Na jaren van onduidelijkheid en het vooruitschuiven van data is onlangs de datum voor de invoering van de verzegelingsplicht van vuilwatertank- en toiletafvoeren bekend gemaak. In het ‘Besluit tot wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving (BAL, red.)’ dat het ministerie van I&W 4 november jl. heeft gepubliceerd, wordt duidelijk dat de verzegelingsplicht niet eerder dan 1 januari 2026 in werking zal treden. ‘Niet eerder’ impliceert dat ook deze invoering uitgesteld zou kunnen worden, maar dat is op dit moment slechts speculatie.
In een publicatie op hun website reageert het Watersportverbond vol verbazing op het Besluit tot wijziging. De organisatie zegt niet op de hoogte te zijn geweest van deze ontwikkelingen, terwijl ze wel met het ministerie over de nieuwe wetgeving in overleg waren. Tot dusverre lijkt het ministerie in de wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving in elk geval tegemoet te zijn gekomen aan de wens van de klankbordgroep voor een overgangsperiode. Deze zou echter aanzienlijk korter zijn dan gevraagd. In plaats van de beoogde vijf jaar wordt de overgangsperiode door het ministerie ingekort tot 2,5 jaar. Het ministerie stelt deze periode vooral nodig te hebben om de zegels te laten produceren.
Kosten rekenen voor afzuigstations niet toegestaan
Aan de huidige infrastructuur van afzuigstations lijkt weinig te gaan veranderen. Uit een veelgehoord protest in de Internetconsultatie op de wijziging van het BAL blijkt dat afzuigstations veelal niet gratis zijn. In een reactie daarop laat het ministerie weten dat het expliciet niet is toegestaan om een vergoeding voor het gebruik van afzuigstations te vragen. Dit is wettelijk vastgesteld in het Activiteitenbesluit milieubeheer. Mocht daar niet aan worden voldaan dan kan de schipper de gemeente vragen handhavend op te treden, of kan een dergelijke situatie gemeld worden in een door het ministerie ontwikkelde app.
Onduidelijkheid over uitvoering
Met het aanwijzen van een datum voor de invoering van de verzegelingsplicht vuilwatertanks ligt het in de lijn der verwachting dat minister Harbers van I&W ook meer duidelijkheid zou verschaffen over de zegels, en de uitvoering en handhaving van de plannen. Een afsluiter van een vuilwatertank- of toiletafvoer zou volgens de minister in gesloten stand te verzegelen moeten zijn. Om “onnodige lasten te voorkomen” wordt de eigenaar van het pleziervaartuig verantwoordelijk gesteld voor het correct aanbrengen van het zegel.
Daarvoor zou, los van het eventueel boren van een bevestigingsgaatje, het niet nodig zijn om aanpassingen aan de afsluiter te doen, zo staat te lezen in het besluit. Omdat de zegels nog geproduceerd moeten worden, wordt nog niet omschreven hoe deze er uit gaan zien. Ook zegt het ministerie op een later tijdstip met een voorlichting te komen over het correct aanbrengen van een zegel. De beschrijvingen van de uitvoering van de verzegeling hinten een beetje op een tie wrap-achtige constructie, alleen blijft dat slechts een speculatie.
Twijfels over handhaving
Als de Omgevingswet over iets meer dan een half jaar daadwerkelijk in werking treedt, wordt het voor toezichthouders mogelijk om ook zonder toestemming van de eigenaar aan boord te komen om de verzegeling van de buitenafvoer te controleren. Daarbij dient de verzegeling duidelijk zichtbaar te zijn. Daarnaast zou de toezichthouder direct inzicht moeten kunnen krijgen in de locatie waarop het zegel geopend is geweest. Dat laatste is vooral voor zeegaande jachten van toepassing, omdat het op zee toegestaan blijft om je vuilwater rechtstreeks in het oppervlaktewater te lozen. Van zee terugkerende of buitenlandse jachten zouden in jachthavens en bij bruggen en sluizen een nieuw zegel moeten kunnen kopen. Naar verwachting gaan deze zegels tussen de € 10 en € 20 kosten.
Over de uitvoering van de handhaving is Rijkswaterstaat (RWS), die naar alle waarschijnlijkheid verantwoordelijk wordt voor de handhaving op bijvoorbeeld het IJsselmeer en Markermeer, kritisch. Momenteel richt RWS zich voornamelijk op het handhaven van beroepsvaart. Het uitbreiden van de handhavingswerkzaamheden naar pleziervaart past volgens RWS niet binnen de huidige capaciteit. De handhavers moeten daarnaast “worden opgeleid in de verschillende soorten toiletinstallaties die in de pleziervaart voorkomen en de verschillende vormen van fraude en technische mogelijkheden”. Omdat het lozingsverbod al sinds 2009 van kracht is, is dit in principe geen compleet nieuwe taak voor RWS. Het is nog niet bekend of je een boete krijgt op het moment dat de afvoer niet of onjuist verzegeld is.
Alternatieven voor de vuilwatertank
Betekent dit Besluit dat dus je verplicht bent om een vuilwatertank aan boord te installeren? Nou, nee. Een vuilwatertank neemt nogal wat ruimte in op je boot, kan gaan stinken en kan voor een ongewenste ballastverdeling zorgen. Gelukkig zijn er toegestane alternatieven waarmee je de installatie van een vuilwatertank kunt omzeilen.
Droogtoilet
Droogtoiletten zijn er in verschillende uitvoeringen, waarvan de meest eenvoudige eigenlijk niets meer is dan een hygiënische zak die je in een toiletpot, emmer of opvouwbaar toilet hangt. Omdat deze zak ook de bril van je toiletpot (of de rand van de emmer) bedekt, kun je gewoon gaan zitten en je behoefte doen. Daarna knop je de zak dicht en kun je hem bij het afval weggooien. In de zakken zit een absorberende laag die urine en ontlasting omzet in een geurloze gel.
Een andere optie is het compost toilet, waarbij de ontlasting in een bak wordt opgevangen zodat je dit later thuis op je composthoop kunt gooien. Belangrijk bij dit type droogtoiletten is dat je voor een exemplaar kiest met een urinescheider. Hiermee voorkom je dat urine en ontlasting met elkaar in aanraking komen en onaangename geuren veroorzaken.
Het bevriezingstoilet lost dat probleem op door ontlasting en urine meteen te bevriezen. Qua omvang is dit type ongeveer net zo groot als een compost toilet (63,5 x 44 x 55 cm), maar het nadeel van een bevriezingstoilet is dat je altijd stroom nodig hebt om hem te laten werken. Daarnaast is een bevriezingstoilet flink duurder dan een compost toilet.
Van de droogtoiletten is het verbrandingstoilet het type met de minste kans op stankoverlast van door opslag. Zoals de naam al doet vermoeden, laat dit type toilet niets van je ontlasting over. Als de aslade vol zit, leeg je deze in de prullenbak. De verbrandingstoilet is van de droogtoiletten veruit de duurste en heeft zowel elektriciteit als een ventilatiebuis nodig.
Urinoir
Het lozen van urine blijft op de binnenwateren wel toegestaan en daarom zou een urinoir een goed alternatief kunnen zijn. Voor een grote boodschap zou je dan gebruik moeten maken van de faciliteiten in de jachthaven. Maar omdat je dergelijke bezoeken niet per se kunt plannen, is deze optie voor een langere tocht op het water minder geschikt.
Chemisch toilet
Een chemisch toilet lijkt in beginsel op een compost toilet; in zoverre dat het formaat ongeveer overeen komt en je ontlasting ook in een bak onder het zitgedeelte wordt opgevangen. In de opvangbak van een chemisch toilet kun je een fecaliën afbrekende toiletvloeistof toevoegen voor je het toilet in gebruik neemt (dat hoeft niet bij iedere toiletbeurt, maar eigenlijk alleen als het toilet leeg is). Die vloeistof zorgt er niet alleen voor dat ongewenste geuren onderdrukt worden, maar ook voor dat je het toilet makkelijker kunt legen. De meeste jachthavens hebben hier een speciaal inleverpunt voor.
Zuiveringsinstallaties
In tegenstelling tot de andere opties houd je bij een zuiveringsinstallatie geen afval over. Nadat dit systeem het vuilwater gezuiverd heeft, mag je dat ‘gewoon’ in het oppervlaktewater lozen. Deze installatie moet voor goedkeuring voor gebruik wel aan de eisen van de overheid voldoen. Op dit moment zijn dergelijke installaties in Nederland nog niet op de markt. In het buitenland zijn ze wel verkrijgbaar, maar vaak behoorlijk prijzig en omvangrijk. Een exemplaar dat we op de METS zagen was ongeveer net zo groot als een vuilwatertank.
Tags: verzegelingsplicht vuilwatertanks, vuilwatertanks Last modified: 8 december 2022
Zolang de overheid niet volledig de vervuiling van ons oppervlaktewater door de landbouw en de industrie alsook de luchtvervuiling door Tata Steel, het verkeer, etc, heeft stil gelegd, ga ik over op het hier boven niet genoemde alternatief: de puts in een mooi houten frame met wc-bril.
Ben het helemaal met Jan eens. Vage symboolpolitiek. Een alternatief voor de erg dure hygiënische zakken is een simpele vuilniszak met wat katten korrels. Dat is leuk voor drukke ligplaatsen in de zomer. Verder laat ik het er gewoon maar opaan komen. Eerst maar eens zien wat de pakkans is.
Uit ervaring weet ik dat hennipsnippers veel beter werken dan kattenbak korrels. Deze snipper zijn redelijk goed verkrijgbaar.
Ik heb een oldtimer schip en daar ga ik niets aan veranderen. De olie roverheid vervuilt genoeg, moeten ze daar eerst maar mee kappen.
Mijn grootste bezwaar is dat er meer twee maten gemeten wordt. De gehele beroepsvaart lost het hele jaar op het oppervlaktewater. Vaak heeft men een vuilwatertank maar deze wordt wanneer hij vol zit automatisch overboord gepompt. De schipper schaamt zich wanneer dit gebeurt wanneer hij in een haven ligt te laden of lossen voor de ‘wolk’ die dan in het water ontstaat. Op zich ben ik niet tegen een vuilwatertank wanneer deze gewoon op een rivier geloosd mag worden. De acceptatie zou dan veel groter zijn. Gemiste kans.
Als NauticWaterlo.nl hebben we , samen met een Watersportbedrijf in Dijken / Langweer met een verhuurvloot, een systeem ontwikkeld waarmee het vuilwater zodanig bewerkt kan worden dat het geschikt gemaakt wordt om op het oppervlaktewater te lozen. We hebben ons best gedaan om een betaalbaar en efficiënt systeem te ontwikkelen voor een complex proces. Ons systeem kun je zowel op je bestaande vuilwatertank aansluiten of als je die niet hebt direct aansluiten op je boord toilet.
De uitrol van onze systemen zijn na het afronden van de Nederlandse certificering gepland in 2023 .
Voor meer informatie verwijzen we graag naar onze site https://www.nauticwaterloo.nl/
Ja de puts …. al jaren bij mij in gebruik. Laten ze eerst de grootvervuilers gaan aanpakken dan de pleziervaart lastig vallen met niet te handhaven regels…… zo meteen moeten we ook nog scheetbelasting gaan betalen.
De voor preekstoel doet het ook erg goed bij aan de windse koersen
En …. een “woest aantrekkelijke” regeling om straks aan de eisen te kunnen voldoen??
Naast alle alternatieve toiletten zijn er twee mogelijkheden die te weinig worden genoemd. De eerste is de fysieke aanpassing van het toilet waardoor alleen urine geloosd kan worden op het oppervlaktewater en ontlasting wordt opgevangen. Binnen de nieuwe uitvoeringsregeling is deze variant toegestaan. Je hoeft dan geen verzegeling aan te brengen.
De tweede is de “Eigen Verklaring”. Ik ben van plan een verklaring naar het ministerie te sturen dat ik nooit (ook niet op plaatsen waar het wel mag) ontlasting in het water zal afvoeren. Wij varen veel op de Oostzee en ook daar voeren we nooit ontlasting af op zee.
Ik weet niet of deze “Eigen Verklaring” werkt, maar als ik ooit bekeurd wordt leg ik dit voor aan de rechter.
De kans dat je bekeurd wordt lijkt me overigens zeer klein want de handhaver krijgt er geen capaciteit bij.
Als de controle net zo heftig wordt als bij het gebruik van niet geregistreerde handmarifoons en verboden antifouling, dan valt het allemaal vast mee. We leven in een papieren werkelijkheid. Gewoon je gezond verstand gebruiken. Niet lozen in havens, zwemwater en ondiepe meren.
Het blijft een grote grap, wat denken ze daar nou eigenlijk in Den haag, dat wij niet inventief zijn. Zoveel mogelijkheden om dit alles te omzeilen. Zegel van 10 – 20 euro. Helemaal gek zijn ze. En de beroepsvaart incl vele passagiersschepen mogen gewoon blijven lozen. Chemisch toilet is toegestaan. En wat als deze vol is en even geen mogelijkheid is om te lozen? Dan hup, incl de chemicalien overboord. Zegel zou ik dus lekker laten zitten, bij mij gaat er een zuigslang aan dek en pomp het met een losse pomp zo overboord. Echte duidelijke rapporten die de vervuiling aan geeft op welke plekken en in welke periodes zijn nooit op tafel gekomen. Jammer dat ze zo dom zijn daar in Den Haag.
Als we varen op het ijsselmeer en er komt zo’n rivieren cruise schip aan vanaf de Ijssel dan loost deze al zijn zooi als hij het ijsselmeer op gaat. De bruine strepen blijven lang zichtbaar op het water en je kan het ook nog eens ruiken. Ik denk dat alle op het gehele ijsselmeer varende plezierboten minder vervuilen dan deze leuke cruise schepen. Ander probleem met de huidige pompen is de capaciteit. Heb je een vuilwater tank en moet je die laten afzuigen dan wil je het doen aan het einde van je zeildag of weekend zodat de tank leeg is en minder gaat stinken. Maar zie je al 40 boten aan het einde van het weekend klaarliggen om zich te laten afzuigen? Dat afzuigen zou dan eigenlijk een mobiele diens van de havenbeheerder moeten worden. ‘Ik lig op ligplaats K7 en kan je hem de komende dagen even afzuigen’. Dan wordt het werkbaar.
Wat een onzin verzinnen ze toch net zoals de politiek compleet los van de gewone wereld ze hebben geen lef om grote bedrijven aan te pakken maar wel de gewone man krijg steeds meer een hekel aan deze clowns die je plezier in het varen steeds meer verzieken.
Blijft bijzonder dat een handhaver met een doorlopende machtiging “artikel 12 wet op het binnentreden” kan rondlopen om naar je wc te kijken. Elk onderzoek kan dan starten met “ik wilde alleen het toilet controleren en zag toen……”. Zware inbreuk op de privacy in algemene zin. Vraag me af hoelang het duurt voordat iemand dit naar de rechter brengt en door blijft escaleren tot de hoge raad.
Het is en blijft symboolpolitiek, wie dat niet ziet heeft boter op zijn hoofd. Bedacht door niet watersporters.
Laat de ambtenaren overheid zich druk maken over de PFAS in de Westerschelde en alle industriële vervuilers die lozen op het oppervlaktewater.
Chemicaliën die al dan niet met vergunning worden geloosd op het water lijkt met meer urgent dan wat door de watersport wordt geloosd. In de havens zijn de faciliteiten tegenwoordig erg goed en door verdere bewustwording bereik je meer dan de thans voorliggende regels en bedachte maatregelen.
Krijgen de vissen, vogels en zeehonden etc. straks luiers uitgereikt met bijbehorende verzamelpunt.
Zo mogelijk in de haven naar toilet. Tijdens varen: Voor ontlasting heb ik een draagbare tank laten maken, die ik leeg in haventoilet of afzuiginstallatie. Werkt super. Urine gaat overboord.
Onze 2 katten aan boord hebben een kattenbak. Heb net aan ze gevraagd of we die wellicht kunnen delen. Probleem opgelost!
Ik heb helemaal geen afsluiter die ik dicht kan draaien en verzegelen. Met een pomp kan ik de vuilwatertank leegpompen. Krijg ik dan een verzegeling op de zekeringenkast?
In veel van de gegeven reacties wordt de schuld of het oplossen van het probleem vooral bij een ander gelegd. Natuurlijk moet er nog veel gebeuren om ONS milieu goed te houden. Maar door IEDEREEN , dus ook door ons en als we met een paar honderd duizend watersporters ons gezond verstand (blijven)gebruiken dan houden we SAMEN ,ook ons milieu gezond.
Bedankt Menno, de eerste verstandige reactie hierop.
De haven naast mijn haven zegt dat het afzuigstation alleen door hun eigen ligplaatshouders gebruikt mag worden. Dat lijkt mij een aandachtspunt bij subsidieverlening.
Dit afzuigstation wordt bijna niet gebruikt. Volgens mij is vaker gebruiken goed voor het apparaat. Dus zouden ze mij beter kunnen toelaten.
Ik heb 2 jaar terug een vuilwatertank in laten bouwen en wil graag gebruik maken van de afzuigstations in de havens. Volgens de regelgeving dient in elke haven met meer dan 50 ligplaatsen een afzuigstation beschikbaar te zijn.
Maar wat blijktbij mij in de omgeving (Maas, Brabant):
Eigen haven 250 ligplaatsen, geen afzuigstation.
Haven van buren (1km): 170 ligplaatsen, geen afzuigstation.
Volgende dichtstbijzijnde haven (5 km): 60 ligplaatsen, geen afzuigstation.
Het dichtstbijzijnde afzuigstation is pas op 10 km.
Zodra ook de havens voldoen aan de regelgeving, dan heb ik geen bezwaar tegen verzegeling van de afsluiter. Tot die tijd zal ik echter nog wel eens wat lozen.
IK had een toilet met een vermaler, die dat visvoer buitenboord afgaf, Krijg je mooie grote voorn van, dat mag ook niet meer dus, ik heb geruild met een poty pot (Chemisch toilet) dus ik ben klaar voor de controle) wel een soort van journaal bijhouden voor de afgave, plaats, datum, handtekening cq stempel van de jachthaven. doet de beroepsvaart al jaren.
hgr maarten
Toen ik in 1984 begon met de afbouw van het casco van mijn zeilboot, was er nog geen sprake van vuilwatertanks. Later inbouwen is complex en gaat gepaard met sloopwerk. Niet aan begonnen dus. Wij gebruiken het pomptoilet voor de ‘plasjes’ en voor de ‘grote boodschap’ zijn er de speciale opvangzakken aan boord die later in de jachthaven bij het grofvuil gaan. Dit laatste is echter een grote uitzondering omdat bijna altijd in een jachthaven wordt overnacht en de sanitaire voorzieningen daar zijn nu gewoon goed. Ik kan dus niet een volle vuilwatertank lozen op open water en vind het eenvoudige pomptoilet dus zo gek nog niet. Het verzegelen van afsluiters houdt dus in dat ‘plasjes’ ook niet meer kunnen. We zeilen op ruim water en ik zie mijn vriendin tijdens zeegang niet op een puts gaan zitten. Wat een slechte ondoordachte maatregel, die inderdaad door ‘niet watersporters’ is bedacht. Ik hoop dat het verstand terug keert bij de bedenkers van dit plan. Naast het verzegelen van al die afsluiters moet er gehandhaafd worden en van dat laatste zal weinig terecht komen. De beroepsvaart, waaronder die 100 m lange cruiseschepen blijven wel gewoon lozen. Van de gekke ….
Henk, het is toegestaan dat je het toilet zo aanpast dat alleen urine kan worden geloosd. Er hoeft dan geen verzegeling te worden aangebracht. Zie de Zeilen van februari 2023.
Bij ons op het alkmaardermeer huizen minimaal plm.1000 ganzen,gesteld dat deze per dag 40 cc (echt niet te veel)poep en plas produceren,365 dagen per jaar,dat betekend dat er alleen door ganzen al 14.6 m3 per jaar wordt geproduceerd.
De watersporter met een kajuitboot voegt er het zijne aan toe.
Stel 26 weekenden dus 52 dagen en 25 door de weekse dagen(vakantiedagen)
Stel gemiddeld 3 mensen per boot, gemiddeld 30 boten op het water,50 cc poep per persoon(plassen mag volgens de regelgeving)wat in het water beland is 0.35 m3 per jaar.
Geweldig,de ganzen winnen met een verschil van 14.25 m3 !!!.
Zij zijn trouwens niet de enigen die winnen(vissen,eenden,koeten ed.ook).
De watersporter met een kajuitboot is de verliezer,maar toch winnen vervuilers als Tata steel en Schiphol ed.het van de dieren want zij kunnen ongestoord doorgaan
met de uitstoot van veel kwalijker chemische troep dus is toch iedereen(ook
de dieren) verliezer!!!