Op vakantie of gewoon een stukje zeilen? Tochtplanning- en voorbereiding zijn het halve werk. Dan hoef je tijdens het zeilen alleen nog maar wacht te houden en de zeilen te trimmen. Omdat altijd scherp zijn veel energie kost, helpen we een handje.
Hier gaat het gros de mist in
De KNRM heeft een Hotspotkaart gepubliceerd met daarop de plaatsen waar het vaak misgaat. Zeilers zijn uiteraard verstandige mensen en komen nooit in de problemen, maar laten we voor de zekerheid even goed kijken naar de hotspotkaart. De vijf genoemde plaatsen: Waddenzee, noordoosten IJsselmeer, Grevelingenmeer en Veerse meer, Randmeren en Biesbosch. Het gaat met name om ‘vastlopen op ondieptes’ door ‘navigatieproblemen’ en ‘wind’.
De Steile Bank
We pakken het noordoosten van het IJsselmeer eruit. Daar noemt de KNRM als voorbeeld de Steile Bank, een uitstulping van de Zuid-Friese kust tussen Lemmer en Oudemirdum. “Die zandbank heet niet voor niets ‘de Steile Bank’,” stelt KNRM-schipper Wiebe Amels. “Het gaat daar van twee meter diepte ineens naar dertig centimeter. Als je van Lemmer langs de kust vaart richting Stavoren, houdt dan de rode tonnenlijn aan stuurboord, dan kan er niks gebeuren. Maar veel zeilers navigeren niet goed en zijn onvoldoende voorbereid. Dan huren ze een zeilboot, krijgen een summiere uitleg en gaan op pad.”
Ook voor kleine jachtjes
De oostkant van het IJsselmeer heeft wat ons betreft nog meer aandachtspunten. Daar is het opletten geblazen aan de oostkant van de vaargeul naar Kornwerderzand. Met name rondom de aanloop van Makkum kan de bodem ook voor kleinere kajuitjachtjes nog te ondiep zijn. Vanwege de heersende zuidwestenwind staat er daar, aan de lagerwal, bovendien dikwijls een pittige golfslag.
Staat niet op de kaart
Ervaren schipper of niet, als onverlichte objecten nog niet op de kaart staan, is het moeilijk ze te ontwijken. Zo staat er sinds kort een zeer solide meetpaal van Rijkswaterstaat buiten de eerder genoemde vaargeul naar Kornwerderzand. Op ongeveer 100 meter van boei VF 5, een veelgebruikt waypoint in aanloop naar Kornwerderzand, staat nu een heldergele paal met een klein platform erop. Ook bij Den Oever zou zo’n object zijn geplaatst. Omdat het niet te vinden is in de BaZ of op de bijgewerkte digitale kaarten, vroegen we Rijkswaterstaat om details, maar die hebben we bij publicatie van dit bericht nog niet ontvangen. Een update volgt zo snel mogelijk.
-> Update: de posities zijn bekend. Hier (.docx-bestand) staat het oorspronkelijke bericht.
In het kort:
- Meetponton met de naam WS1 lag voorheen voor het Spui bij Kornwerderzand en is nu verplaatst naar de Middelgronden op onderstaande positie.
- Verplaatst meetponton WS1
53° 3,1002 N/5° 18,6180 O - Geplaatste meetpalen:
Het lichtkarakter van alle drie de palen is: Lichtkarakter 28, Fl(5)20s, kleur geel - Den Oever vaargeul (FL73):
52° 54,2621 N/5° 4,8423 O
Waterdiepte: 7,7 meter - Kornwerderzand vaargeul (FL75):
53° 2,9206 N/5° 20,6896 O
Waterdiepte: ± 9,3 meter - Kornwerderzand Spui (FL74):
53° 4,0810 N/5° 19,7235 O
Waterdiepte: 13,4 meter
Langer wachten door personeelstekort
Het is mogelijk dat je bij sluis of brug langer moet wachten. Rijkswaterstaat liet begin juli weten dat ze nog hard op zoek zijn naar personeel voor sluis- en brugbediening – met de interessante naam ‘nautisch operator’. Door het huidige personeelstekort zijn de roosters weliswaar gevuld, maar is de rek eruit. Bij onvoorziene omstandigheden of uitval kan het voorkomen dat de wachttijden bij bruggen of sluizen langer zijn dan gebruikelijk. Uiteraard zijn dergelijke zaken op vaarweginformatie.nl te zien.
Actuele informatie
- Berichten aan Zeevarenden (BaZ) (je leest hier hoe je dat in de kaart verwerkt)
- Vaarweginformatie.nl
- NOS teletekstpagina 721
Omslagfoto louter illustratief (c) Ben Rutte
Tags: KNRM Last modified: 23 August 2022
In ca 5j tijd gigantische mentaliteit verandering: groet is not fine bij veel jonge schippers, opkruissen tegen wind = zeilen strijken, motor aan, ruimte geven van motorende schepen aan zeilers (vooral bij drukte) om genaker /code te kunnen strijken lokt schelden uit en het aantal idioten dat zonodig in uurtje van Makkum naar Enkhuizen scheurt steeds groter
Stuurboord vaarwater aanhouden waarom zou je als het niet doen tijdswinst oplevert
Gelukkig, als je tijd hebt en ondiep stekend bootje voorbij Ameland en rond Eijerland nog wat rust vinden maar daar vinden de maniakken ook wel wat op