Het Nederlandse Team AkzoNobel heeft op dit moment geen schipper meer. Er zou sprake zijn geweest van contractbreuk. De Nederlander Simeon Tienpont is daarom sinds vandaag geen schipper meer van het team. Het nieuws komt onverwacht en op het laatste moment. Morgen, zaterdag 14 oktober, gaat de eerste In-Port Race van start in Alicante, slechts twee weken voordat de eerste etappe start.
Nieuwe schipper
AkzoNobel geeft aan dat ze nog steeds volledig toegewijd zijn aan het team en de Volvo Ocean Race. Op korte termijn zullen zij een nieuwe schipper aankondigen. Of dat weer een Nederlandse schipper wordt is niet bekend. Wie er morgen aan het roer staat van de nieuwgebouwde VO65 tijdens de In-Port Race in Alicante is ook niet bekend.
Contractbreuk
Wat de contractbreuk inhoudt is ook niet bekend gemaakt door Team AkzoNobel. Simeon Tienpont was al vanaf het begin betrokken bij Team AkzoNobel. Het team maakte als eerste bekend deel te nemen aan de Volvo Ocean Race en koos ervoor om een nieuwe boot te laten bouwen. De jonge schipper zeilde eerder in de Volvo Ocean Race op ABN AMRO II en afgelopen editie nog bij Team Vestas Wind.
In de recente aanloop naar de start van de Volvo Ocean Race is veel gebeurd bij Team AkzoNobel. Zo stapte Annemieke Bes recent af en werd zij binnengehaald door team Sun Hung Kai/Scallywag. Ook de Spanjaard Roberto Bermúdez de Castro, ook wel bekend als ‘Chuny’ verliet het team recent.
Vermoedens
Het is niet aannemelijk dat er iemand van buiten het team wordt aangesteld als schipper voor de gehele race. We verwachten dan ook dat een van de huidige bemanningsleden de taak dan ook op zich zal nemen. Twee sterke kandidaten zouden dan zijn: Nicolai Sehested, stuurman, trimmer en boat captain, en veteraan Brad Jackson, een zogenoemde watch captain met veel ervaring.
Update 1: In een eerste reactie tegen de NOS zegt Tienpont: “Ik ben zeer verbaasd over het besluit, dat ik via de media heb moeten vernemen.”
Update 2: Tienpont heeft de leidinggevenden van Team AkzoNobel uitgenodigd voor een gesprek om 12.00 uur ‘s middags op zaterdag.
Update 3: Tijdens de In-Port Race, die door Team AkzoNobel wel gewoon werd gevaren (ze werden zesde), stond navigator Jules Salter aan het roer. Anders dan de officiële reactie (‘Simeon weg om contractbreuk’) die we vrijdagavond kregen van de press officer van Team AkzoNobel is er nog niets naar buiten gebracht.
Update 4: Bouwe Bekking zegt tegen de Leeuwarder Courant dat vervanging van een schipper op korte termijn bijzonder moeilijk is vanwege de vereiste papieren en certificaten. De enige binnen het team die de vereiste papieren op zak had om de boot te schipperen, is de onlangs vertrokken Annemieke Bes.
Tags: AkzoNobel, Simeon Tienpont, The Ocean Race Last modified: 23 maart 2021
Informeer je goed zeilen! AkzoNobel heeft het contract zonder geldige reden opgezegd zorg dat je Simeon te spreken krijgt! Voor een eerlijk verhaal.
Een dag voor de start? Akzo zal allang een schipper klaar hebben staan. Het lijkt een vooropgezet plan. Misschien muiterij?
pfff waar rook, is vuur… Een organisatie als AKZO gaat ècht niet voor een lullig dingetjes een kapitein om 5 voor 12 de laan uit sturen. Mits er zeer aannemelijke redenen zijn tot een dergelijke beslissing te geraken. Kijk, hier zijn geen winnaars. Maar ook een Kapitein moet wel zijn positie weten. Hoe hard het ook klinkt.
Ook een AKZO is er op een moment gewoon klaar mee.
blijft over dat we hopen dat het natuurlijk snel overwaait en een fantastische trip gaat worde .
Succes jongens
Er begint een wat vieze geur te hangen om deze affaire. Als je iemand ontslaat, geef dan duidelijk aan waarom. Belangrijk voor het bootteam ook. Qua promotie van de merknaam AkzoNobel is het in ieder geval een blunder van de eerste orde.
Alle teamleden zouden tijdens de proloog zijn ontslagen? Zodat Akzo ze weer aan kan nemen buiten die BV van Simeon om.. Als ze daar nog zin in hebben..