Nieuws

Small Ships Race 2019: Lowestoft én Pin Mill

14:58

De Small Ships Race 2019 wordt een unieke combinatie van Lowestoft én Pin Mill. De prestatietocht voor kleine bootjes tot 24 voet start op maandag 17 juni vanuit IJmuiden. De deelnemers varen dan naar Lowestoft waar de finish is en traditiegetrouw het afsluitend diner met prijsuitreiking in de Royal Norfolk & Suffolk Yacht Club. Voor de zeilers die nog niet genoeg hebben van de Engelse oostkust is er de dag daarop een aansluitende toertocht richting Pin Mill.

“Charmante oplossing”

(c) Peter Schermer

In 2018 finisthen acht boten in Pin Mill. Meer dan de helft haakte af en twee boten weken uit naar Lowestoft. “We hebben de vorige editie stevig geëvalueerd”, Zegt Simon Does, Smallshipper van het eerste uur en mede-organisator. Hij noemt de dubbele bestemming een “charmante oplossing”. Does: “We kwamen tot de conclusie dat de Small Ships Race een springplank moet blijven voor een Noordzee-oversteek. Pin Mill is dan net te ongunstig als bestemming voor een beginnerstocht, zowel qua afstand als richting.”

Pin Mill staat bij veel zeilers op de bucketlist. (c) Riemer Witteveen

Geniettochtje

De oversteek naar Lowestoft wordt, zoals de afgelopen jaren, beoordeeld door een jury. De voorbereiding, de boot, en de leercurve van de deelnemers worden meegenomen in de beoordeling. Het gaat niet alleen om wie er als eerste aankomt aan de overkant. De tweede etappe naar Pin Mill is een toertocht. “Ik houd er rekening mee dat iedereen meegaat,” zegt Does. “Ik denk dat de meeste deelnemers die week toch wel vrij hebben genomen. De tocht van Lowestoft naar Pin Mill is niet moeilijk; het is hogerwal en het moet een geniettochtje worden langs de Engelse oostkust. Zaterdag gaan we weer richting Nederland en zondagavond ligt iedereen weer in zijn eigen bed.”

Veiligheidslijst

Het idee van een Full English Breakfast aan de overkant is onderweg een flinke opsteker. (c) Riemer Witteveen

Het is een veelbesproken onderdeel van de Small Ships Race: de veiligheidslijst. Alles op die lijst kunnen afvinken bleek vorig jaar niet voldoende voor een zorgeloze overtocht.  Does: “We gaan meer aandacht besteden aan de oversteek. Het is heel wat anders dan een tochtje langs de kust. Die veiligheidslijst is één ding. Ik kan naar de watersportwinkel met een creditcard en alles kopen wat ik nodig heb, maar dat betekent nog niet dat ik weet wat mij boven het hoofd hangt als ik op zee ben. Het kan deelnemers afschrikken dat we meer aandacht gaan besteden aan het zeemanschappelijke en in zekere zin is dat ook de bedoeling. De Small Ships Race is niet bedoeld voor mensen die voor het eerst op zout varen.”

Die oversteek gaat altijd gepaard met een buitengewoon aangename sfeer en dat is goud waard

– Simon Does, organisator

Organisator Simon Does met zijn Kolibri 560 Flecha Verda tussen de pieren bij IJmuiden. (c) Klaas Wiersma

Geen race

Hoewel het de Small Ships Race heet, is Does duidelijk: “We willen er geen race van maken, dan trek je een ander type zeiler aan. Er zullen vast zeilers zijn die zo snel mogelijk naar de overkant willen raggen, maar dat is niet onze doelgroep. De doelstelling blijft die springplank voor een eerste oversteek. Die oversteek gaat altijd gepaard met een buitengewoon aangename sfeer en dat is goud waard.”

Meer lezen

In het augustusnummer van Zeilen staat een uitgebreid verslag over de Small Ships Race in 2018. Peter Schermer en Riemer Witteveen gingen met redactieboot Zoef richting Pin Mill en ontdekten dat het voor beginners een pittige bestemming was. Een heuze vermissing op zee zette de organisatie op scherp. Je leest het in Zeilen 2018/08. Hier verkrijgbaar in de webshop.

 

Tags: , , , Last modified: 3 mei 2019
Sluiten