Vrijdagnacht zorgde storm Babet voor veel schade en meerdere doden in Ierland en Schotland. De storm richtte ook in het noorden van Duitsland en het zuiden van Denemarken flink wat schade aan. De wind zorgde voor een ongewoon zware stormvloed aan de noordkust en deze bracht tientallen boten tot zinken bij de Kiel-Schilksee. Volgens de havenmeester van de Olympiahafen Schilksee is ongeveer 25% van de boten daar gezonken.
24 uur lang waren er windstoten tussen de 45 en 60 knopen met volgens Windfinder een enkele uitschieter naar 70 knopen. Bij Flensburg stond het water 2,3 meter hoger dan normaal en bij Kiel 1,9 meter. Dat laatste is de afgelopen 35 jaar niet meer gebeurd.
De foto’s laten beelden zien van het grote drama wat zich hier voor booteigenaren heeft afgespeeld. De storm en de overstromingen waren van tevoren aangekondigd. Het is onduidelijk waarom er dan zoveel jachten ondanks de voorspellingen onvoorbereid in het water bleven liggen. Wellicht dat eigenaren te ver weg woonden om voor hun eigen boot te zorgen. Het kan ook zijn dat de vakantieperiode daar invloed op heeft gehad en booteigenaren in het buitenland waren.
Volgens de havenmeester van de Olympiahafen Schilksee is ongeveer een kwart van de boten daar gezonken. Het lijkt erop dat er meer dan 200 boten totaal verloren zullen zijn. Een ware nachtmerrie voor booteigenaren in die havens. Zij moesten vechten voor hun bezit. Maar in de chaos van losgeraakte boten was dit voor velen een onmogelijke uitdaging.
In de havens van Flensburg en Eckernförde bereikten de waterpeilen extreme hoogtes van respectievelijk 2,27 meter en 2,10 meter boven het gemiddelde waterpeil. De foto’s geven een impressie van de totale chaos in de havens.
Lees ook:
Hoe voorkom je stormschade aan je zeilen?
Zien: Vier stormvideo’s waar je best bang van wordt.
Tags: storm Last modified: 26 oktober 2023
Als het water meer dan 2 meter hoger is dan normaal is er denk ik ook weining aan te doen. Als je pech hebt en aan de hoge kant van de steiger ligt dan kom je uiteindelijk met de kont op of tegen de steiger te beuken. Dat houden weinig boten vol zonder lek te slaan en dan is het klaar. Bij ons in de haven (Volendam) ook ongebruikelijk om BFT7 uit het Oosten te hebben. Bij de vorige storm “Poly” was het water meer dan 50 cm lager, met harde bodem kom je dan ook in de problemen. Wordt interessant met deze global warming effecten…. Goed gaan opletten en voorbereiden voor extreme weersomstandigheden en hopen dat het goedgaat.
De oorzaak van de schade was hier niet het extreme weer, was 35 jaar geleden blijkbaar ook het geval….. maar het laks reageren op een waarschuwing, net zoals in Pepinster in België (waar men claimt dat de doden die gevallen zijn klimaatdoden waren). Extreme weerfenomenen van alle tijden, zou je als zeiler moeten beseffen. Vandaar de inzet op het voorspellen van weer, zodat je tijdig kan anticiperen. Niet anticiperen is niet de schuld van het weer….