Vier Duitse zeilers zijn gered op de vroege zondagochtend van 20 maart. De KNRM van Vlieland en Terschelling werden samen met de kustwachthelikopter om 05.16 uur gealarmeerd.
In de problemen
Het jacht, dat van Duitsland op weg was naar de Waddenzee, liep op de Noordwestgronden tussen de eilanden aan de grond. Daardoor brak de kiel door de romp heen en maakte het schip snel water. De vier ervaren zeilers zijn meteen in hun reddingsvlot gestapt en sloegen via hun mobiele telefoon alarm. Ook activeerden ze het noodradiobaken (EPIRB, Emergency Position Indicating Radio Beacon) van hun zeiljacht en namen het baken mee het vlot in.
Peter Terpstra, schipper van de Frans Hogewind, hoort de pieper gaan. Hij springt uit zijn bed, kleed zich snel aan en vertrekt naar het KNRM-reddingstation. Met windkracht vijf en een oostelijke wind wordt de zoekactie in gang gezet. “Met deze weersomstandigheden heb je de wind en de golven in de rug. We waren daarom snel op de doorgekregen locatie”, vertelt Terpstra. Maar op de plaats van bestemming is geen zeiljacht of reddingsvlot te vinden. “We kozen ervoor om het zoeklicht uit te zetten, met het licht van de volle maan konden we meer zien. Gelukkig had de bemanning de EPIRB mee op het reddingsvlot. Zo konden we aan een piepgeluid door de marifoon horen of we in de buurt waren. Het geluid werd steeds harder naarmate we dichterbij kwamen.”
De redding
Een zucht van verlichting verschijnt over de gezichten van de vier Duitsers als de reddingsboot ze heeft bereikt. “Door het felle maanlicht zagen we het reddingsvlot aan bakboord van onze boot. De reddingsactie verliep snel. De mannen – vol adrenaline – klommen aan boord. Toen ze langzaam tot rust kwamen, werd de lichamelijke toestand pas duidelijk: bij één van hen werd een temperatuur van 33,7 graden gemeten.” Op het strand van Terschelling stond het kusthulpverleningsvoertuig klaar om de drenkelingen naar een verwarmde loods te brengen. Daar was een ambulance voor verdere medische hulp. Na warme douches, thee en droge kleding kwamen ze langzaam weer op verhaal.
Afloop
“Dit is waar je het voor doet”, vertelt schipper Peter Terpstra. “Het had heel anders af kunnen lopen, maar dankzij het snelle optreden en de gunstige weersomstandigheden is het gelukt.” De zeilers zijn dezelfde dag nog met de veerboot naar de vaste wal gegaan waar familie ze opwachtte. Het gehavende zeiljacht is later opgepikt door sleep- en bergingsbedrijf Rederij Noordgat./
N.v.d.r. naar aanleiding van vragen en opmerkingen over het woord ‘ervaren’ in de titel is, na contact met de KNRM, besloten dit woord tussen aanhalingstekens te plaatsen. Het woord is een interpretatie van de schipper van de KNRM. Hij noemt dat de zeilers een aantal jaar zeilervaring hebben en dat zij in het bezit waren van allerlei veiligheidsmiddelen.
Foto’s: KNRM Vlieland en Terschelling
Last modified: 20 juni 2022
Wordt het jacht geborgen?
Ja te lezen in de tekst
Het belangrijkste is dat de 4 opvarenden het hebben kunnen navertellen. Hulde aan de redders van de KNZHRM. En gelukkig kon het jacht nog geborgen worden ook. Hulde.
Ja het moet een heerlijk gevoel zijn als je mensen van de dood redt! Hulde aan de redders op zee!
Maar… Is nu duidelijk waarom en hoe “4 ervaren zeilers” met laagwater op een plek zaten waar ze volgens alle kaarten niks te zoeken hadden?
Dat is ook mijn vraag. Prachtig hoe alles over de redding is verteld maar voor lering is het voor mij interessant om te weten wat er is gebeurd.
Vreemd, dat je bij onderkoeling onder een warme douche wordt gezet.
Begrijp dat tijd en datum 20 maart rond 05.00 liggen. Heb de getijdetabellen niet bij de hand maar wat was de waterstand? Golfhoogte en vaarplan van deze ervaren zeilers?
Zou zelf niet zo gauw voor afsnijden kiezen bij onbekend water en in het donker.
Inderdaad is het leerzame deel niet verwoord.
De betiteling van ervaren zeilers roept daarom wel vragen op.
Iets over de geplande route en de gekozen route, gebruikte navigatiemiddelen zoals kaart, gps, dieptemeter kan erg leerzaam zijn.
Waddenzee is weliswaar uitstekend bevaarbaar maar het is niet gemakkelijk
Dit was nog buitengaats en dus niet op de Waddenzee.
Het zoveelste bewijs dat sommige moderne jachten van sommige werven slecht gebouwd zijn?
Je hoort vaak zeggen “je krijgt wel veel boot voor je geld”…Blijven we zo denken ?
Als een jacht aan de grond loopt moet het niet zo zijn dat de kiel door de bodem kan worden gedrukt, of is die gedachte ”ouderwets”‘?
Eigenlijk is dit gewoon een stranding. Ouderwetse schepen overleven dit ook maar zelden. Een stalen S-spant heeft meer kans op overleven, dat dan weer wel.
Je ziet toch genoeg strandingen waar een schip, ook polyester, na lostrekken gewoon weer door kan en een stranding is wel wat anders dan een grond beroering. Er zijn genoeg schepen die een harde grondberoering hebben en er zonder- of met minimale schade vanaf komen Ik denk dat E.B wel een punt heeft. Je krijgt bij bepaalde typen schip veel boot voor je geld maar niet zozeer veel materiaal. Zeker bij het type schip waar het om gaat is dit het geval, vraag eens een winterbergingsbedrijf hoe het is om ze op een bok te zetten. Of het vlak deukt in rond de kiel, of de steunen geven deuken in het vlak. Of beide…..
Prachtig zo’n succesvolle redding. We mogen trots zijn op onze KNRM. De omstandigheden en de oorzaak? Misschien nog wat vroeg om daar nu al uitspraak over te doen. Ik verzoek het Blad Zeilen hier onderzoek naar te doen en in een volgend nummer aandacht aan te besteden aan de leermomenten voor ons allemaal.
Het is natuurlijk moeilijk te geloven dat “ervaren zeilers” denken te kunnen afsteken via het Noordgat. Een gat waarvan iedereen al jaren weet dat je daar helemaal niet moet zijn, en zeker niet met Bft 5 tenzij je zeeeer goed lokaal bekend bent zoals de KNRM bemanning en vissers.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de boot stuurloos was, of dat de stroom was uitgevallen zodat de navigatie niet meer werkte. Wellicht horen we daar t.z.t. meer over.
De zandplaten daar zijn zo hard als beton, en als je daar met een diepgang van pakweg 1,80 en een beetje zeegang op knalt, dan breekt bij het merendeel van alle moderne jachten de kiel gewoon af. Ondanks alle CE normering ….
Apart dat de redactie dit “ervaren zeilers” noemt. Als je ervaren bent weet je dat je niks te zoeken hebt bij de Gronden en daar niet moet afsnijden en gewoon keurig via het Stortemelk moet navigeren. Dus tenzij er sprake was van een mechanische storing in de besturing is dit gewoon beginners prutswerk. Gelukkig waren ze op,gebeid van veiligheid wel helemaal bij de les en kunnen ze het navertellen.