Nieuws, Wedstrijden

Nieuwe IRC- en ORC-regels: wat verandert er in 2025?

Regelupgrades voor de eisen van de boten in de IRC- en ORC-klasse

14:30

(c) Rick Tomlinson
Rolex Fastnet Race 2023 22 July 2023 Race start from Cowes Isle of Wight. Garm

Wedstrijdzeilen is continu in beweging, en dat geldt niet alleen voor de boten op het water. Ook de reglementen achter de schermen worden jaarlijks nagekeken en waar nodig aangepast. Voor 2025 is een aantal wijzigingen doorgevoerd in zowel IRC- als ORC-regelgeving. Deze aanpassingen kunnen directe gevolgen hebben voor Nederlandse zeilers die zich voorbereiden op een nieuw wedstrijdseizoen. Lees hier de belangrijkste veranderingen en wat dat betekent op het water.

Strenger toezicht op interne ballast

Ballast is een onmisbaar gedeelte voor de stabiliteit van een boot, maar vanaf 2025 worden de regels rondom de bevestiging ervan aangescherpt. Waar het hiervoor mogelijk was om ballast tijdelijk vast te zetten met spanbanden, is dit nu niet langer toegestaan. Ballast moet stevig en permanent worden bevestigd, zodat er geen risico bestaat op beweging tijdens de wedstrijd.

Aangeefplicht voor roterende masten

Zeilen is een sport waarin innovatie een grote rol speelt, en sommige teams zoeken continu naar manieren om hun tuigage te optimaliseren. In 2025 wordt het gebruik van roterende masten en andere bijzondere tuigage-ontwerpen strikter gereguleerd. Zeilers moeten zulke aanpassingen expliciet aangeven, zodat de meetbrief en het handicapsysteem in de pas blijven lopen met de werkelijkheid. Een roterende mast kan namelijk voor snelheidsvoordelen zorgen (zie hieronder.) Met deze aanscherping worden het speelveld eerlijker.

Beeld: Combinautic

Striktere regels voor zeiltrim

In een poging om duidelijke richtlijnen te scheppen rondom zeilvoering, is het vanaf 2025 niet langer toegestaan om zeilen vanaf meerdere punten tegelijk aan te slaan. Dit betekent dat teams zorgvuldig moeten kijken naar hun setup en trimtechniek om te zorgen dat ze binnen de regels blijven. Ook de specificaties rondom zeillatten zijn aangescherpt, zodat deze beter in lijn zijn met de Equipment Rules of Sailing (ERS) 2025-2028. (is niet volledig duidelijk wat voor verschil, moet dit erin blijven?)

Trimmen met harde wind

‘Accu pas opladen na de start’

Een opvallende wijziging in de regels heeft betrekking op het gebruik van ‘opgeslagen kracht’ vooral in de vorm van hydrauliek. In lijn met de Racing Rules of Sailing is het vanaf 2025 niet langer toegestaan om voorafgaand aan de race kracht op te slaan. Dit betekent dat systemen zoals hydraulische spanningsmechanismen of elektrische lieren pas tijdens de race zelf mogen worden opgeladen. Dit voorkomt dat teams met een oneerlijk voordeel – een elektronische krachtpatser – aan de start verschijnen.

ORC: Verbeteringen in de VPP en klasse-indeling

Naast de wijzigingen in IRC-regels zijn er ook binnen de ORC enkele belangrijke aanpassingen. Zo is het Velocity Prediction Program (VPP) geüpdate met verbeterde aerodynamische modellen voor voor-de-windse koers. Dit moet leiden tot nauwkeurigere handicaps en nauwkeurigere berekeningen van bootsnelheid.

Daarnaast is de klasse-indeling voor Double Handed Championships aangepast: boten worden nu ingedeeld op basis van hun All Purpose Handicap (APH)-waarde, met aparte divisies voor mannelijke, vrouwelijke en gemengde teams. Hierdoor ontstaat een eerlijker competitie voor verschillende typen deelnemers.

Nauwkeuriger bij licht weer

Een andere interessante ontwikkeling binnen de ORC-regels is de uitbreiding van het windbereik binnen de VPP. Voorheen werd rekening gehouden met windsnelheden vanaf 6 knopen, maar in 2025 is dit verlaagd naar 4 knopen. Dit betekent dat de berekeningen en prestatiescores nu beter aansluiten bij lichte wind, wat vooral van belang is in wedstrijden met gevarieerd weer.

licht weer

In het kort

Voor zeilers in Nederland – zowel op nationaal als internationaal niveau – betekenen deze wijzigingen dat er aandacht moet worden besteed aan meetbrieven, tuigage en wedstrijdstrategieën. Teams die met interne ballast werken, moeten ervoor zorgen dat deze permanent is bevestigd. Ook wordt innovatie binnen de tuigage meer gereguleerd, waardoor het belangrijk is om nieuwe ontwikkelingen correct aan te geven.

Ook op ORC-niveau zullen zeilers rekening moeten houden met de nieuwe VPP-aanpassingen, zeker in lichte weersomstandigheden waarin de vernieuwde berekeningen een grotere impact kunnen hebben. Double Handed-zeilers krijgen daarnaast te maken met een nieuwe klasse-indeling, wat kan betekenen dat sommige teams anders worden ingedeeld.

Last modified: 4 maart 2025
Sluiten