Nieuws

Na 33 jaar nieuwe zeilen

Hoog tijd voor de laatste grootste investering

11:11

Zeilen Magazine. Nieuwe zeilen voor de 2Dehlig een Dehlya 25 uit 1991. De zeilen waren ook uit dat jaar. Watt zijn de verschillen met een nieuw tuig.

Sinds 2018 zijn Guus en Bertel de trotse bezitters van een Dehlya 25 uit 1991, 2Dehlig. “Stukje bij beetje hebben we haar opgeknapt. Nu is het hoog tijd voor de laatste grootste investering: na 33 jaar dezelfde zeilen krijgt de boot nu eindelijk een nieuw tuig.” Lees het hele verhaal in Zeilen editie 09/2024.


Onze Dehlya 25 zeilt al 33 jaar rond met dezelfde zeilen. Het is een set van Elvstrøm, die vanaf de werf geleverd is. Op zich ziet het tuig er nog goed uit: het grootzeil is doorgelat en ook de genua 2 en fok doen hun werk nog goed. De zeilen zitten met leuvers aan het voorstag, maar beide voorzeilen kunnen wel opgerold worden.
Toch merken we aan een aantal zaken dat de zeilen hun beste tijd hebben gehad. Vanaf windkracht 4 geeft iedere vlaag wel veel helling, maar nauwelijks extra snelheid. Zelfs met twee reven loopt de boot in een flinke vlaag regelmatig uit het roer. Dat is niet alleen oncomfortabel, het zeilt ook vervelend, leidt tot stress aan boord én is onveilig.

Wensenlijst

De boot ligt in Gaastmeer. De meeste tijd varen we in Friesland, met af en toe een tocht op het IJsselmeer. We hebben de ambitie om richting het Wad te gaan, dus ook bij windkracht 5 à 6 beaufort moeten we de boot kunnen blijven zeilen. Voor we naar de zeilmaker gaan, zetten we onze wensen op papier:
• een toertuig
• betere controle bij meer wind
• een groter tweede rif
• eenvoudig op te doeken grootzeil
Via via komen we terecht bij Hagoort Sails, waar we ons lijstje neerleggen. Niet veel later ontvangen we de zeilmakers aan boord om het nieuwe tuig in te meten. Dat luistert nauw, in verband met mastkromming en stand van de mast.
Het is voor ons de eerste keer dat we zeilen bestellen, dus nieuwsgierig horen we aan hoe de zeilen geheel door de computer worden ontworpen. Hoe op basis van dit ontwerp de lasersnijder op de vacuümtafel de verschillende banen snijdt, tot op de millimeter nauwkeurig. Eerst worden de banen aan elkaar gezet, daarna de verstevigingen in het zeil genaaid, waarna het zeil wordt afgewerkt.
Naar één ding zijn we nog benieuwd: spelen de oude zeilen nog een rol bij het ontwerpen van het nieuwe tuig? We leggen onze vraag voor aan Lars van Stekelenborg, kers- verse eigenaar van Hagoort Sails: “Nee, dat doen we nooit. We weten bijvoorbeeld niet of het oude tuig op speciaal verzoek in een bepaalde vorm gemaakt is. De ontwerper kijkt uitsluitend naar de boot. Wat is de waterverplaatsing?

Zeilen 09/2024

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.

Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.

Omslagfoto en foto: © Bertel Kolthof
Tekst: Bertel Kolthof

Tags: Last modified: 18 september 2024
Sluiten