Nieuws

Boetes op basis van je eigen AIS-gegevens

Een boete van 1000 euro en een strafblad is niet niks

09:28

Guard vessel bewaakt platform (niet het platform uit het verhaal). Foto Ben Rutte

In maart schreven we over Ronald Molenaar die met zijn boot op weg naar het Verenigd Koninkrijk te dicht bij een boorplatform voer en een boete van 1000 euro kreeg inclusief strafblad. Hij ging in bezwaar en hoorde de definitieve uitspraak van de rechter. Kan je boetes krijgen op basis van je eigen AIS-gegevens?

Mei 2023 voer Ronald met zijn boot Infinitas van IJmuiden naar Lowestoft in een georganiseerde toer. Voor ze het doorhebben varen ze te dichtbij het Tennet offshore platform, waar boten minsten 500 meter bij uit de buurt moeten blijven. De Kustwacht roept hem op over de marifoon en noteert zijn gegevens. Maanden later ligt er in januari een boete op de mat van 1000 euro met een strafblad. Daar maakt hij bezwaar tegen op grond van drie argumenten.

  • De Kustwacht wist dat een groep beginnende zeilers de oversteek aan het maken was en heeft niet gewaarschuwd toen ze de verkeerde kant op gingen.
  • De AIS zou niet nauwkeurig genoeg de gevaren route aan kunnen geven om in de bewijslast op te nemen.
  • Uit jurisprudentie zijn eerdere zaken bekend waarvoor de strafeis uiteindelijk is verlaagd.

De argumenten werden door de Officier van Justitie verworpen en de eis bleef staan. De rechter oordeelde uiteindelijk dat de helft van de boete, 500 euro, voorwaardelijk bleef staan voor twee jaar en dat het niet als misdrijf maar als overtreding op het strafblad terechtkomt. Ronald heeft zijn lesje wel geleerd en vaart voortaan met een ruime boog om platformen en windmolenparken heen.

“Ik heb absoluut begrip voor de gehele situatie en dat wanneer je binnen een verboden zone vaart, ook al is dat maar een paar meter, dat je daar dan voor wordt bestraft. Ik ben tevreden met de uitkomst van de rechtszaak. We blijven de drukke Noordzee opzoeken voor nieuwe avonturen!”

AIS uitzetten?

“Alleen AIS-gegevens geven voldoende informatie, dus er wordt niet standaard ook naar radarbeelden gekeken” vertelt een woordvoerder van de politie. Zeilers die denken onder een boete uit te komen door te stoppen met zenden hebben het mis. Ze legt uit dat de Kustwacht soms ook gebruikmaakt van radarbeelden tot 12 mijl uit de kust. En een boorplatform kan zelf ook een anti-aanvaringsradar hebben om in de gaten te houden of schepen te dichtbij varen. Als dat gebeurt alarmeren ze zelf de Kustwacht die dan contact zoekt met het schip of uitrukt.

“AIS is in de basis een instrument voor veiligheid en communicatie. Het maakt gebruik van gps die tot enkele meters nauwkeurig is. Als je het uit zet heeft dat niet alleen invloed op je eigen veiligheid maar ook op die van anderen op het water” zegt ze.

Verschil met boetes op het land

De boetes voor overtredingen op zee zijn een stuk hoger dan die op de weg. “Dat heeft te maken met de grote risico’s die zijn verbonden aan het overtreden van regels op zee” vertelt Sylvia Kubicz, Noordzee-officier bij het Functioneel Parket in een interview met een magazine van het Openbaar Ministerie. Boetes hebben een punitief karakter, dat houd in dat de bedragen zo hoog zijn om af te schrikken. Te dichtbij een boorplatform of windmolenpark varen kost altijd 1000 euro en een strafblad.

Voor andere overtredingen (van beroepsvaart) stonden in 2019 de volgende bedragen:

  • Niet volgen zeeverkeerbaan: €1.750
  • Gevaarlijk vaargedrag: €2.000
  • Geen AIS operationeel: €2.000

Lees ook: Boete op open zee


Praktijkgids Naar zee

€13,49

In deze compacte gids over voor het eerst oversteken naar Engeland of richting het Kanaal:

  • Zeemanschap
  • Tochtplanning
  • Navigatie
  • Meteorologie
  • Inspiratietochten overzee
Last modified: 4 juli 2024
Sluiten