtdraaien , moertje er weer op en klaar is kees ? Vind die chemische toiletten véél slechter voor het milieu dan eens een beetje poep .
Er zit een luchtje aan deze haagse regels.
In het overgrote deel van de jachthavens is het sanitair prima.
Indien je daar geen gebruik van kunt maken omdat je bijvoorbeeld vroeg op weg bent of ankert, gebruiken wij al jaren de “poepzakken” van Cactus.
Die passen op de meeste boot-toiletpotten met de bril eroverheen. Afsluiten met een zelfklevend deksel, geen luchtjes, geen gedoe, geen viezigheid en via een afgesloten vuilniszak later, volgens instructie, in de grijze container. Dit went heel snel. De enkele keer dat dit voorkomt bewaren we de vuilniszak zolang in de bakskist.
Een enkel plasje in de nacht gaat, toegestaan, door het pomptoilet.
Overigens zijn deze zakken ook voor urine te gebruiken, dan gaat er een poeder in waardoor een gel ontstaat, dit gebruiken we dan alleen in het geval dat ons pomptoilet toch verzegeld zou worden. Hooguit raakt de bakskist wat vol.
Hoe eenvoudig kan het zijn.
Het gaat om ieders overtuiging dat we ons zwemwater schoon moeten houden, dat is het enige dat helpt, niet het oncontroleerbare verzegelen.
De uitzondering voor de beroepsvaart, in de breedste zin, is raar.
Dit lijkt al met al weer een bureau-regeling.
Ik onderschrijf alle voorgaande bezwaren ook. Het is Nederland weer met het bekende vingertje, we zitten in de EU dus moet het ook in Brussel geregeld worden maar neen wij moeten het weer anders doen dan de test van Europa, overigens als we een installatie van Euro 10.000 moeten aanschaffen krijgen we dan ook subsidie zoals bij aanschaf van een warmte pomp? Ik ben bang dat een groot gedeelte van de watersporters met deze regeling ermee gaat stoppen met hun hobby. En trouwens hoe zit het eigenlijk met de binnenvaart ?