Ian Murray, Directeur van de America’s Cup heeft 37 nieuwe maatregelen aangekondigd om de veiligheid van de Zeilers tijdens de races deze zomer te waarborgen. De meest ingrijpende luidt de verlaging van de windlimiet van 33 naar 23 knopen en het verbod op het verstellen van het vleugelprofiel van de roeren. Cayard, schipper van Artemis vergelijkt de maateregel met het fixeren van de staartvleugel van een vliegtuig.
Veiligheid
Naast de verlaging van de windlimiet zorgt het plan voor betere drijfhulpmiddelen, hands-free ademhalingsapparaten en betere zichtbare helmen. Tevens stelt Murray een aantal commissies samen die aanvullende technische aanbevelingen gaan doen over bijvoorbeeld beschermende kleding voor zeilers.
Dood
De oprichting van het ‘Review Committee’ was het directe gevolg van de dood van Artemis zeiler Andrew Simpson. Het comissie heeft de aanbevelingen opgesteld in samenwerking met vijftentwintig leden van de vier grote teams. Team leiders, schippers, ontwerpers, ingenieurs, zeilers en ondersteunend personeel werden ondervraagd.
Kritiek
De maatregelen werden gepresenteerd aan de US Coast Guard die daarop de race een nieuwe vergunning moet verlenen. Op de verschillende fora wordt al gekscherend gerefereerd naar de ‘Coast Guard Cup’. Ook is er verontwaardiging de beslissing vorig jaar om de optie voor een kleiner stormvleugelzeil te schrappen.