De 300 meter lange bulkcarrier Berge Olympus is sinds kort uitgerust met vier WindWings en is nu voor het eerst als ‘zeilend’ vrachtschip onderweg. Op de route tussen China en Brazilië maakt het gebruik van de heersende winden om het brandstofgebruik te verminderen. Volgens rederij Berge Bulk is het schip op dit moment het grootste en krachtigste vrachtschip ter wereld dat deels door de wind voortgestuwd wordt.
WindWings
De WindWings zijn metalen masten met een vleugelprofiel, of een soort solide ‘zeilen’, die per windrichting anders gepositioneerd kunnen worden. Elke WindWing is twintig meter breed en bijna veertig meter hoog. De totale oppervlakte van de vier vleugels is ruim drieduizend vierkante meter. Volgens de schattingen van het bedrijf kunnen de vleugels tot 20 procent brandstof besparen. Op een lange oversteek zou dit gemiddeld 19,5 ton CO2 per dag schelen.
Schroefas-energie
Naast de WindWings installeerde de rederij ook een schroefasgenerator. Deze generator wordt aangedreven door de hoofdmotor en levert elektrische energie aan het schip. Hiermee bespaart het schip ook weer brandstof. Met een capaciteit van 1 MW is het ook niet langer nodig om op zee hulpmotoren te gebruiken, aldus Berge Bulk.
Meer WindWings
Of de rederij op meer van haar schepen WindWings zal installeren, hangt af van hoe hoog de uitstootreductie in de praktijk blijkt. Het gebruik van de WindWings maken deel uit van de ambitie van Berge Bulk om in 2025 klimaatneutraal te varen. Dit streven sluit aan bij de doelstelling van het IMO om de complete internationale scheepvaart tegen 2050 broeikasgas-neutraal te maken.
Berge Olympus is momenteel wel het grootste, maar niet het eerste vrachtschip dat rondvaart met WindWings. Eind augustus werd Pyxis Ocean al uitgerust met twee van de brandstof besparende constructies. Deze bulkcarrier is echter ‘maar’ 229 meter lang en 32 meter breed; zo’n zeventig meter korter en 17 meter smaller dan Berge Olympus.
Omslagfoto: Berge Bulk
Last modified: 7 november 2023
20% zeilvrachtschip in het gunstigste geval. Nu wachten op de eerste 100% zeilvrachtschip.
Maar in ieder geval vooruitgang.
100% zeilvrachtschip bestaat nog; Tres Hombres, maar kan moeilijk concurren. Ze leveren cacao aan Tony chocola you
hadden ze al in de middeleeuwen
Men moet vooral het nutteloze transporteren van goederen onder de loep nemen.
Ja zoals soja uit plat gebrande oorwouden voor Nederlandse koeien en varkens
En voor de vega industrie.
Idd al die duurzame “gezonde” soja melk, advocados enz.
Die lui stoten ook wat uit hoor.
En voor de vega industrie.
Wat Kan zegt. Je moest eens weten hoeveel soja olie er voor vanalles gebruikt wordt in de voedingsmiddelenindustrie. Het schroot dat overblijft wordt inderdaad gebruikt als veevoer, anders wordt het verbrand. En de kleine hoeveelheid soja bonen die in veevoer terecht komen, komen van gecertificeerde plantages voornamelijk in de VS
Dat is mooi dat dit kan èen een iut komst voor de hoggen kosten
Van de brand stof
De agrarische sector gebruikt alleen “sojaschroot” een restproduct uit de vegan industrie, dus niet zomaar wat roepen als je er niets van weet !
Waar baseer je dit nou op. Heb je bronnen van hoeveel % soja naar de veeindustrie gaat en hoeveel naar de vegaburger?
Spijtig dat er een oorlog aan vooraf moet gaan. Immers geen oorlog geen energie crisis. Bij mij gemengde gevoelens omdat de kennis 5 jaar terug, zo kort pas, ook al aanwezig was.
Het gebruik van de WindWings maakt… Mvg
Mooi om dit even tezien
Deze ontwikkeling moet doorzetten. Wind gebruiken daar waar mogelijk is
Ik zou niet zoveel waarde hechten aan de cijfers in het verhaal. Men heeft ook een schroefas generator geplaatst. Gelooft iemand werkelijk dat zo een schip zonder bestaat?
Schroefas generator wordt geplaatst bij motoren op HFO en hulpmotor op MGO.
Deze categorie bulkschepen heben standaard hulpmotor op HFO en dus geen schroefasgenerator. Want dat was tot heden de goedkoopste configuratie.
Elk zee vrachtschip heeft een schroefas generator.. zelfs in mijn tijd 1967 al.
Was dat al met 3 fase of nog gelijkspanning?
Voor wisselspanning is het lastig om 50 Hz aan te houden. Tegenwoordig natuurlijk een stuk makkelijker met frequentie omvormers.
“Het gebruik van de WindWings maken deel uit van de ambitie van Berge Bulk om in 2025 klimaatneutraal te varen. Dit streven sluit aan bij de doelstelling van het IMO om de complete internationale scheepvaart tegen 2050 broeikasgas-neutraal te maken.”
Ambities moeten wel waargemaakt worden:
Tegen 2025 klimaat neutraal??
Is dit een grap??
Of hebben ze een kernenergie aangedreven schip onder constructie.
Een nieuw schip bouwen doe je niet op een jaar, en ze hebben geeneens een valabel aandrijfconcept.
Hahahaha
De beste oplossing voor onze planeet. Het duurt wat langer van a naar de bestemming. Maarja dat is maar tijd.
Honderden jaren geleden zeilden we ook de wereld zeeën over. Geen diesel geen vervuiling.
Mooi begin de 20 %
Maar 200 jaar geleden voeren we 100% de wereld over.
Dat moet tich weer gewoon lukken.
Kites die voortrekken maar ook energy/waterstof op wekken voor windvrije stukken of in de havens. Vol plempen met Zonnepanelen.
En misschien paar extra cabins/containers als woon units voor mensen die mee varen en een veelvoud betalen van een normale container.
Geen cruise maar gewoon lekker weg. Paar maand.
Niets doen is ook iets doen soms.
M boerakker.kunnen ze ook draaibare windmolens op het dek zetten. Bijvoorbeeld op tankers.?